Musneci nu poti sa nu remarci atitudinea sa degajata. Este ceea ce le cere si colaboratorilor sai, care i se adreseaza folosind numele mic. "Creierul" operatiunilor gigantului farmaceutic GlaxoSmithKline in Europa de Est si de Sud se declara un adversar al "bizantinismelor", adica al acelor reguli "balcanice" care introduc adesea formule de abordare vecine cu servilismul in relatiile dintre subordonati si sefi. "Nu ne place asa ceva", spune italianul de 41 de ani. De altfel, acesta este unul din
Musneci nu poti sa nu remarci atitudinea sa degajata. Este ceea ce le cere si colaboratorilor sai, care i se adreseaza folosind numele mic. „Creierul” operatiunilor gigantului farmaceutic GlaxoSmithKline in Europa de Est si de Sud se declara un adversar al „bizantinismelor”, adica al acelor reguli „balcanice” care introduc adesea formule de abordare vecine cu servilismul in relatiile dintre subordonati si sefi. „Nu ne place asa ceva”, spune italianul de 41 de ani. De altfel, acesta este unul dintre principiile de baza pe care Musneci tine sa le aplice si in Romania. Doar asa angajatii pot da frau liber personalitatii si imaginatiei, pe care le pot transpune pozitiv in ceea ce se numeste management participativ. Asta nu inseamna insa ca nu exista reguli. Toti cei peste 1.200 de salariati ai grupului Europharm trebuie sa respecte un set de principii etice. „Responsabilitatea individuala este foarte importanta”, isi nuanteaza Roberto Musneci politica organizationala. Absolventul „summa cum laude” al Facultatii de stiinte Economice Aplicate din cadrul Universitatii Internationale de Studii Sociale de la Roma recunoaste imediat celebrele reguli pe baza carora Ingvar Kamprad a faurit imperiul Ikea. „Numai cine doarme nu greseste”, este unul dintre dictoanele pe care Musneci le rememoreaza cu voce tare.Cand a venit la carma afacerilor GSK din Romania, Roberto Musneci avea in spate o experienta de zece ani in industria farmaceutica. Ascensiunea sa in ierarhia grupului a fost rapida, culminand cu numireasa , in 2003, in functia de vicepresedinte si director regional pentru Europa de Est si de Sud GlaxoSmithKline, insarcinare pe care o indeplineste in paralel cu cea de presedinte al Europharm.Intre nenumaratele drumuri pe care le face intre diferitele centre operationale ale GSK din Europa de Sud si Est, a reusit sa invete binisor limba romana, dar mai ales sa patrunda mentalitatea damboviteana. „Trebuie sa intelegi nevoile medicilor, pacientilor si autoritatilor, sa ai o strategie pe termen mediu si lung si sa investesti in echipa cu care lucrezi”, acestea sunt sfaturile pe care Musneci le-ar da omologilor sai. Din 1998, cand a preluat fabrica Europharm de la Brasov, GSK a investit in Romania peste 70 de milioane de dolari. Britanicii controlau in primul semestru al acestui an (conform Cegedim) 11,2% din piata romaneasca, in conditiile unei majorari a pietei farmaceutice cu peste 20% in intervalul iulie 2003-iunie 2004. Fabrica Europharm, intrata in portofoliul GSK in doua etape succesive de preluare, produce 55 de marci de medicamente dintr-un total de peste 140 de marci vandute de grupul britanic in Romania. Investitiile de la Brasov se ridica la 17 milioane de dolari si au fost realizate succesiv. Prima etapa a fost marcata prin inaugurarea in iunie 2002 a unei noi fabrici, proiectata si construita conform standardelor GMP (Bune Practici de Fabricatie). Insa, inca de la inceput, atentia lui Roberto Musneci a fost centrata pe dezvoltarea strategica a Europharm, un proces care a vizat reasezarea diviziilor de productie, distributie si farmacii. Scopul? Eficientizarea activitatilor, cresterea calitatii si a performantelor echipei. De curand, la Europharm a inceput productia de medicamente avand si semnatura GSK, iar primele produse care vor purta si din perspectiva ambalajului aceasta marca sunt antibioticele. „Directia pe care o vom urma in urmatorii ani este cea a dezvoltarii organice”, mai spune Roberto Musneci, a carui filozofie este simpla, dar percutanta: „intai rezultatele, vorbele la sfarsit”.
EUROPHARM IN CIFRE
An infiintare 1992
Suprafata totala 6.500 mp.
Productie anuala 450 mil. tablete, 200 mil. capsule
Nr. marci medicamente 55
Nr. angajati cca. 320
Cifra de afaceri (2003) 830 mld. lei
· In 1998, SmithKline Beecham a preluat 65% din actiunile Europharm
· In 2000, grupurile GlaxoWellcome si SmithKline Beecham fuzioneaza, operatiune urmata in 2002 de formarea GlaxoSmithKline Romania
· In august 2003, GSK a achizitionat cele 35% din actiunile Europharm pe care nu le detinea inca
· Pentru acest an, GSK Romania estimeaza o cifra de afaceri de 140 de milioane de dolari
· La nivel global, GSK are 85 de fabrici, mai mult de 100.000 de angajati si realizeaza vanzari de peste 35 de miliarde de dolari.