Cum mi se pare că în România de azi e momentul să se nască un nou partid politic, nu pot decît să sper că acesta se va lansa într-un mod care le va arăta oamenilor de afaceri de aici cum se face asta corect și cum să evite greșelile atît de comune – lansarea fără un plan serios, fără înțelegerea clară a propriei afaceri, fără curajul de a lua decizii dure dacă e cazul și fără o hartă care să includă și posibilele rute alternative. E bine să fii optimist, dar e naiv să crezi că asta-i suficient.
Pentru orice afacere nouă care încearcă să spargă un monopol, există diverse strategii care-ți vin rapid în minte. Fie că preferi varianta “Blue Ocean” sau mai tradiționala “Game Theory” (eu aș recomanda o combinație între cele două), o afacere nouă presupune să înțelegi cine ești, nu cine vrei să fii. Trebuie să vezi cu claritate piața. Îți trebuie ceea ce se numește un “mission statement” clar, care se poate încadra pe spatele unei cărți de vizită. Și care trebuie agreat de toți cei care iau parte la afacere.
După experiența mea în România, toate acestea par o misiune imposibilă. Există aici o nefericită nerăbdare atunci cînd vine vorba de a planifica o companie. De prea multe ori strategia cade victimă entuziasmului. Misiunea se îngroapă printr-o scuturare de cap la unison și un “să trecem mai departe” bălmăjit în grabă. Planul de afaceri serios gîndit e dat la o parte de un grup care nu vrea decît să sară toate etapele și “să înceapă”. (Ce s-a întîmplat cu vorba înțeleaptă care spune că preludiul e cheia unei partide de amor reușite?!)
Pe vremea cînd eram implicat în crearea unui nou partid în SUA, cu toții am realizat că nu e nici o diferență între asta și începerea unei noi afaceri. Aveam de-a face cu chestiuni de management, marketing, buget, distribuție. Și mai știam că cea mai mare greșeală pe care un partid nou o poate face atunci cînd se luptă cu competitorii care domină deja scena politică era să creadă că poate cîștiga jucînd același joc ca și ceilalți. Dacă cetățenii își doreau aceleași jocuri, atunci nu era nevoie de un jucător nou. Dar de prea multe ori, oamenii nu știu care este adevărata afacere. Ei își imaginează că scopul lor e să-i bată pe tipii importanți de pe scenă.
Așadar, le-aș spune celor care se gîndesc la un nou partid că, dacă vor să aibă succes trebuie să vadă treaba asta ca pe o afacere. Dacă pornești la drum prin a crede că ești versiunea nouă și îmbunătățită a unui produs vechi, pierzi din start. Ideile și bunele intenții nu te vor ajuta să cîștigi bătălia.
Încearcă să înțelegi piața în care intri și ce te face pe tine diferit. A ști această diferență este cheia succesului. Oponenții tăi te vor lua drept încă un jucător și atît. Ceea ce-ți va acorda avantajul de a folosi “Game Theory” ca să le anticipezi mișcările. Apoi vino cu ceva nou. Încearcă abordarea “Blue Ocean” și explică-te cu claritate. Dacă ceea ce faci nu-i politică, atunci explică ce e. Află că ideile bune vînd bine, dacă publicului îi place ceea ce vede. Pentru că, pînă la urmă, orice industrie are nevoie de concurență pentru a crea piața liberă.
Afacerea politicii
13 iulie 2012, 23:46
Ultima modificare în 14 iulie 2012, 02:46
Politica în democrație e ca afacerea într-o piață liberă. Cîștigătorii, în final, sînt cei care știu bine ceea ce fac. Sună simplu, dar nu e.
Etichete:
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Crize. Consumatorul face diferența?!
- România a ajuns în carantină financiară
- Între cota de impozitare şi baza impozabilă
- Criza dublă din sănătate
- Dă-ne nouă astăzi ploaie şi subvenţii! Şi fereşte-ne de concurenţă!
- Bancherii sunt oameni amuzanți
- Dacă Băsescu nu ar fi existat, l-ar fi inventat USL
- Lider în România
- Ce înseamnă SRL-D
- Victor Ponta, country manager