Sute de companii româneşti pornite de la zero şi-au găsit noi proprietari în ultimul deceniu. Mulţi dintre fondatori au rămas în lumea afacerilor, încercând să repete lovitura. Lipsa de fonduri. Deşi nu este recunoscut întotdeauna, acesta este principalul motiv pentru care antreprenorii autohtoni au decis să cedeze controlul companiilor pe care le-au înfiinţat. În alte cazuri, oamenii de afaceri au nevoie, pur şi simplu, de alte provocări - un business stabil sau monot
Sute de companii româneşti pornite de la zero şi-au găsit noi proprietari în ultimul deceniu. Mulţi dintre fondatori au rămas în lumea afacerilor, încercând să repete lovitura.
Lipsa de fonduri. Deşi nu este recunoscut întotdeauna, acesta este principalul motiv pentru care antreprenorii autohtoni au decis să cedeze controlul companiilor pe care le-au înfiinţat. În alte cazuri, oamenii de afaceri au nevoie, pur şi simplu, de alte provocări – un business stabil sau monoton fiind considerat insuficient de stimulant. Uneori, aceştia schimbă cu totul domeniul de activitate şi chiar şi modul în care interacţionează cu lumea afacerilor. „Există exemple de antreprenori care, după vânzare, devin business angel sau încep să acţioneze ca fondurile de investiţii, cumpărând pachete semnificative de acţiuni în companii, angajând management şi aşa mai departe“, spune Silviu Prună, Investment Officer la AIG Capital Management.
Indiferent care ar fi motivaţia reală a exitului, acesta are loc pe sume din ce în ce mai mari. Dacă în urmă cu câţiva ani o societate de asigurări ca Unita se vindea cu 11 milioane de euro, BT Asigurări, cu o cotă de piaţă similară, s-a tranzacţionat de curând cu 90 de milioane de euro.
Întrebarea pe care şi-o pun mulţi oameni de afaceri este dacă, în astfel de condiţii, merită să vândă sau să mai aştepte creşterea pieţei. Sunt destule exemple de refuzuri pe care acum antreprenorii le regretă. Desigur că există, întotdeauna, alternativa ieşirii pe piaţa de capital. Însă această mişcare presupune demersuri complicate şi respectarea unor standarde financiare ridicate, în faţa cărora mulţi oameni de afaceri autohtoni dau înapoi.
TRANZACŢII Peste două miliarde de euro. Atât au încasat, în ultimii zece ani, antreprenorii români care au cedat controlul companiilor pe care le-au înfiinţat. În cele mai multe cazuri, cumpărătorii pachetului majoritar au fost fie concurenţi străini, fie fonduri de investiţii dornice să multiplice banii clienţilor.
Bănci, societăţi de asigurări, companii de telecomunicaţii, reţele de retail, fabrici de alimente sau materiale de construcţii, posturi de radio şi TV, firme de IT, companii de pază sau de curierat, agenţii de turism – aproape că nu este domeniu în care să nu fi avut loc o tranzacţie majoră pentru achiziţionarea unui start-up. Sute de companii autohtone, pornite de la zero cu resurse româneşti, s-au dovedit suficient de atractive pentru a fi achiziţionate cu milioane de euro (uneori zeci, alteori chiar sute de milioane) de către reprezentanţii competiţiei (fie ei străini sau români), de fonduri de investiţii sau de oameni de afaceri care, pur şi simplu, doreau să-şi diversifice portofoliul.
Ce îl poate determina, însă, pe un antreprenor să vândă afacerea în care a investit, de cele mai multe ori, ani întregi de muncă, talent şi emoţii? „Este un proces obiectiv. Avem exemple de companii care au crescut de la foarte puţin, datorită abilităţilor manageriale şi intuiţiei oamenilor de afaceri, până în momentul în care sistemul instituţional românesc nu le mai permite să se dezvolte“, spune Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România.
Silviu Prună, investment officer la fondul de investiţii AIG Capital Management, crede că în spatele multor vânzări sunt oamenii de afaceri care caută noi provocări. „Unora, pur şi simplu, nu le plac businessurile prea stabile şi preferă să vândă pentru a putea începe afaceri noi, a-şi asuma riscuri noi. Alţii devin business angel sau încep să acţioneze ca fondurile de investiţii, cumpărând pachete semnificative de acţiuni în companii, angajând management şi aşa mai departe“, explică el. În alte cazuri, afirmă Prună, e posibil ca vânzarea să aibă loc după ce devine vizibilă o tendinţă de creştere a competitivităţii şi de scădere a profitabilităţii pe piaţa pe care activează. Nu trebuie uitaţi cei care se apropie de o vârstă la care încep să-şi facă probleme de succesiune, câteodată descendenţii nefiind deloc interesaţi de afacerea părinţilor, şi nici cei care pur şi simplu au obosit şi vor să se retragă.
O trăsătură comună multor fondatori de afaceri româneşti este că îşi supraevaluează businessul. „Ceea ce nu e de neînţeles, ţinând cont că uneori se identifică cu el. Doar că asta întârzie fructificarea lui“, mai adaugă Silviu Prună.
Gabriel Mardarasevici
Silviu Prigoană
FLORIN ANDRONESCU
HORIA CIORCILĂ
Printre firmele puse pe roate şi apoi vândute de Ciorcilă se numără şi producătorul de mezeluri Maestro (o fabrică, trei centre de distribuţie şi şase magazine), preluat în 2006, pentru cinci milioane de euro, de către grupul Caroli.
OCTAVIAN RADU
FLORENTIN BANU
Omul de afaceri timişorean s-a concentrat, în continuare, spre dezvoltarea reţelei de supermarketuri Artima. Cele 14 magazine au fost cumpărate, pentru 17 milioane de euro, de către Enterprise Investors, în 2005, nici trei ani mai târziu reţeaua (ajunsă la 21 de unităţi) fiind vândută către Carrefour, pentru 55 de milioane de euro.
„Sper ca în câţiva ani să ajungem la 1.000 de angajaţi pe partea de componente. Vom absorbi, practic, activitatea companiilor germane de profil care îşi restrâng activitatea din considerente de costuri“, a precizat el.
Jean Valvis
Omul de afaceri a declarat ulterior că tranzacţia a fost una complexă, în care a vândut Dorna SA, Dorna Lactate, dar şi Dorna Helas, companie de distribuţie înfiinţată în Grecia. LaDorna a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro. Firma are 1.200 de angajaţi şi opt platforme industriale de producţie.
Jean Valvis are deja experienţă în încheierea de tranzacţii la acest nivel, după ce, în urmă cu şase ani, a vândut apele minerale Dorna companiei Coca-Cola. Valvis va avea dreptul să folosească brandul LaDorna pentru categorii de produse de tipul cerealelor ecologice sau batoanelor de ciocolată. Omul de afaceri a declarat că vizează investiţii de câteva sute de milioane de euro în producerea de energie eoliană şi fotovoltaică în România.
„Investiţiile în acest proiect vor fi de câteva sute de milioane de euro. Nu le voi face singur, ci în parteneriat cu un operator strategic străin“, a spus Valvis.
Cristian Amza
Firma, care îşi desfăşoară activitatea în România şi Serbia, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro, în creştere cu 35% faţă de anul precedent. Pentru acest an, distribuitorul de apă estimează o creştere a afacerilor cu 30%, la 26 milioane de euro, sub estimările anterioare, care indicau pentru 2008 încasări de 33 de milioane de euro.
RADU GEORGESCU
Cristi Borcea
Cine se pregăteşte şi când
Există multe afaceri dezvoltate de la zero de antreprenori români care sunt potenţiale ţinte pentru achiziţie
Altex, Siveco, TCE, Banca Transilvania, RDS&RCS, companii de materiale de construcţii, firme de leasing sau de IT, sunt numai câteva exemple care ar putea sta într-o astfel de listă.
Unii oameni de afaceri autohtoni consideră că afacerilor dezvoltate de ei nu le-a venit încă vremea, nu sunt suficient de coapte pentru a fi valorificate la potenţialul maxim şi au refuzat ofertele de preluare care au venit până în acest moment. „Încă sunt companii, precum unii producători de alimente, care au primit oferte de preluare chiar generoase, dar pe care le-au refuzat“, explică Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). Este şi cazul, printre altele, al Băncii Transilvania, ai cărei acţionari au simţit că mai pot creşte prin forţe proprii şi nu s-au înşelat până acum. Pentru alte afaceri, momentul consolidării pieţelor pe care activează nu a venit încă sau de abia a început, şi aici pot fi amintite companii de leasing sau producători de materiale de construcţii. Alţii, extrem de puţini, pur şi simplu nu vor să vândă sau caută să se despartă de afacerile lor cât mai târziu, iar în momentul respectiv ar prefera o ieşire pe bursă mai degrabă decât să vândă unui fond de investiţii sau unui alt investitor strategic. „Mai sunt exemple şi în construcţii, distribuţia de medicamente sau construcţia de maşini. Sunt companii care se pot dezvolta prin propriile forţe“, adaugă Cristian Pârvan. Pentru unele dintre acestea, ca şi pentru cei care au vândut până acum, e posibil însă să vină momentul în care extinderea să nu se mai poată face prin forţe proprii şi atunci o vânzare a unei părţi din companie poate fi o soluţie de finanţare. „Mai există însă o categorie de oameni de afaceri care nu prea ştiu cum merge economia şi care totuşi refuză să vândă. Ei nu cred că pot rămâne fără activitate şi aici fac o mare greşeală“, avertizează, fără a da exemple, Pârvan. „Raportat la sutele de mii de firme înregistrate, numărul acestora este însă mic“, adaugă el. Totuşi, analiştii pieţei cad de acord că în anii următori vom asista la tot mai multe ieşiri, din domenii precum producţia şi informatica, „din acele domenii care necesită finanţări şi care sunt afectate de diferenţele de capital dintre firmele româneşti şi cele din UE, capital care este esenţial pentru stabilirea politicii de preţuri şi promovare“, este de părere secretarul general al AOAR.