Serviciile cu valoare adăugată, costurile reduse de lansare şi experienţa câştigată la o multinaţională sunt principalele ingrediente ale unei afaceri lansate în plină criză. Liantul este curajul de a investi atunci când ceilalţi îşi iau banii acasă.

Să-ţi lansezi un business propriu într-un moment tulbure al economiei, şi mai ales într-unul dintre cele mai afectate domenii, ar putea părea sinucidere curată. Nu însă şi pentru Nikolaus Riegler, partener al Frank Group, o agenţie înfiinţată în septembrie 2008, care oferă servicii de strategie, branding, advertising, online, producţie şi altele.

„Având în vedere că ne-am lansat în septembrie 2008, în prag de criză, am avut iniţial previziuni conservatoare în ceea ce priveşte ritmul de creştere. Totuşi, am depăşit cu mult obiectivul“, mărturiseşte el. Astfel, firma s-a dezvoltat de la cinci angajaţi la o echipă de 22 de oameni în mai puţin de un an, afacerea crescând într-un ritm rapid în urma câştigării câtorva conturi importante precum Romtelecom, Skoda, Olympus sau Gap. Managerul aşteaptă creşteri şi în al doilea semestru al acestui an, fiind chiar „încrezător că vom atinge targetul de a încheia primul an de activitate pe profit“.

Care este secretul? Nu neapărat costurile mai reduse cu care se lansează, în general, o companie pe piaţă, ci uşurinţa cu care lucrează firmele mici, în lipsa procedurilor care, paradoxal, de cele mai multe ori, dau măsura eficienţei unei corporaţii. „În această perioadă, în care rapiditatea în reacţii este esenţială, companiile mici trebuie să-şi exercite principalul lor avantaj competitiv: flexibilitatea“, subliniază Andrei Creţu, consultant A.T. Kearney. „În plus, o serie de măsuri pragmatice ce vizează întregul lanţ valoric, de la achiziţii până la relaţia cu clienţii, pot nu numai să ofere o plasă de siguranţă companiilor mici, ci şi să le asigure şi forţa competitivă necesară parcurgerii unei astfel de perioade“, completează el.

De la teorie la practică, doar un pas

Frank Group nu este singurul exemplu de acest tip. Cu numai câteva luni în urmă, Mihaela Irimia a decis să inaugureze o cafenea în nordul Bucureştiului. „Chiar şi Richard Branson a început timid şi a ajuns să clădească un imperiu. Şi nu numai el…“, spune ea, alegându-şi ca model de inspiraţie pe fondatorul gigantului grup britanic Virgin. Pentru ea, cea mai mare provocare a fost să fidelizeze clienţii captivi din clădirea de birouri în care a ales să deschidă prima unitate. „Cred că am reuşit, pentru că unii dintre ei revin chiar şi de trei ori pe zi“, spune Irimia. Tot din acest motiv, accesul la internet wireless este liber şi este disponibilă şi o consolă Wii pentru cei care vor să se relaxeze în pauza de masă. Altfel spus, oferă clienţilor valoare adăugată.

„Timpurile în care firmele deserveau o cerere semnificativ mai mare cu eforturi relativ limitate şi de o manieră reactivă au apus. Astfel, mai ales în ceea ce priveşte procesele de marketing şi vânzări, o abordare proactivă (dublată de o optimizare a cheltuielilor de promovare) este absolut necesară“, spune Andrei Creţu. Sunt teorii pe care le-a învăţat şi aplicat şi Cosmin Radu Nae, atâta timp cât a ocupat o funcţie managerială la Vodafone. Acum, operează două magazine de articole sportive – unul deschis în 2008, iar al doilea, cu două luni în urmă – şi are planuri de extindere la Cluj-Napoca. „Noi nu vindem şi fugim. Organizăm diferite evenimente sportive, astfel încât clienţii noştri pot fi aproape de mişcare, iar noi îi putem însoţi şi consilia“, exemplifică managerul.

Tranziţia de la o multinaţională la a fi propriul angajator nu este neapărat uşoară. Dragoş Dinu, partener la Link Resource, a trecut anul trecut prin acest proces. Cel mai greu i-a fost să se desprindă de „obiceiurile de executiv: un alt program, o altă dimensiune de companie, alte priorităţi, tendinţa de a oferi consultanţă «for free»“.

170-34527-13_dragosdinu_31_rp.jpgA creşte de trei–patru ori în astfel de condiţii nu este neapărat spectaculos, ci ţine mai degrabă de cât de ambiţioase au fost planurile iniţiale.
Dragoş Dinu, partener, Link Resource

170-34528-13_sany1573_31.jpgPe termen lung, faptul că am început acum este un avantaj, deoarece costurile de set up au fost mai mici.
Mihaela Irimia, proprietar, Coffee Break