Cum insa, in principiu, apar si banii daca exista proiecte, ne-am gandit sa „punem pe tava” celor interesati trei modele de mici afaceri, accesibile nu doar multinationalelor care invart sute de milioane de dolari. Concret, cu aproximativ 5 – 10.000 USD poti sa-ti deschizi cel putin trei afaceri: un magazin virtual, o mica firma de soft sau un magazin in care sa distribui terminale de telecomunicatii. In privinta modului de organizare a firmei, daca ai sub noua angajati si o cifra de afaceri anuala de cel mult 100.000 euro, iti poti infiinta o microintreprindere. Micile afaceri au si ele marile lor secrete. Pe scurt, cei care vor sa-si deschida un magazin, nu la coltul strazii din cartier, ci pe Internet, trebuie sa aiba grija sa vanda produse standard, care permit un pret mai ridicat, deci o marja absoluta mai buna. Promovarea este, de asemenea, vitala. In cazul unei mici firme de soft, importanta este strategia de abordare a clientilor: soft unic, vandut mai multora, sau soft personalizat. Pentru ca, in functie de alegerea intreprinzatorului, efortul de programare va fi dozat diferit. Lucrurile nu sunt deloc simple nici in cazul unui subdealer de telefoane mobile, pentru care alegerea personalului si amplasarea pe o strada circulata poate reprezenta cheia succesului.
Parerea consultantului
· Cum sa-ti construiesti un magazin virtual: „Trebuie sa te intrebi de ce ar cumpara un client de pe site-ul tau, cum te diferentiezi fata de alte site-uri de comert electronic sau de ce ar cumpara cineva de la tine in loc sa cumpere dintr-un magazin de pe strada. De regula, avantajele oferite de un magazin virtual sunt legate de convenienta, accesul la produse greu de gasit in alta parte, pretul convenabil si usurinta platii.”
· Cum sa-ti faci o mica firma de soft: „Intreprinzatorul ar trebui sa ia in calcul mentinerea in cadrul companiei a unor resurse de programare care sa constituie o baza formata din cei care stiu intreaga arhitectura a softului. Restul de programatori care lucreaza in part-time vor dezvolta anumite rutine sau sub-module ale respectivului soft. Este nevoie de un project manager capabil de a coordona toate resursele, asigurand respectarea termenelor si o documentatie a softului usor de inteles.”
E-commerce: Transportul la domiciliu nu reprezinta, neaparat, un avantaj
Elementul cheie in gandirea unui magazin virtual il reprezinta costurile. Potentialul intreprinzator nu trebuie sa uite ca o cheltuiala careia nu i s-a acordat suficienta importanta sau chiar a fost neglijata poate face diferenta intre pierdere si profit. De pilda, adaugand costul transportului se poate intampla ca avantajele de pret sa dispara, marfa vanduta nemaifiind tentanta. Nimeni nu va plati mai mult pentru produsul tau, mai ales daca il poate gasi la coltul strazii. Cei care au pus la punct o asemenea afacere spun ca investitia initiala, chiar si pentru conditiile Romaniei, variaza intre cateva sute de dolari si cateva sute de mii de dolari. Suma difera in functie de profilul magazinului, modul in care este structurat (stocuri proprii sau folosirea unor distribuitori), platforma software (dezvoltata si administrata in-house sau folosirea outsourcing-ului), volumul bugetelor de publicitate. Stabilirea pretului si a marjei este un alt aspect de care trebuie tinut cont. Ideal ar fi sa vinzi produse cu valoare mai mare, la care poti pune o marja mai buna.
Software: Pentru o mica firma de soft e nevoie de cel putin 5 – 10.000 USD
Cine vrea sa puna bazele unei companii de software, fara sa fie, neaparat, un as in programare, inainte de toate, trebuie sa stabileasca genul de clienti pe care intentioneaza sa ii abordeze. In situatia in care va fi dezvoltat un soft standardizat, care va fi vandut mai multor clienti, cu efort minim de adaptare este necesara o echipa de programatori doar pe perioada in care este dezvoltat softul, fiind preferabil lucrul in regim de colaborare. Dupa definitivarea softului, efortul trebuie mutat catre dezvoltarea unei echipe de marketing si vanzari. Pe de alta parte, daca firma isi propune sa livreze soft personalizat, nevoia de programatori va fi permanenta. Concret, daca sunt necesari doi-trei programatori pentru doua-trei luni, este preferabil sa se angajeze colaboratori care sa lucreze in afara biroului. Cand perioada pentru care sunt necesari programatorii depaseste un an, este recomandabila angajarea softistilor. Investitia initiala in calculatoare, imprimante, mobilier si dezvoltare plus costurile pentru primele doua-trei luni se cifreaza la cel putin 5-10.000 USD.
Distributia de telefoane mobile: vadul – cel mai valoros activ al dealer-ului
Pentru a deveni un bun subdealer de telefoane mobile, adica unul care isi atinge obiectivul lunar, ai nevoie de un spatiu central, de preferinta pe una din arterele principale ale orasului. Cu alte cuvinte, amplasarea este mai importanta decat capitalul de pornire care, pentru a derula o afacere de succes, trebuie sa fie de circa 8-9.000 USD. Oamenii din bransa spun ca 80% din bani sunt investiti in stocurile de echipamente. Practic, imobilizati raman vreo 1.500 USD, bani investiti in echipamentele de birou. Un incepator trebuie sa ia in calcul si faptul ca, lunar, va trebui sa acopere subventiile operatorilor, care sunt cam de 20 USD/ abonament, banii fiind decontati ulterior. La acestea se adauga si costurile promotiilor pe care le suporta tot micul intreprinzator. Cheltuielile lunare cu exceptia chiriei se ridica la sapte – opt milioane de lei. si daca treaba merge bine, cu timpul, exista sansa ca operatorul sa te transforme in magazin etalon dotandu-te cu mobilier si reclame, care vor spori rentabilitatea afacerii.