Afacerea cărţilor de afaceri

Edituri mari, dar şi jucători mici, îşi dispută un domeniu aflat în plină creştere. Dezvoltarea segmentului editorial al cărţilor de business a trenat până în urmă cu câţiva ani. Încet, piaţa începe să fie ocupată de edituri specializate, iar printre clienţi au apărut companiile. Există câteva confuzii care ar trebui evitate atunci când ne referim la literatura de business. Printre acestea se numără, de pildă, gruparea acestor apariţii - uneori chiar şi în

Edituri mari, dar şi jucători mici, îşi dispută un domeniu aflat în plină creştere. Dezvoltarea segmentului editorial al cărţilor de business a trenat până în urmă cu câţiva ani. Încet, piaţa începe să fie ocupată de edituri specializate, iar printre clienţi au apărut companiile.

Există câteva confuzii care ar trebui evitate atunci când ne referim la literatura de business. Printre acestea se numără, de pildă, gruparea acestor apariţii – uneori chiar şi în cataloagele editurilor! – alături de titluri de literatură motivaţională şi de dezvoltare personală. Acesta e un fel de efect de halou care, în loc să clarifice lucrurile – şi, poate, să dea pieţei un impuls necesar – mai mult încurcă. E clar însă că, în ceea ce priveşte piaţa editorială românească, titlurile de business, fie ele de management, marketing sau finanţe, câştigă teren, încet dar sigur, în oferta de carte.

Există deja un grup destul de consistent de edituri care publică astfel de cărţi, de la Teora, All, Codecs şi Curtea Veche până la Brandbuilders şi Publica. Unii publisheri au ajuns chiar să se specializeze pe anumite domenii – în acest sens, avem chiar edituri „de nişă“, cum este cazul Brandbuilders, care scoate cărţi de branding, marketing, vânzări şi publicitate, însă nu de finanţe şi nici de management.

„Pe o piaţă care devine din ce în ce mai specializată, cu siguranţă că cerinţa pentru astfel de titluri nu numai că nu va stagna, dar va fi şi în creştere“, afirmă, despre evoluţia generală a pieţei, Dorina Oprea, redactor-şef al Brandbuilders.

Cinci factori specifici au dinamizat, în ultimii ani, acest segment al pieţei editoriale, scoţând din calcul creşterea puterii de cumpărare, element cu un rol general: multe cărţi esenţiale încă lipsesc, nefiind traduse – dar golurile vor fi acoperite probabil destul de repede; diversificarea ofertei de locuri de muncă, căreia i se adaugă deficitul de personal înregistrat în unele domenii; gradul din ce în ce mai înalt de sofisticare a serviciilor (unele edituri au publicat, cu succes, lucrări extrem de specializate, de pildă „Cum să vinzi marilor companii“, de la Brandbuilders, despre strategiile de obţinere a marilor conturi corporative); cererea crescută din partea studenţilor de la facultăţile de profil pentru texte de referinţă; şi, nu în ultimul rând – iată o surpriză! – apariţia clienţilor direcţi.

În această ultimă privinţă, companiile de training şi de consultanţă, dar şi departamentele de marketing ale multinaţionalelor, par să fi deschis drumul. „Există multe firme de consultanţă sau de training care cumpără cărţile noastre atât pentru participanţii la evenimentele pe care le organizează, cât şi pentru trainingul angajaţilor“, spune Dorina Oprea. „Există departamente de marketing care au fost interesate să-şi instruiască angajaţii şi care au achiziţionat până la 400 de exemplare dintr-un titlu. Vorbim aici de manageri de mare calibru interesaţi de performanţele angajaţilor şi, implicit, ale companiilor pe care le conduc.“

Însă, cu siguranţă, pur şi simplu suntem încă la început în acest domeniu. „Necesarul de bibliografie nu este satisfăcut, existând puţine cărţi publicate în limba română“, spune Bogdan Ungureanu, director executiv al Editurii Publica. „Mai mult decât atât, o mare parte dintre aceste cărţi – unele din ele fabulos de consistente şi de incitante – sunt promovate foarte prost, încât se ajunge de multe ori în situaţia ca ele să fie de fapt «îngropate»“.

Cărţi la pachet cu conferinţe

Oricum, editorii consideră segmentul de literatură de business drept unul esenţial. „A fost nevoie să aşteptăm câţiva ani până când piaţa să ceară aceste titluri“, povesteşte Irèn Arsene, directorul general al Editurii Curtea Veche. „În ultimii doi ani au apărut cele mai multe titluri în colecţiile noastre Profit, Cărţi cheie şi Practic. Titlurile din literatura de business sunt esenţiale pentru portofoliul nostru viitor“, completează ea. Curtea Veche intenţionează ca, din 2008, să publice câte cinci asemenea cărţi pe lună.

Totuşi, pentru edituri aceasta înseamnă un efort financiar semnificativ. „Cărţile de business de la marile edituri universitare au drepturi de autori foarte ridicate; drepturile pentru cărţile mai populare sau de training pot fi mai moderate“, declară Arsene. „Autorii pe care i-am promovat sunt renumiţi, lucrările sunt publicate la edituri foarte cunoscute din Statele Unite (de exemplu, McGraw Hill, Harper Collins etc.), iar acestea impun o anumită ţinută grafică a lucrării şi calitate a traducerii şi nu vor să-şi asocieze numele cu oricine, în orice condiţii“, explică Dorina Oprea. „Probabil că de aceea vorbim de sume mai mari. Cel puţin aceasta este situaţia în cazul Brandbuilders.“

În cele din urmă, unul dintre efectele oarecum neaşteptate ale creşterii numărului de titluri de literatură de afaceri a fost explozia conferinţelor de business. Majoritatea vorbitorilor sunt cunoscuţi în România prin intermediul traducerilor din cărţile lor. „2007 a fost un an fantastic din acest punct de vedere“, afirmă Bogdan Ungureanu. „Drayton Bird, Charles Handy, Daniel Goleman, Michael Porter şi funksterii Jonas Ridderstrale şi Kjell Nordstrom sunt doar câţiva dintre ei. Estimăm pentru 2008 o dublare a interesului pentru acest gen de evenimente.“ Ei bine, iată o afacere din care toată lumea câştigă.

Specializare

Editurile cele mai active în domeniul traducerilor de cărţi de business sunt Teora, All, Codecs, BrandBuilders, Publica, Curtea Veche, Editura Economică, Polirom, Meteor Press şi BusinessTech. Portofoliul unora dintre cele cu vechime în activitate cuprinde, de pildă, 153 de titluri (Teora), 114 (Curtea Veche, cu tot cu titlurile de literatură motivaţională şi de dezvoltare personală) dar media e de doar câteva zeci de apariţii. Unele edituri s-au poziţionat pe nişe: Editura Publica este specializată în titluri de management, leadership, marketing şi publicitate, iar Brandbuilders în marketing şi advertising.

Autorii ies la rampa

Kjell Nordstrom şi colegul său Jonas Ridderstrale sunt doi autori foarte la modă în lumea businessului. Cele două cărţi pe care le-au scris împreună, „Funky Business – Talentul face capitalul să danseze“ şi „Karaoke Capitalism“, au fost amândouă bestselleruri internaţionale, apărute în România la Editura Publica, aceeaşi care i-a invitat pe cei doi, în calitate de speakeri, la conferinţa „Meet the Thinkers“, o serie de evenimente pe care publisherul doreşte să o desfăşoare pe termen lung. Pe 30 noiembrie un alt autor celebru, Michael Porter, considerat cel mai influent speaker din lume, va susţine o conferinţă la Palatul Parlamentului.