• Competitivitatea sau lipsa de competitivitate a unei tari pe plan mondial este organic legata de nivelul educatiei si invatamantului, iar, din acest punct de vedere, Statele Unite ale Americii, Japonia, India si China au surclasat puteri europene ca Franta si Germania. Conform unui recent studiu al OECD, sistemele de invatamant din SUA si din cele trei tari asiatice livreaza pe piata muncii, intr-un ritm crescand, specialisti inalt calificati, la costuri relativ mici. Este ceea ce Germania si Franta, tari ce reprezinta 35% din economia Uniunii Europene, nu mai sunt capabile sa faca, respectiv sa se mentina in esalonul liderilor din domeniul stiintei si invatamantului. Decalajul dintre cele doua sisteme este cauzat de abordarea diferita a procesului de invatamant. SUA, spre exemplu, cheltuieste enorm pentru pregatirea viitorilor specialisti, fondurile fiind orientate catre sustinerea invatamantului universitar, iar sectorul privat este principala sursa de bani. Statul american este intr-o foarte mica masura un finantator al sistemului.
In tarile europene, invatamantul superior este cu precadere public, ceea ce face ca o universitate germana sa nu aiba nici cea mai mica sansa in fata uneia americane din punctul de vedere al fondurilor destinate cercetarii.
• Circa 15, 6 mii de lituanieni au emigrat,de la aderarea tarii la Uniunea Europeana, in mai 2004. Dintre statele membre, Lituania se confrunta cu cea mai mare rata a emigrarii, iar principalele destinatii ale lituanienilor in cautare de locuri de munca mai bine platite decat in tara natala sunt Marea Britanie (4,2 mii de persoane), Irlanda (2,1 mii de persoane) si SUA (2 mii de persoane). Situatia este ingrijoratoare pentru autoritatile de la Vilnius, pentru ca populatia tarii numara 3,4 milioane de locuitori, sporul natural este negativ, iar cei care emigreaza sunt specialisti inalt calificati.
• Pana la data de 24 martie a.c, Comisia Europeana va da publicitatii lista neagra a companiilor aeriene. Este vorba despre operatorii care nu asigura securitatea zborurilor aeriene, fie pentru ca parcul de avioane este vechi, fie pentru ca nu au suficiente fonduri de investit in revizii tehnice si cumpararea de noi aparate de zbor. Asemenea liste negre exista deja la nivel national.
In Marea Britanie este interzisa activitatea companiilor aeriene din Guinea Ecuatoriala, Zambia, Liberia, Tadjikistan, Sierra Leone, Camerun, Albania si Congo.
Autoritatile franceze au interzis, la randul lor, companiile Air Kyoto (Coreea de Nord), Air Saint Thomas (SUA), International Air Services (Liberia), Lineas Aer (Mozambic)
si Phkuet Airlines (Thailanda).
Pe lista neagra intocmita de autoritatile belgiene figureaza companii aeriene din Ucraina,
Armenia, Congo, Nigeria si Ghana.