Afaceri lipsite de încredere

Totalul datoriilor pe care le aveau firmele româneşti aflate în insolvenţă la nivelul anului 2012 reprezintă un procent semnificativ, aproape periculos, din PIB-ul Românei.

Deşi înfiorătoare, nici totalul pierderilor, nici numărul firmelor în insolvenţă nu sunt la fel de ameninţătoare ca dispariţia încrederii din mediul local de afaceri. Ca şi mine, probabil că şi dumneavoastră cunoaşteţi cel puţin un om de afaceri care a pierdut mult sau totul în urma unei facturi neplătite de un partener. Simplist vorbind, economia reală a produs natural diverse instrumente care să preîntâmpine ţepele, fie că se numesc bilete la ordin, prevederi contractuale ori articole de lege care pedepsesc rău-platnicii. Asta nu a eradicat fenomenul, dar un oarecare grad de responsabilizare a partenerilor de afaceri  fusese atins chiar şi în economia haiducească din România. Exagerând puţin, în cei câţiva ani de boom dinainte de criza din 2009, exista încredere în mediul de business românesc. Ţinea mult de abilităţile fiecărui om de afaceri şi reputaţia devenise un asset preţios. Erau vremurile când era aproape ruşinos să spui că eşti în insolvenţă. Numai este cazul, dacă ne gândim că banii blocaţi în firmele intrate în insolvenţă reprezentau anul trecut echivalentul a 19% din PIB, adică peste 132 de miliarde de lei.

Insolvenţa nu este primul pas oficial spre faliment, ci este protecţia unui business, într-un moment determinant, în faţa creditorilor săi. Le faci partenerilor tăi şi creditorilor tăi nişte necazuri, dar până la urmă îţi achiţi din datorii şi, revenind la suprafaţă, începi să contribui din nou la bunăstarea celorlalţi. Când compania se află pe marginea prăpastiei, declararea insolvenţei este o mişcare raţională pentru acţionarii majoritari. Doar că insolvenţa, în actuala sa formulare legislativă, oferă atât de multă protecţie acţionarilor, încât a devenit un scop în sine pentru o anumită categorie de oameni de afaceri. Am ajuns în situaţia în care orice om de afaceri onest ia în calcul, atunci când emite o factură, şi posibilitatea că firma care-i este datoare va intra în insolvenţă. Este cel mai prost scenariu posibil pentru că – o demonstrează cifrele din analiza Capital de numărul acesta – ai şanse foarte mici de a recupera paguba.

În România, aproape că nu mai există afaceri pe încredere. Nici băncile, nici distribuitorii, nici producători nu mai livrează fără garanţii colaterale uriaşe ori fără avans. Pentru IMM-uri cel puţin, acest mediu de afaceri lipsit de încredere este fatal. Consecinţele erodării încrederii se răsfrâng asupra siguranţei locurilor de muncă, a încasărilor la bugetul de stat, a dobânzilor bancare şi chiar a investitorilor străini, ceea ce e cu adevărat periculos.