Bilanțurile financiare raportate de companiile care au ca obiect de activitate transportul rutier de mărfuri la Ministerul Finanțelor Publice și Oficiul Național al Registrului Comerțului arată, în majoritatea cazurilor, o creștere a cifrelor de afaceri. În privința profitului net, datele sunt mixte, dintre firmele aflate în Top 10, doar cinci raportând creșteri.

Ca și în 2015, compania cu cele mai mari afaceri în zona transportului rutier de mărfuri a rămas Aquila Part Prod Com. Înființată în 1994, firma cu sediul în Prahova și-a dezvoltat activitatea în domeniile transportului, logisticii și distribuției, fiind cea care a pus bazele întregului grup Aquila. Având ca principali clienți mărci puternice precum Unilever, Lavazza sau Philips, Aquila Part Prod Com a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 797,9 milioane de lei, în creștere cu 18,44% față de cea raportată la finalul lui 2015. Este interesant de observat că, deși are cele mai mari afaceri din domeniu, compania se află doar pe poziția a șaptea în topul realizat în funcție de profitul net. Asta în ciuda faptului că la acest indicator are cea mai mare creștere (148,19%) dintre toate firmele din clasament.

 

Cu afaceri de 646,7 milioane de lei, compania Carrion Expedition din Cluj ocupă poziția a doua în clasament. Parte a grupului J. Carrion, firma din România și-a majorat cifra de afaceri cu 17,5% în timp ce profitul net a scăzut cu 28,5% până la 20,05 milioane de lei. Cu această valoare Carrion Expedition ocupă totuși poziția a doua în clasamentul profiturilor din segment. Duvenbek Logistik este firma care ocupă cel de-al treilea loc în clasamentul cifrelor de afaceri. Divizia din România a grupului german fondat în 1932 de Bernhard Duvenbeck a raportat pentru 2016 afaceri de 303,6 milioane de lei, în creștere cu 10,36% față de anul anterior. Și profitul net a crescut cu 10,63% până la 15,3 milioane de lei.

Companii internaționale, dar și firme românești

Una dintre cele mai puternice companii din lume în domeniul serviciilor de transport și logistică, XPO Logistics este reprezentată în România de XPO Transport Solutions, divizie care a raportat o cifră de afaceri de 287,28 milioane de lei, în scădere cu 8,81% față de anul anterior. Cu sediul în Arad, XPO Transport Solutions, nu se află între primele zece companii de transport al mărfurilor din România în privința profitului net. O altă companie internațională, cu sediul central în Austria de această dată, deține firma românească aflată pe locul cinci în domeniul afacerilor având ca obiect de activitate transportul rutier de mărfuri. Quehenberger Logistics Romania, parte a grupului Augustin Quehenberger, a raportat pentru 2016 o cifră de afaceri de 208,22 milioane de lei, în creștere cu 77,7% față de anul anterior. În privința profitului, firma ocupă în România doar poziția a 19-a cu 7,7 milioane de lei.

 

International Alexander, compania care ocupă locul șase în clasamentul afacerilor din sectorul transporturilor de mărfuri are un proprietar unic și capital 100% românesc. Activă încă din 2003, firma a avut anul trecut o cifră de afaceri de 207,19 milioane, în creștere cu 23% față de 2015. Profitul net realizat de International Alexander (10,12 milioane de lei) nu o plasează între primele zece din clasament. Înfiinţată în anul 1997, Total N S A a fost concepută iniţial ca o companie specializată în comercializarea de piese şi accesorii auto, însă, cu timpul, a demarat activități și în zona transportului de mărfuri. Anul trecut, Total N S A a realizat afaceri de 205,4 milioane de lei, însă profitul net nu a fost suficient pentru a ocupa o poziție în Top 10 al transportatorilor rutieri. Divizia din România a grupului Arcese se află pe poziția a opta în clasamentul transportatorilor rutieri realizat după cifra de afaceri. Valoarea de 192,89 milioane de lei a afacerilor realizate de Arcese Transport în România anul trecut este mai mare cu 18,33% față de cea din 2015. Celelalte două companii care completează Top 10 al transportatorilor rutieri, Ravitex și VOS Logistics au avut anul trecut afaceri în creștere, atingând 181, 75 mil. lei, respectiv, 169,72 mil. lei.

Lider din domeniul transportului de carburanți

Clasamentul aceluiași domeniu de business, realizat după profit de această dată, are ca lider compania Transpeco Logistics & Distribution cu 32,4 milioane de lei. Cu o istorie bogată, care începe cu peste 30 de ani în urmă pe când firma purta denumirea ITAPP PECO și aparținea Ministerului Industriei Chimice și cu o trecere prin portofoliile SNP Petrom și OMV, actuala Transpeco este o firmă cu capital 100% românesc care transportă în special carburanți. În Top 10 realizat după profitul net urmează unele companii aflate și în clasamentul cifrelor de afaceri, dar și alte nume precum Dianthus Company din Argeș, Fartud din Timiș, Romstyl Impex din Dâmbovița sau Logistik van Wijk, parte a grupului E van Wijk. Este interesant de observat că din Top 10, doar cinci firme au obținut creșteri ale profitului net, alte cinci raportând scăderi ale acestui indicator, unele chiar importante precum cea a International Lazar Company.

 

Cei mai mari deținători de flotede transport

Transportatorii rutieri de mărfuri cu cele mai mari flote din România și-au majorat numărul de vehicule cu 36% în 2016, în timp ce numărul angajaților a crescut cu 23%. Dacă în 2015, firmele de transport rutier de marfă aveau, în total, 4.259 de vehicule, anul trecut numărul acestora a crescut până la 5.781. Pe lângă parcurile auto importante, afacerile din transportul rutier înseamnă și resursa umană care mișcă vehiculele. În 2016, în primele 10 companii care dețin cele mai multe mașini au fost angajați 9.448 de salariați, comparativ cu anul 2015 când erau 7.657 de angajați.
Transportul rutier de marfă a rămas un sector productiv şi în 2016, cu zeci de firme care operează intern și internaţional.

 


Topul primelor zece companii în funcţie de flota deținută este dominat de Carrion Expedition SRL, o companie din județul Cluj. Dacă în 2015, Carrion Expedition SRL avea 1.010 camioane și 1.694 de salariați, în 2016, firma de transport rutier de marfă a deținut 1.417 tiruri și 2.024 de angajați.

Conform datelor transmise de către Autoritatea Rutieră Română, (A.R.R.), locul doi este ocupat de firma XPO Transport Solutions Romania SRL. În 2015, firma din județul Arad avea numai 187 de camioane, iar anul trecut, XPO Transport Solutions Romania SRL a transmis oficialilor ARR că are un parc de 756 de camioane și 789 de salariați. Pe locul trei se află Arabesque SRL, firmă al cărei parc auto a crescut de la 562 de camioane în 2015, până la 596 de unități anul trecut.

Locul patru este ocupat de Aquila Part Prod Com. SRL cu 460 de camioane în 2015 și 1.989 de angajați, și 530 vehicule și 2.183 de angajați anu trecut. Transilvania General Import Export din Bihor se află pe locul cinci. În urmă cu doi ani aceasta avea 526 mașini, iar anul trecut a deținut 527 camioane. Timișorenii de la Dunca Expediții ocupă locul șase cu 388 de camioane și 597 de salariați în urmă cu doi ani, iar în 2016 au avut 447 tiruri și 576 de angajați. Locul următor este ocupat de International Lazăr Company cu 329 de camioane în 2015 și 537 de angajați, iar anul trecut, firma din Argeș a deținut 431 tiruri și 473 de salariați.

H Essers din județul Bihor ocupă locul 8 cu 304 camioane și 502 de angajați în 2015, iar anul trecut a avea un parc de 417 unități și 495 de salariați. Firma Com Divers Auto este pe locul 9 în top cu 231 de unități aflate în parc în anul 2015. Anul trecut, firma din județul Argeș avea 333 de tiruri. Ultimul loc din Top 10 după numărul de vehicule este ocupat de Duvenbeck Logistik SRL. Conform ARR, firma din județul Brașov, avea în acum doi ani 262 camioane și 714 de angajați, iar în 2016 a urcat la 327 de vehicule și 788 de salariați.

Articol publicat în suplimentul Logistică & Transporturi, apărut împreună cu revista Capital pe 31 iulie 2017.