Estimările arată o cotă de piaţă de 16% pentru Agricola în 2013, iar pentru anul în curs obiectivul este creșterea cu încă un procent.
Preşedintele companiei, Grigore Horoi (foto), explică stagnarea cifrei de afaceri cumulată a grupului Agricola prin „diminuarea cifrei de afaceri la ouă consum, din cauza scăderii prețurilor, respectiv a cifrei de afaceri din business-ul cu nutrețuri combinate pentru rumegătoare produse la firma mixtă româno-franceză GA – Nutriție Animală, unde Agricola deține 49% din acțiuni. În acest caz a fost vorba de o politică de vânzări orientată către gestionarea mai bună a încasărilor din creanțe”.
La toate celelalte categorii de produse, Agricola a înregistrat creșteri. Vânzările la carnea de pasăre ale companiei au crescut în valoare, în 2013, cu 8% față de anul precedent. Cifra de afaceri înregistrată de Agricola Internaţional SA Bacău în 2013 este de aproximativ 363,59 mil. lei (circa 82 mil. euro).
„Performanţa economică a companiilor din industrie a fost serios afectată de decalajul mare între preţurile foarte ridicate la resursele de bază din prima parte a anului trecut și prețul la raft al cărnii de pasăre. În a doua parte a anului, după o recoltă record la cereale, lucrurile s-au reglat, astfel încât, la finalul acestuia, vânzările noastre de carne de pui au crescut efectiv cu 7% în volum în 2013 (34.724 tone) faţă de anul precedent, respectiv cu 8% în valoare – un preț mediu mai mare cu aproape un procent obținut în principal din mixul de produse comercializate. Rezultatul continuă trendul crescător pe care îl menținem în ultimii 5 ani – vorbim de o dublare a vânzărilor în acest interval – în contextul în care piața cărnii de pasăre este aproximativ constantă”, explică Grigore Horoi.
În 2013, 85% din carnea de pui comercializată a fost carne refrigerată. Exporturile s-au diminuat cu aproximativ 30% față de anul trecut (circa 12% din producţia de carne) deoarece „ne-am concentrat mai mult pe piața internă, în special în zona retailului tradițional, unde livrăm astăzi 34% din producția de carne, față de 22% anul trecut”, precizează preşedintele Agricola Bacău.
La categoria mezeluri (salamurile crud-uscate şi preparatele fiert-afumate obţinute la Salbac SA, companie din cadrul Grupului de firme Agricola), valoarea totală a vânzărilor a fost cu 7,5% mai mare decât în 2012, în condițiile în care această piață a continuat să se contracte (- 32% în ultimii patru ani); salamurile crud-uscate au înregistrat şi ele, anul trecut, o creștere valorică a vânzărilor de aproape 12%.
„Ne consolidăm poziția de lideri de piață în România la grupa salamurilor crud-uscate, cu vânzări de 14% din total segment”, adaugă Horoi. Salamul de Sibiu e la Agricola a înregistrat pe parcursul anului trecut o cotă de piață medie valorică de 53%, respectiv o cotă medie în volum de 50% din total segment Salam de Sibiu comercializat pe piața internă. Anul trecut, Agricola a vândut cu 9% mai mult Salam de Sibiu decât în anul 2012, în condițiile în care piața a înregistrat pentru prima dată o scădere și la acest segment.
Europrod SA, compania din Grupul de firme Agricola Bacău ce comercializează semipreparate şi produse tip ready-meal, şi-a menţinut anul trecut, cumulat, o cotă de piaţă de 19% şi poziţia de lider în categorie. Astfel, în 2013, faţă de anul precedent vânzările de semipreparate și produse ready to eat au crescut cu 4% în valoare, în condițiile menținerii volumelor comercializate.
La ouă consum, produse de Avicola Lumina Constanţa, s-a înregistrat o diminuare a prețului mediu de vânzare de apoape 21% față de anul 2012. Creșterea cu aproape 14% a bucăţilor vândute în 2013 (59,534 mil. buc.) a condus la o diminuare cu doar 10% a cifrei de afaceri.
”Vorbim în continuare de perioade dificile pentru producători, de necorelări juste între prețurile resurselor în aceste industrii și prețul de raft al cărnii, produselor din carne și ouălor pentru consum. Prețurile acestor produse în țările UE continuă să fie mai mari cu 35 – 60% în condițiile unor costuri similare cu ale noastre. Suntem hotărâți să ne continuăm trendul ascendent din ultimii ani. Avem în continuare obiective de creștere. Pentru anul 2014 ne-am fixat o creștere cu 5% a vânzărilor de carne de pasăre, de 6% la mezeluri și de 7% la semipreparate și produse ready-meal. Ne îndreptăm atenția către creșterea profitabilității, în special prin selecția riguroasă a portofoliului de produse și rentabilizarea raftului, însă investim în continuare în diferențiere, astfel încât anul acesta vom lansa pe piață produse noi, inovatoare, care să consolideze valoarea brandului”, conchide Grigore Horoi.