Criza financiară globală i-a determinat pe mulţi consumatori din Europa Occidentală să se îndrepte spre magazinele cu preţuri reduse, în timp ce în Europa Centrală şi de Est populaţia a început să se îndrepte spre magazinele de haine second-hand, transmite Reuters.
Numărul magazinelor de haine second-hand din Ungaria, Polonia, Bulgaria şi Croaţia a crescut rapid şi proprietarii acestor magazine au investit milioane de euro pentru a-şi extinde afacerile. Un exemplu în acest sens este compania Mania, care încurajată de succesul înregistrat în Bulgaria, a decis să deschidă noi magazine în România şi Grecia.
Recent, Fondul Monetar Internaţional a dat publicităţii un raport potrivit căruia convergenţa veniturilor din Est şi Vest a încetinit semnificativ după criza financiară. 'Începând din 1995 şi până în 2008 regiunea Europei Centrale şi de Est recupera decalajul care o separă de media veniturilor din UE într-un ritm de aproximativ un punct procentual pe an. După criză ritmul a încetinit semnificativ', apreciază FMI.
În Ungaria, importul de haine second-hand s-a dublat în 2013, comparativ cu 2008, ajungând anul trecut la 56 milioane de euro. Recent, firma Hada, care are deja 60 de magazine şi controlează o treime din piaţa de haine second hand din Ungaria, a anunţat că va inaugura o hală de sortare în valoare de 1,6 milioane de euro în estul ţării şi va angaja 155 de persoane pentru a face faţă cererii crescute. Această firmă importă anual 30-40 de tone de haine second-hand din Marea Britanie şi anul trecut a realizat o cifră de afaceri de 32,4 milioane euro.
În Polonia, cea mai mare economie din regiune, peste 40% din populaţie face regulat cumpărături la magazinele de haine second-hand iar în 2013 a importat haine uzate în valoare de 100 milioane de euro, în creştere faţă de aproximativ 60 de milioane de euro în anii anteriori. Aceasta, deşi Polonia a fost singura ţară membră a UE care a evitat recesiunea în timpul crizei globale. Potrivit unor estimări, din 2011 în Polonia erau 21.000 de magazine de haine second-hand.
Conflictul dintre Rusia şi Ucraina a stimulat vânzările de haine second-hand în Bulgaria. Firma Mania are în prezent 50 de magazine şi 600 de angajaţi în trei ţări din regiune. În 2015, compania Mania are de gând să-şi dubleze numărul de magazine, până la şase, din România şi de asemenea să deschidă două noi magazine în Grecia.
AGERPRES