Afaceri care cresc o data cu temperatura

si "ancorat" de o sticla de bere rece, ti-a dat aripi in ultimile zile petrecute la birou. Acum esti in sfarsit la mare. Ai pus deja ochii pe un sezlong pe care te intinzi satisfacut, dar nu inainte de a potrivi umbrela in asa fel incat sa te protejeze de sagetile soarelui. In fiecare sezon, litoralul devine multicolor, gratie miilor de umbrele ce impanzesc plajele de la un capat la altul. Turistii par sa renunte treptat la paturi si rogojini, in favoarea sezlongurilor, care se dau "la pachet",

si „ancorat” de o sticla de bere rece, ti-a dat aripi in ultimile zile petrecute la birou. Acum esti in sfarsit la mare. Ai pus deja ochii pe un sezlong pe care te intinzi satisfacut, dar nu inainte de a potrivi umbrela in asa fel incat sa te protejeze de sagetile soarelui. In fiecare sezon, litoralul devine multicolor, gratie miilor de umbrele ce impanzesc plajele de la un capat la altul. Turistii par sa renunte treptat la paturi si rogojini, in favoarea sezlongurilor, care se dau „la pachet”, cu masute si umbrele. Accesoriile de plaja, dar si cele pentru terasele restaurant sau cafenele, au devenit in ultimii ani o afacere care aduce, atat producatorilor, cat si importatorilor, castiguri tot mai frumoase. Pentru ei, sezonul livrarilor incepe de obicei in luna martie si se incheie in septembrie. Anul acesta pare sa fie unul de varf: cei mai multi dintre jucatorii de pe aceasta piata au vandut deja cu circa 20% mai mult decat in 2003, dar exista si cazuri in care cifrele de afaceri au urcat cu 50%.”Cererea a fost mai mare si datorita extinderii retelelor de supermagazine, care au vrut sa-si faca aprovizionarea din timp. De aceea, la noi livrarile au inceput in februarie, cu o luna mai devreme decat in anul precedent”, spune Lavinia Popus, sef departament marketing la Plastor Oradea, societate care se asteapta sa vanda in acest an articole pentru plaja si terase de peste zece miliarde de lei. Dupa ce in 2003 si-a triplat cifra de afaceri, cu peste 1.000 de sezlonguri si in jur de 400 de umbrele de soare vandute, firma bucuresteana Rouella mizeaza in acest sezon pe o crestere de cel putin 20%. „In 1992 puteai sa obtii un profit de 100% la produsele din plastic, insa acum nu prea treci de 20%, si asta pentru ca au aparut producatorii romani, s-au inmultit importatorii, iar concurenta este mare”, spune Cosmin Rogoveanu, administratorul firmei. Accesoriile sunt aduse din Grecia, de la un partener local, si sunt comercializate in Romania prin depozitul propriu din Bucuresti. Cum afacerea a crescut de la an la an, Rouella se gandeste sa-si deschida un magazin la Constanta, prin care sa acopere cererea de pe litoral. Pe ansamblu, piata este dominata autoritar de producatorii de bere si bauturi racoritoare, care si-au dat seama ca pot face din umbrele, mese si scaune din plastic un instrument comercial redutabil. Astfel, terasele care se angajeaza sa atinga un anumit nivel al vanzarilor pentru marca lor de bautura primesc gratuit aceste accesorii. In plus, prin imprimarea brandului pe umbrele, producatorii isi asigura o promovare eficienta pe toata durata sezonului. Succesul acestei stratageme este vizibil nu numai pe litoral, ci si in toate marile orase. „Insa lucrurile incep sa se schimbe”, crede Teodor Balan, director general la Oblio Asitrans din Bistrita, firma care produce sezlonguri si umbrele din lemn. „Tot mai multi dintre clientii nostri vor umbrele personalizate, cu numele firmei lor, renuntand la cele primite gratuit de la distribuitorii de bauturi”, spune el. Firma sa a vandut in sezonul precedent circa 6.000 de umbrele pentru terase, dar si de ploaie, la care se adauga cateva zeci de sezlonguri de lemn si sute de seturi de mobilier pentru gradina. „Este un business in crestere”, afirma Balan, care vede anul in curs incheindu-se cu o cifra de afaceri de un milion de euro, in crestere cu peste 40%. Chiar daca sunt destinate exclusiv sezonului calduros, accesoriile pentru plaja si terase castiga tot mai mult teren pe o piata despre care principalii jucatori afirma ca este in plina formare.