Atunci când tunurile artificiilor îşi încep spectacolul asurzitor, iar jocul de lumini te face să crezi că totul în jurul tău a luat foc, poţi jura că nu există ceva mai frumos pe lume. În aceste momente, cine se mai gândeşte la bani? Acest „efect special“ este cel mai important pentru organizatori. Clientul se va gândi cu siguranţă dacă spectacolul a meritat banii plătiţi, iar organizatorul nu va scăpa niciodată de emoţii, deoarece o explozie necontrolat
Atunci când tunurile artificiilor îşi încep spectacolul asurzitor, iar jocul de lumini te face să crezi că totul în jurul tău a luat foc, poţi jura că nu există ceva mai frumos pe lume. În aceste momente, cine se mai gândeşte la bani? Acest „efect special“ este cel mai important pentru organizatori.
Clientul se va gândi cu siguranţă dacă spectacolul a meritat banii plătiţi, iar organizatorul nu va scăpa niciodată de emoţii, deoarece o explozie necontrolată îl poate costa toată cariera. „Un eveniment interesant organizat de noi a fost îmbrăcarea unei clădiri de teatru în artificii. Am pus atunci zeci de metri de cascade, zeci de vulcani şi jerbe electrice, astfel încât clădirea părea că arde, doar că artificiile nu aveau mai mult de 40 de grade Celsius“, spune Maria Lupulescu, director general DML Marketing.
Emoţiile sunt însă uşor depăşite de perspectiva unor câştiguri importante. Afacerile artificierilor români au crescut imens în ultimii şase ani, în condiţiile în care cu greu mai găseşti o primărie de municipiu care să nu organizeze un eveniment cu focuri de artificii, alături de un concert sau două, de Crăciun sau Revelion. Miza cea mare este, de obicei, revelionul din Bucureşti, organizat în mai multe locuri simultan, de către mai multe firme de profil, în urma unor licitaţii. În acest an, statutul de Capitală Culturală Europeană a făcut ca Sibiul să provoace Bucureştiul la capitolul efecte speciale, iar artificierii străini cu renume să îi provoace pe cei autohtoni. Primăria sibiană a contractat, în premieră pentru România, serviciile companiei franceze Groupe F, aceeaşi care se ocupă de revelionul organizat la Paris, în Turnul Eiffel, sau de Jocurile Olimpice. „Vom prezenta un teatru de foc în Piaţa Mare din Sibiu, ce va dura în jur de 35 de minute. Spectacolul nu se va rezuma la artificii, ci va cuprinde muzicieni şi dansatori, după un concept de teatru al elementelor naturii“, a declarat pentru Capital Eric Travers, director în cadrul Groupe F. „Simultan, vom mai organiza alte trei spectacole în cartiere ale Sibiului“, adaugă Travers. Pentru acest eveniment, francezii vor colabora, printre altele, cu una dintre cele mai importante firme de profil româneşti, Artificii Orăştie. „Din 20 de locaţii diferite din jurul Sibiului, vom lansa 2.400 de comete albe pe o durată de două ore“, precizează Travers.
Nota de plată poate varia de la câteva mii de euro până la mai multe zeci de mii de euro, în funcţie de numărul de efecte pe secundă, înălţime şi deschiderea focurilor de artificii, dar şi de durata spectacolului pirotehnic. Dacă în urmă cu zece ani primăriile şi statul erau cei mai buni clienţi pentru artificierii români, treptat, companii mari, precum Hewlett Packard, Orange sau Ursus Breweries, au început să lanseze comenzi din ce în ce mai multe şi mai mari pentru evenimentele cu artificii sau lasere, ocazionate de diverse lansări de produse sau petreceri corporate.
Odată cu clientela s-a schimbat şi tehnica. Din ce în ce mai multe evenimente combină artificii cu jocurile de laser. În unele cazuri, laserul monopolizează tot spectacolul. „Sincronizăm focurile de artificii cu muzica, totul fiind regizat de pe laptop. Cu ajutorul dipozitivelor wireless, controlăm mult mai bine tragerea şi ajungem la o cadenţă mai mare“, spune Cristian Niţă, directorul firmei Golden Ideas. Conform acestuia, un foc de artificii de mărime medie costă între 350 şi 500 de euro pe minut. Ce nu s-a schimbat de-a lungul timpului este numărul mare de comenzi în preajma sărbătorilor de iarnă. „În luna decembrie, avem în jur de 100 de comenzi, în timp ce în restul anului avem între 40 şi 50 de evenimente pe lună“, spune Niţă. „Un eveniment complex, care combină artificiile cu laserul cu jeturi de gaz, în care clientul nu mai trebuie să aibă grijă de nimic în plus, nici de mâncare, poate costa între 10.000 şi 30.000 de euro“, adaugă acesta.
Cererea pentru efecte speciale este imensă, desi pe piaţă activează peste 40 de furnizori de artificii şi doar unul de lasere. Concurenţa din străinătate nu a întârziat să apară. „Afacerea noastră are doar doi ani vechime. În primul an, am organizat peste 60 de evenimente, în al doilea, peste 300, iar pentru 2007, avem deja contractatate mai mult de 100 de spectacole cu laser“, spune Andy Faulkner, reprezentantul companiei Laser Shows. „Pentru lansarea unui model auto, am proiectat imaginea pe suprafaţa unui lac din Bucureşti, iar maşina părea că pluteşte pe apă“, spune Faulkner. Compania a investit peste 200.000 de euro la început în echipamente, dar deja a recuperat o mare parte din bani. Firma autohtonă Euromerx, care organizează evenimente pirotehnice de artificii de peste 15 ani, s-a confruntat de la an la an cu creşterea comenzilor, având în prezent prevăzute evenimente cu artificii în 14 oraşe şi peste 20 de locaţii diferite. Creşterea nu s-a rezumat numai pentru marile companii din domeniu. Firma EVA din Iaşi, afacerea familiei Bulancea, dispune de doar patru pirotehnişti, însă „comenzile sunt mai multe decât putem duce“, explică directorul Relu Bulancea.
Cererea a crescut, cu toate că schimbarea legii cu privire la folosirea artificiilor a adus noi restricţii, ceea ce a condus la excluderea unor locaţii de pe lista celor unde se puteau desfăşura astfel de spectacole.
Cât ne costă un spectacol cu artificii
La un spectacol pentru 50.000 – 60.000 de oameni, costurile se situează între 1.000 şi 3.000 de euro/minut. Un foc mic de artificii poate costa 70 de euro/minut.
Preţurile se calculează în funcţie de intensitatea jocului de artificii (numărul de bombe/minut), de clasa din care fac parte produsele, adică de mărimea efectelor, şi de distanţa la care se înalţă, de numărul persoaneor calificate care execută jocul, de echipamentele necesare, precum şi de alte cheltuieli, cum ar fi transport, cazare etc.
Bombele de calibru mic (1/4 ţoli) urcă la 30m, în timp ce cele de calibru mare (8 ţoli) urcă şi până la 800 de metri, în functie de lungimea ţevii. Cele mai mari au o rază de deschidere de până la 500 de metri.
O bombă de 1/4 ţoli costă 0,2 euro, în timp ce una de 16 ţoli costă şi 200 de euro bucata. Există şi bombe de 24 de ţoli, dar sunt foarte rare şi foarte scumpe (5.000 de euro bucata).
Focurile de artificii de calitate pot avea până la 48 de efecte pe secundă. Cele mai mici au un singur foc la două secunde.
Un mesaj de dragoste cu litere de foc poate costa între 20 şi 24 de euro/mp, cu diferite culori, pentru o durată de 60-65 de secunde.
Bugetele pentru jocurile de artificii ale persoanelor fizice destinate unor evenimente private, cum sunt nunţile sau aniversările, sunt mai limitate, de la 300-400 de euro la 1.000-2.000 de euro.
În SUA, o petrecere cu artificii de 4 iulie, ziua naţională, poate costa şi 8 milioane de euro.