Cupoanele agricole nu au fost niciodata lipsite de cautare (in istoria lor de doi ani), dar, de acum inainte, vor fi si mai solicitate. Oameni cu simt practic bine dezvoltat au constatat, inca din vara lui 1997, ca inscrisul oficial poate fi achizitionat de la tarani pentru doi-trei litri de tuica faina, de pruna. „Investitia” se putea amortiza la orice benzinarie: in schimbul cuponului agricol, posesorul primea circa 40 litri de motorina.
Potrivit unor estimari neoficiale (statistici oficiale nu s-au intocmit), numarul de automobile diesel care, in ultimii doi ani, au fost alimentate cu motorina prin aceasta metoda este aproape dublu fata de cel al tractoarelor care au intrat in brazda in perioada respectiva. Intr-un tarziu, autoritatile s-au prins cum merg lucrurile si, timp de cateva zile, afacerea a parut compromisa: in vara trecuta s-a propus ca benzinariilor sa nu li se mai deconteze cupoanele utilizate la plata motorinei. Dupa un mic scandal propunerea a fost respinsa.
Saptamana trecuta, Guvernul a hotarat sa dea un impuls afacerii: pentru motorina folosita in agricultura accizele se micsoreaza cu 50%, iar TVA se reduce la zero. In consecinta, creste cantitatea de motorina care poate fi achizitionata in schimbul unui cupon agricol.
Aproximativ 10.000 de salariati ai Ministerului Agriculturii si Alimentatiei (MAA) vor fi concediati ca urmare a deciziei Guvernului de ieftinire a motorinei folosite in agricultura. Ministrul de resort, Ioan Muresan, a declarat ca cele 700-800 miliarde lei, contravaloarea facilitatilor mentionate, vor fi recuperate printr-o restructurare masiva de personal la MAA; incepand din toamna, vor fi disponibilizati circa 50% din angajatii acestui minister, atat din centrala, cat si din teritoriu.
Logica emiterii cupoanelor si, mai nou, a ieftinirii motorinei pentru agricultura, este de a da o mana de ajutor taranilor. Rezultatul este insa departe de cel scontat. De un plin de motorina platit cu trei litri de tuica au profitat nu numai tractoristii, dar si (sau mai ales) largi categorii de proprietari de autoturisme propulsate de motoare diesel.
Intentia Guvernului o fi nobila, dar efectul este cu totul altul. Aceasta, pentru ca inca nu s-a inventat un mecanism infailibil prin care sa fie verificata folosirea motorinei strict in scopuri agricole. Si este greu de crezut ca cineva ar putea urmari, la fiecare benzinarie, cine cumpara motorina si cum plateste, cu bani sau cu cupoane. Cu alte cuvinte, statul va continua sa pompeze zeci de miliarde de lei de la buget in rezervoarele autovehiculelor diesel.