La cinci ani de la fondarea primei agenţii de profil din România – Brandient, şi după ce a depăşit un milion de dolari – cifră de afaceri, Aneta Bogdan discută vânzarea unui pachet din acţiuni.
Era în vara anului 2002 când Aneta Bogdan şi Cristian (Kit) Paul înfiinţau Brandient. La momentul lansării agenţiei, brandingul nu se bucura în România de strălucirea financiară sau de cererea de servicii specifică agenţiilor de publicitate. Practicienii din domeniu erau nevoiţi să explice clienţilor de ce sunt necesare serviciile oferite şi care sunt diferenţele dintre o agenţie de publicitate şi una de branding. S-au schimbat lucrurile între timp? „După cinci ani, pot spune că s-au schimbat multe, pornind de la transformarea afacerii dintr-un «two man show» într-o organizaţie. Sunt multe lucruri pe care acum nu le mai facem singuri şi am ajuns la nivelul în care ideile valoroase vin de la oamenii din jur, nu doar de la mine sau de la Kit, cum s-a întâmplat la început. În antreprenoriatul de tip servicii profesionale, la un moment dat, oboseşti să ai o opinie doar tu“, explică Aneta Bogdan, managing partner al Brandient.
Şi piaţa de profil s-a aglomerat, iar cifrele de afaceri din consultanţa de branding şi design au crescut. Chiar dacă încasările sunt mult mai mici, comparativ cu cele din publicitate, profitabilitatea agenţiilor din branding este mult mai mare, consideră Aneta Bogdan. În 2007, firma sa şi-a crescut cifra de afaceri cu peste 100%, depăşind un milion de dolari, iar profitul brut, înainte de scăderea cheltuielilor cu amortizarea şi dobânda (EBITDA), a fost de 50%. „Creşterea nu a venit din majorarea preţurilor, care a fost rezonabilă, în linie cu inflaţia şi cu alţi factori economici, ci din extinderea gamei de proiecte, de exemplu mai multe servicii de consultanţă în brand engagement“, spune Aneta Bogdan.
România a atras atenţia jucătorilor din brandingul mondial, interesaţi de oportunităţile de business locale. În urmă cu un an, Brandient a stabilit un parteneriat cu Entreprise, compania de consultanţă de branding a grupului mondial de comunicare WPP, listat la Bursa din Londra. S-a arătat Entreprise interesată de cumpărarea Brandient? „Suntem în discuţii pentru preluarea companiei nu doar cu o companie specializată, ci şi cu alţi investitori, cum ar fi fondurile de investiţii de pe piaţă“, spune Aneta Bogdan, fără a oferi alte detalii.
În prezent, Brandient este deţinută de şase acţionari: trei parteneri fondatori (soţii Aneta şi Mihai Bogdan, Cristian Paul), doi „business angels“, intraţi în Brandient în urmă cu trei ani (Eric Kish – vicepreşedinte retail la The Rompetrol Group, şi Tatiana Malacopol), şi un al şaselea partener, invitat de fondatori să fie acţionar în firmă (Cristian Petre). Cum se va îrealiza atragerea investitorilor? „Mai mult ca sigur că se va întâmpla prin cumpărarea acţiunilor celor doi business angels şi a altor acţiuni de la mine“, precizează Aneta Bogdan. Contactat de Capital, Eric Kish a declarat că, dacă va exista o ofertă interesantă, o să renunţe la pachetul de acţiuni (3,12%). „Voi vinde numai în urma unei consultări cu partenerii mei de la Brandient“, a spus acesta.
Despre vânzare, managing partnerul Brandient spune că are legătură cu dezvoltarea afacerii. „Într-o activitate cum este a noastră îţi prinde bine să ai resurse suficiente să nu te blocheze în a creşte. Pe de altă parte, toţi fondatorii din companie au muncit foarte mult în aceşti ani şi chiar credem că ar trebui să existe o formă de răsplătire a efortului pe care l-am făcut“, spune Aneta Bogdan. Negocierile sunt în curs, însă un lucru este cert: în urma tranzacţiei, fondatorii Brandient vor păstra un pachet de acţiuni şi vor continua să se implice în dezvoltarea companiei.
Anul trecut, conform unor estimări, cifra de afaceri cumulată a jucătorilor din branding a fost de aproximativ două milioane de euro. Pe lângă bugetele rulate în agenţiile de branding şi design, clienţii mai apelează pentru asemenea servicii şi la agenţiile de publicitate sau la „free lanceri“, consultanţa specializată reprezentând doar 20% din totalul pieţei. Pentru 2008, specialiştii estimează o creştere semnificativă a pieţei de consultanţă în branding şi design, până la trei, poate chiar patru milioane de euro. Comparativ cu pieţele din regiune, în România, costul serviciilor de branding este la jumătate. Cu toate acestea, salariile plătite consultanţilor şi designerilor sunt similare, spun managerii din agenţii. Tendinţa clienţilor de a investi în branding se va accentua în acest an, iar industriile din care va proveni cea mai mare cerere pentru servicii de acest tip vor fi retailul, bunurile de larg consum, domeniul financiar-bancar, imobiliarele şi serviciile profesionale. În 2008, totalul proiectelor de branding, de la strategie şi creaţie la promovare, executate de toate tipurile de agenţii va atinge suma de 30 de milioane de euro, susţin managerii agenţiilor de branding.
«Suntem în discuţii nu doar cu o companie specializată, ci şi cu alţi investitori, cum ar fi fondurile de investiţii de pe piaţă.»
Aneta Bogdan, managing partner, Brandient
DEZVOLTARE
1 milion de dolari este cifra de afaceri realizată în 2007 de agenţia Brandient pe baza comisioanelor (fee) din serviciile de consultanţă şi design de brand.
Tendinţele pieţei de branding în 2008
• Competenţele de branding vor proveni atât de la o agenţie specializată sau advertising (surse tradiţionale), cât şi de la alte tipuri de agenţii (interactive, PR, media) sau din partea clienţilor.
• Piaţa se va orienta spre rezultate şi evaluarea lor. Clienţii vor dori să afle valoarea investiţiilor, iar agenţiile să afle cât de eficiente sunt.
• Brandurile vor fi mult mai prezente online. Cu cât românii sunt mai conectaţi şi mai prezenţi pe internet, cu atât mai mult brandurile vor fi nevoite să îi urmeze şi să facă faţă mediului respectiv.
• Brandurile locale şi regionale vor creşte pe baza interesului crescut al consumatorilor pentru produsele din regiunea din care fac parte.
• Vor creşte investiţiile în branding intern, de corporaţie.
• Brandurile reprezentative din fiecare categorie îşi vor consolida imaginea.
• Va scădea numărul de branduri create şi lansate pe segmentul larg de public.
• Clienţii din domeniul bancar şi fondurile de investiţii vor investi mai mult în campanii de brand şi proiecte colaterale.
SURSA: Agenţiile de branding
Grapefruit
• acţionariat Marius Ursache (40%), Ştefan Liuţe (20%) şi Dan Stratan (40%)
• clienţi Dacia, Banca Transilvania, Mercury360, Antibiotice Iaşi
• SEDIUL AGENŢIEI Bucureşti şi Iaşi
• cifra de afaceri în 2006 297.542 de euro, profit 14.975 de euro
• cifra de afaceri în 2007: 450.000 de euro, profit 67.500 de euro.
Branzas Design
• acţionariat Brînzaş Horia Bogdan (95%) şi Brînzaş Petru (5%)
• clienţi Autonet, Ave, Continental Hotels, Elis Nestlé, Ursus, Lactate Harghita, PlusGSM etc.
• SEDIUL AGENŢIEI Cluj
• cifra de afaceri în 2006 370.000 de euro, profit 81.638 de euro
• cifra de afaceri în 2007 308.213 de euro, profit 88.572 de euro.
Brand Fusion
• acţionariat Mona Ursu (90%) şi Adrian Ursu (10%)
• clienţi Albalact (brandurile Fulga şi De Albalact), Holcim, Novensys
• SEDIUL AGENŢIEI Bucureşti
• cifra de afaceri în 2006 70.000 de euro, profit 22.000 de euro
• cifra de afaceri în 2007 100.000 de euro, profit 10.000 de euro.
Brandient
• acţionariat Cristian Paul (29,41%), Aneta Bogdan (29,41%), Mihail Bogdan (26,3%), Tatiana Malacopol (9,8%), Eric Kish (3,12%) şi Cristian Petre (1,96%)
• clienţi Transavia, Albalact, Credisson, Europharm, Astral, Flanco, Domo, Domenia Credit, RAEF, Oresa, AIG, GED şi CEC
• SEDIUL AGENŢIEI Bucureşti
• cifra de afaceri în 2006 BRANDIENT CONSULT 321.623 de euro, profit 106.000 de euro
• cifra de afaceri în 2007 730.620 de euro, profit nedeclarat.