acoperite doar de balarii. Primele planificari ale Agentiei Nationale pentru Locuinte (ANL) declarau primavara lui 2006 ca perioada de dare in folosinta a tuturor caselor pentru tineri si nu numai. Constructiile ar fi trebuit sa inceapa in primavara lui 2004, dar s-au amanat. La ora actuala, Corneliu Popescu, director general ANL, declara ca primele 200 de case vor fi date in folosinta in septembrie 2006, iar constructiile vor incepe in primavara lui 2005. Cei care-si doreau o casa au avut incredere in promisiunile ANL, s-au inscris constiincios in programul de finantare al bancilor si chiar au depus avansul din valoarea viitoarei constructii in bancile agreate de ANL. Chiar daca ei si-au facut datoria, o singura banca, BCR, a incheiat si contracte de creditare, dar care nu au intrat inca in vigoare. Pana sa dea girul asupra deblocarii banilor, bancile asteapta clarificari juridice asupra terenurilor si a loturilor. Practic, nici o banca nu va da banii necesari constructiilor decat in momentul in care se va face intabularea ipotecii viitorului imobil. Unele banci au renuntat la conventia de creditare incheiata cu ANL, din cauza comisioanelor cerute de Agentie, altele negociaza inca detaliile conventiilor, datorita regimului juridic al terenurilor si faptului ca fiind vorba de concesionare, aceasta ar putea fi contestata in instanta. Misu Negritoiu, prim vicepresedinte ING Bank, sustine ca „HG nr. 239/2004, prin care terenurile din Henri Coanda au fost trecute in proprietatea publica sau privata a unitatilor administrativ teritoriale (n.r.: Consiliul Local al sectorului 1, Bucuresti, Consiliul Judetean Ilfov si Consiliul Local al Comunei Voluntari) nu rezolva problema istoricului proprietatilor din aceasta zona. Practic, inexistenta unei carti funciare, a unor titluri certe de proprietate a terenurilor pentru zona de sud si est a Romaniei va fi una din marile limitari ale creditului ipotecar.” Drept dovada, pe rolul instantelor de judecata exista cel putin doua procese de revendicare a unor portiuni din terenurile din Baneasa.
Negocieri aprinse pentru caile de acces
Negritoiu atrage atentia asupra faptului ca exista si alte puncte nevralgice ale contractelor din Henri Coanda. „Pentru realizarea tuturor utilitatilor in acest cartier, ar trebui facute o serie de exproprieri de terenuri aflate in proprietatea unor persoane fizice sau juridice, iar acest lucru nu este chiar atat de simplu”, comenteaza acesta. De aceeasi parere este si primarul sectorului 1 din Bucuresti, Andrei Ioan Chiliman, care ar trebui sa se ocupe de viabilizarea a jumatate din viitorul cartier. Acesta sustine ca ar trebui realizate exproprieri de terenuri ale unor firme pentru a se putea construi drumuri de acces, iar Primaria nu vrea sa se implice in astfel de deposedari. „Eu nu am bani, anul acesta, sa investesc in utilitatile din Henri Coanda, cu atat mai mult cu cat am peste 100 de strazi locuite de 60-70 de ani care nu au apa si canalizare.” Pe de alta parte, doua dintre caile de acces in viitorul cartier ar trebui sa treaca nici mai mult nici mai putin decat peste o cale ferata si va fi nevoie sa se demoleze o serie de constructii aflate in perimetrul respectiv. seful ANL considera ca aceasta problema poate fi rezolvata: „Ceea ce eventual va fi demolat vor fi niste garaje, in nici un caz case. Peste calea ferata vor fi construite doua pasaje.” Pentru alte doua cai de acces din soseaua Pipera, Corneliu Popescu afirma ca se afla in negocieri cu Gigi Becali in vederea cumpararii a doua terenuri. Cea de-a cincea cale de acces catre cele 1.159 de vile ar trebui sa treaca prin curtea societatii private METAV, care ar trebui sa renunte la 7.500 de metri patrati. Potrivit unor surse apropiate negocierilor, in cazul lui Gigi Becali statul este bun de plata, cu cat vrea proprietarul, bineinteles, iar in cazul METAV statul va trebui sa opereze un schimb de terenuri, in functie de dorinta proprietarului.Marele satelit al Bucurestiului, cartierul Henri Coanda, a fost atat de bine conceput in 2002, incat la mijlocul lui 2004 regimul juridic al terenurilor este inca neclar, caile de acces trec prin curtile altora, utilitatile stau sub semnul intrebarii, iar bancile asteapta rezolvarea acestor probleme. Numai clientii mai cred in satelitul Bucurestiului.

Problemele nerezolvate ale proiectului Henri Coanda
· Situatia juridica a terenurilor (cel putin doua revendicari de terenuri aflate momentan pe rolul instantelor de judecata)
· Bancile nu pot acorda nici o finantare efectiva, chiar daca au fost incheiate contractele de credit, deoarece nu exista momentan titluri certe de proprietate pe terenuri care sa poata fi intabulate.
· Caile de acces se afla in stadiu de negociere. Pentru una din caile de acces (n.r.-din Str. Avionului), ar trebui ridicat un pod suspendat peste calea ferata (n.r.- nu se cunosc sursele de finantare pentru realizarea acestuia) si demolate o serie de garaje. Pentru alte doua cai de acces se negociaza cumpararea unor terenuri aflate in proprietatea lui Gigi Becali si a companiei METAV.
· Utilitatile sunt in continuare sub semnul intrebarii, singura rezolvata fiind accesul la electricitate, potrivit declaratiilor lui Corneliu Popescu, director general ANL.
· Nota finala de plata pentru utilitati (curent electric, canalizare, gaze, telefonie fixa, cablu) in Henri Coanda ar trebui sa se ridice la 76 milioane de euro.