Dezvoltarea continuă Internetului a dus la o creştere continuă a numărului de magazine online, care au început să se lupte efectiv cu cele tradiţionale. De partea shop-urilor online stau timpul economisit şi oferta variată vizibilă la doar un click distanţă. Cele mai căutate magazine online sunt cele specializate pe fashion şi electronice, electricansice şi IT&C, şi buticurile online de cadouri atrag anual comenzi de câteva sute de mii de euro, venind cu soluţii
Dezvoltarea continuă Internetului a dus la o creştere continuă a numărului de magazine online, care au început să se lupte efectiv cu cele tradiţionale. De partea shop-urilor online stau timpul economisit şi oferta variată vizibilă la doar un click distanţă.
Cele mai căutate magazine online sunt cele specializate pe fashion şi electronice, electricansice şi IT&C, şi buticurile online de cadouri atrag anual comenzi de câteva sute de mii de euro, venind cu soluţii rapide şi idei tot mai variate de daruri.
„Vânzările din sezonul de iarnă sunt vinovate de aproape jumătate din vânzările noastre totale la nivelul anului”, spune Marius Ciocan, directorul FunGift.ro, cel mai mare magazin online de cadouri de pe piaţa locală. În cazul site-ului Cadouri.ro, Crăciunul aduce doar 25% din totalul vânzărilor anuale, iar pentru GiftLand.ro cifra este similară.
Dat fiind că perioada Sărbătorilor de iarnă aduce cel mai mare număr de clienţi şi de comenzi din tot anul, cele mai multe cadouri vândute de magazinele online sunt cele specifice sezonului. „De Sărbatori sunt clar preferate cadourile cu temă de Crăciun sau iarnă”, spune Marius Ciocan. În oferta shop-ului se află în această perioadă breloace cu motive de Sărbători, lumânări, decoraţiuni de ceramică şi chiar costume pentru Moş Crăciun.
În ceea ce priveşte GiftLand.ro, în luna decembrie cele mai cerute produse sunt globurile de Crăciun, mai ales cele din zăpadă artificială, după cum a declarat pentru capital.ro Stoica Alexandru, administrator al site-ului.
Cadouri.ro are, de asemenea, o ofertă variată de daruri speciale pentru Sărbători. Cu toate acesta, cel mai vândut este serviciul „Denumeşte o stea”. „În acest moment suntem singura companie avizată să distribuie şi promoveze un astfel de produs în România, oferind Certificat de înregistrare şi Harta stelară recunoscute în Catalogul Oficial Internaţional Name-a-Star, din cadrul International Star Registry şi USA Chamber of Commerce”, spune Dora Pătraşcu, reprezentantul companiei. Tarifele pentru acest gen de serviciu pleacă de la 99 de lei, pentru E-Astro Package, şi ajung la 650 de lei pentru pachetul Astro Vip.
În restul anului, cele mai căutate cadouri pe site-urile de profil sunt cele pentru sărbători ca Valentine’sDay, aceasta fiind o altă perioadă plină din an, după cum spune Marius Ciocan de la FunGift.ro. „Un alt moment bun din an este luna aprilie, în apropierea Paştelui”, spune la rândul său reprezentantul GiftLand.ro.
Cumpărători „paralizaţi” de criză
Mult-discutata criză ecomică şi-a făcut „intrarea” şi în mediul online, iar clienţii site-urilor de cadouri şi-au schimbat comportamentul. „Am observat o atenţie mai sporită a clienţilor în a chetui banii”, spune Stoica Alexandru, de la GiftLand.ro.
Şi în cazul FunGift.ro schimbarea a fost vizibilă. „A scăzut comanda medie, consumatorul îndreptându-se spre produse mai ieftine”, spune Marius Ciocan. Astfel, dacă în 2008 valoarea medie a unei comenzi era de 110 de lei, în acest an a coborât la 90 de lei, după cum a precizat acesta.
În plus, companiile nu mai fac cadouri. „Au scăzut dramatic comenzile din partea clineţilor cu personalitate juridică, firmele preferând să nu mai ofere cadouri corporate”, mai spune Ciocan.
Oficialul Cadouri.ro apreciază că în acest an clienţii s-au orientat mai mult către cadourile practice şi au devenit mult mai prudenţi înainte de a plasa o comandă. Şi aici comenzile au fost mai mici. „Valoarea medie a unei comenzi este de 100 de lei şi a scăzut uşor faţă de anii precedenţi, când aceasta era de cel puţin 125 lei”, a declarat Dora Pătraşcu.
Pentru majoritatea companiilor care deţin site-uri de cadouri, anul 2009 a adus şi prima schimbare în ceea ce priveşte ritmul de creştere. „Cadouri.ro a intrat pe piaţa românească în februarie 2007. În acel an, cifra de afaceri a fost de aproximativ 25.000 euro, iar în anul urmator, 2008, business-ul s-a dublat. Pentru acest an putem spune că aşteptam ca cifra de afaceri să înregistreze doar o uşoară creştere”, a mai declarat Dora Pătraşcu, care a subliniat că nu va mai fi vorba în mod sigur de o dublare.
Liderul pieţei de profil, FunGift.ro, mizează pe menţinerea cifrelor înregistrate în 2008, ţinând cont că piaţa s-a schimbat iar consumatorul este mai prudent. „Cifra de afaceri din 2008 a fost în jur de 150.000 euro şi sper ca şi în 2009 să fie la fel. Profitul a ajuns undeva la 40.000 de euro şi în acest an lucrurile vor fi la fel”, a afirmat Marius Ciocan.
În cazul GiftLand.ro, previziunile sunt mai optimiste. Stoican spune că în acest an cifra de afaceri va creşte de la aproape 25.000 de euro în 2008, la peste 28.000 de euro în acest an.
Românii, receptivi la darurile de pe online
Românii sunt din ce în ce mai interesaţi la magazinele virtuale, după cum spun majoritatea oficialilor din domeniu. Cu toate acestea, mai avem un drum lung de străbătut până când ne vom putea compara cu ţări dezvoltate pe acest segment.
„Conform unui studiu al Eurostat, România şi Bulgaria se situează pe ultimele două locuri după gradul de utilizare al Internetul pentru a face cumpărături. Doar 4% din români au achiziţionat sau au comandat produse folosind mediul online în 2008, chiar dacă peste o treime din populaţia României are acces la Internet. Să comparăm cu populaţia ţărilor UE, unde procentul este de 32% sau cu SUA, unde procentul se apropie de 100%. Aşadar suntem încă la începutul industriei e-commerce în România”, spune Marius Ciocan de la FunGift.ro. Acesta estimează de asemenea că, pe masură ce industria se va maturiza şi consumatorul român va căpăta încredere în comenzile online, România se va apropia de media europeană. „Mai sunt câţiva ani pânp atunci”, subliniează acesta.
Acelaşi lucru îl spun şi reprezentanţii GiftLand.ro. „Giftland are aproximativ 1.000 de vizitatori unici zilnic, iar din aceştia comanda doar 5, ceea ce crează o rată de conversie foarte mică, de 0,5%, comparativ cu 4%-5% la magazinele online de cadouri din alte state din UE”, spune Stoica Alexandru. Aceasta a declarat, de asemenea, că, în timp, comerţul electronic se va dezvolta foarte mult datorită costurilor reduse.