În aprilie 1991, Dumitru Crăciunescu înfiinţa Diana, un mic business care avea ca obiect de activitate comercializarea produselor din carne. În acele vremuri, omul de afaceri era convins că industria alimentară românească va avea un viitor frumos. Astăzi, prezentul dovedește că a avut dreptate. Cu o cifră de afaceri de 65 de milioane de euro şi un profit de 4,4 milioane de euro, grupul Diana este unul dintre liderii pieței, făcând față cu succes concurenței marilor companii străine. Secretul constă în filosofia de business, care a pus în prim-plan valorizarea mâncărurilor tradiţionale româneşti, cât într-o strategie de dezvoltare continuă.
Producția face businessul bun
Primul pas spre ceea ce înseamnă azi numele şi marca Diana a fost realizat în anul 1997, moment în care s-a investit în prima unitate proprie de producţie pentru carne şi preparate din carne, aceasta fiind utilată cu tehnologii şi logistică de ultima generaţie la acea vreme. Astfel, compania a devenit în scurt timp unul dintre cei mai activi producători din industria cărnii din judeţul Vâlcea. În anul 2000, compania Diana a achiziţionat pachetul majoritar din acţiunile scoase la vânzare de Carvil SA Râmnicu Vâlcea (fosta Întreprindere de industrializare a cărnii). Prin asocierea cu Carvil SA, compania şi-a transferat întreagă capacitate modernă de producţie în spaţiile acestei firme, completând întreaga linie cu activităţi de abatorizare, de tranşare şi de procesare a produselor, de depozitare şi de transport la clienţi. În perioada 2000-2002, au fost mărite capacităţile de procesare a cărnii prin dotare cu utilaje din Germania şi Elveţia, a crescut şi s-a modernizat capacitatea de transport a produselor, s-au populat fermele de creştere a animalelor (bovine şi porcine) și, drept consecință a acestor investiții, s-a dezvoltat o nouă activitate de producție: procesarea laptelui.
Toate investiţiile derulate de-a lungul timpului au propulsat Diana în topul producătorilor de carne din România. Aici, cu un rulaj de 65 de milioane de euro şi un profit de 4,4 milioane de euro, compania ocupă un merituos loc patru. Aceste cifre, înregistrate anul trecut, sunt chiar mai bune decât cele din 2014, an în care Dumitru Crăciunescu a decedat. Explicația este simplă: soţia, Irina, şi fiicele, Adina și Diana, au reuşit să ducă mai departe moștenirea omului de afaceri. „Filozofia businessului s-a bazat încă de la începuturi pe concepte cheie: familie, calitate şi perseverenţă. Fondatorul companiei a considerat angajaţii şi clienţii ca fiind o extensie a familiei sale, iar deciziile de business pe care le-a luat au reflectat întotdeauna acest lucru“, explică reprezentanţii companiei.
Un an cu multe provocări
Sărbătorirea a 25 de ani de la înființare este un eveniment de care nu se pot bucura decât puține firme românești. Prin urmare, 2016 este un an extrem de important pentru compania Diana, deoarece demonstrează cât de solid este businessul dezvoltat de Dumitru Crăciunescu. Dar, deși vorbim despre un an aniversar, asta nu înseamnă că investițiile sunt stopate: s-au retehnologizat liniile de producţie ale fabricii, şi s-a continuat dezvoltarea reţelei de magazine Diana, care a ajuns la 43 de unităţi. Valoarea totala a investiţiilor a fost de şase milioane de euro. „Am mizat pe creşterea aspiraţiilor clientului din mediul urban si rural, la un nou nivel al comerţului cu produse alimentare. Avem acum o confirmare ca mergem în direcţia bună, care ne-a impulsionat să creştem continuu numărul de magazine“, spune Adina Crăciunescu, care anunță planuri și mai importante pentru viitor. „Ne continuăm investiţiile în afacerile pe care le deţinem. Retehnologizarea fabricii de mezeluri şi extinderea zonei de livrare sunt în planurile de investiţii imediat urmatoare. Apoi, trebuie ţinut pasul cu noutăţile tehnologice apărute în domeniul procesării cărnii, este vital pentru noi. Continuăm dezvoltarea numerică a reţelei de magazine Diana“, a completat fiica lui Crăciunescu.
Miza proiectelor sociale
O componentă importantă a oricărui business care se respectă sunt proiectele de responsabilitate socială. În memoria fondatorului grupului Diana, anul trecut familia a înfiinţat fundaţia „Mitică Crăciunescu“, care are menirea de a duce mai departe viziunea omului de afaceri. „De la el am învăţat ca prosperitatea personală şi generozitatea umană trebuie să meargă mână în mână. Astfel, în faza de inițiere, fundația a contribuit la dotarea tehnicii de lucru a Spitalului Judeţean Vâlcea, la proiecte derulate de alte fundații şi de Clubul Rotary şi se pregăteşte să contribuie la achiziţionarea unui tezaur de monede vechi de peste 2000 de ani, descoperite recent, care trebuie să rămână la muzeul Județean Vâlcea“, încheie Adina Crăciunescu. Familia Crăciunescu
Avere în 2015 26-28 mil. euro
Avere în 2014 24-25 mil. euro
Avere în 2013 25-26 mil. euro
Avere în 2012 25-26 mil. euro
Avere în 2012 25-26 mil. euro
Sursa: Capital TOP 300 Cei mai bogați români