Afacerea plăcilor de înmatriculare: 8,1 milioane dolari în numai o lună

În Emiratele Arabe, plăcile de înmatriculare „preferențiale“ ale mașinilor se licitează. Dintr-o singură licitație se strâng bani mai mulți decât se adună în România în opt-nouă ani.

Cultura arabă este destul de greu de înțeles pentru un european. Cu toate acestea, în privința dorinței de a-și afișa cât mai vizibil statutul, românii și arabii par destul de apropiați ca mentalitate. Cum unul dintre cele mai expresive moduri de a-ți arăta poziția socială este mașina, numerele de înmatriculare nu puteau scăpa atenției posesorilor. De ce să ai un număr „la rând“, dacă poți cumpăra unul „preferențial“? Pe orice șosea, stradă sau chiar uliță din România pot fi văzute la orice oră Passat-uri pe ale căror numere se citește clar 01 BOS sau 01 SEF ori diverse alte combinații sugestive. Cam așa par a sta lucrurile și în Emirate, mai ales în Dubai și Abu Dhabi. Doar că autoritățile de acolo au găsit o cale de a obține bani frumoși din visele de mărire ale șoferilor cu pretenții.
O licitație de numere „cu statut“ organizată în această toamnă de poliția locală a adus în vistieria acesteia nu mai puțin de 8,1 milioane de dolari. Placa de înmatriculare cu nu­mărul 9 a fost licitată până la 2,7 milioane dolari și a fost, desigur, adjudecată.  Sume frumușele, de ordinul sutelor de mii de dolari, au atins și numere precum 19 (952 milioane) sau 77 (898 milioane). Suma totală rezultată din licitarea, în această toamnă, a 81 de plăci de înmatriculare a fost donată de autorități unei asociații a victimelor accidentelor rutiere, care are în plan construirea unui spital.
Dacă până aici sumele pot lăsa fără grai orice om cu scaun la cap, trebuie spus că afacerea  cu plăci de înmatriculare nu este nouă, iar recordul, mondial spun arabii, a fost atins în cadrul licitației din februarie 2007, când „Abu Dhabi 1“ a fost achiziționat de Saeed Al Khouri, un om de afaceri în vârstă de 25 de ani din Emirat cu nu mai puțin de 14 milioane de dolari. Întrebat de ce a dorit cu atâta ardoare să aibă acest număr de înmatriculare, acesta a răspuns sec: „Pentru că vreau să fiu cel mai bun din lume“. Într-adevăr, în Emirate, mai mult decât în oricare altă parte a lumii, numărul de la maşină contează, ilustrând, indirect, statutul şi bogăţia. Sărind peste mări și țări, nu trebuie să uităm însă că, și în România, un celebru om de afaceri și proprietar de club de fotbal a cumpărat un palat de pe o stradă centrală a Bucureștiului în special pentru că avea numărul 1. „Are numărul 1. Dacă era 2, n-o luam. Unu, eu trebuie să fiu numărul unu întotdeauna“, a declarat noul proprietar, nimeni altul decât Gigi Becali.
Prin urmare, persoane cu vederi similare bogătașilor din Emiratele Arabe Unite există și la noi. Numai că, în timp ce Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) poate încasa anual cel mult 5,2 milioane de lei (1,7 milioane USD), și asta dacă vinde toate numerele cu tariful pentru plăcuțe preferențiale (45 lei), în Emiratele Arabe Unite sumele sunt de zeci sau chiar sute de ori mai mari. De altfel, licitațiile au creat și o piață secundară foarte puternică. Astfel, la unele licitații se achiziționează numere care apoi sunt revândute cu sume de două sau chiar trei ori mai mari.
Deși această dorință nemăsurată de a-și demonstra statutul pare o adevărată nebunie, se pare că arabii sunt dispuși să plătească orice sumă pentru a-și satisface orgoliile.
Cât despre cei care cumpără pentru a revinde, numărul licitat este, de cele mai multe ori, o loterie. Totul este să afli ce cifre ar putea fi interesante pentru o persoană cu mulți bani dispusă să plătească sume enorme pentru a avea o placă de înmatriculare care să reprezinte ceva.
14 milioane de dolari (54,1 milioane dirhami)  este recordul atins în cadrul unei licitații pentru placa având numărul 1