Afacerile cu artizanat se gandesc mai bine pe Internet

Faptul ca procurarea unui obiect de artizanat este o operatiune destul de greoaie, atunci cand trebuie sa faci acest lucru din afara tarii, a reprezentat o oportunitate cum nu se poate mai buna pentru firma Ingenium Development. Cu alte cuvinte, cerere exista pe piata, insa nimeni nu se gandise pana acum sa construiasca un sistem simplu si sigur de prezentare a ofertei. Vlad s-a pus imediat pe treaba si a cautat site-uri care se ocupau cu vanzarea de obiecte romanesti de artizanat. "Majoritatea

Faptul ca procurarea unui obiect de artizanat este o operatiune destul de greoaie, atunci cand trebuie sa faci acest lucru din afara tarii, a reprezentat o oportunitate cum nu se poate mai buna pentru firma Ingenium Development. Cu alte cuvinte, cerere exista pe piata, insa nimeni nu se gandise pana acum sa construiasca un sistem simplu si sigur de prezentare a ofertei.
Vlad s-a pus imediat pe treaba si a cautat site-uri care se ocupau cu vanzarea de obiecte romanesti de artizanat. „Majoritatea erau prost facute, practicau preturi exorbitante si vindeau foarte multe kitsch-uri”, spune Vlad Bomboe. Au urmat drumurile catre potentialii furnizori de obiecte de artizanat. Astfel a mers la biserici, manastriri, muzee, mesteri populari, etc. Era foarte important sa gaseasca potentialii producatori de astfel de obiecte care sa fie dispusi sa vanda prin intermediul lor. „Vroiam, practic, sa aflam daca marfa are calitatea necesara pentru a fi vanduta in afara tarii”, spune Cristian Bomboe. Dupa ce problema furnizorilor a fost practic rezolvata, cei doi au inceput sa se ocupe de partea tehnica.
Au construit site-ul si au cautat un domeniu cat mai reprezentativ. S-au decis pentru inchirierea unui domeniu.com si asta pentru ca au stabilit sa se adreseze in principal pietei externe. Au ales domeniul www.trueromanian.com, l-au inchiriat contra sumei de noua dolari anual. si-au dat insa seama ca cea mai mare problema a unui astfel de comert o constituie modalitatea de plata. „Un roman care a stat o vreme intr-o tara straina se obisnuieste foarte repede cu obiceiurile de acolo. Astfel, daca si-a facut un card nu mai trece foarte multa vreme pe la sediul bancii, pentru ca il poate opera inclusiv prin intermediul Internetului. Multa lume ne-a sugerat sa punem la punct un sistem prin care banii sa ne fie trimisi prin transfer bancar. Va inchipuiti insa ca un astfel de roman este atras de un obiect de pe site-ul nostru si dupa aceea incepe sa caute un ghiseu pentru a transfera banii in Romania”, explica Cristian Bomboe. Pana la urma au apelat la serviciile unui provider strain specializat in procesari de carti de credit si cecuri electronice. Sistemul functioneaza acum prin intermediul acestuia, care proceseaza conturile de card ale clientilor si asigura siguranta tranzactiilor.
Daca un client comanda un produs de pe acest site, trebuie sa aleaga si modalitatea de transport, pentru ca acesta se plateste separat. In momentul in care se face plata, esti automat redirectionat catre site-ul firmei, care se ocupa cu procesarea tranzactiilor prin carte de credit. Din acel moment, administratorii portalului romanesc nu mai au nici un control pentru datele care se comunica. Providerul blocheaza suma respectiva in contul de card al platitorului. Tranzactia se incheie doar in momentul in care persoana care a facut comanda semneaza pentru primirea obiectelor, moment in care providerul extrage suma din contul clientului si o trimite in cel al administratorilor magazinului virtual. „Providerul ne-a obligat sa colaboram numai cu firme de expeditie care lucreaza cu semnatura de primire”, explica Vlad Bomboe. Acest serviciu a costat 50 de dolari o taxa de inscriere si, in plus, din fiecare tranzactie providerul opreste 5,5 procente din aceasta si inca 45 de centi. Site-ul functioneaza de aproximativ trei saptamani, insa de doar doua saptamani s-a imbogatit considerabil oferta de produse. Preturile sunt relativ mici fata de alte magazine virtuale asemanatoare, si in situatia in care adaosul mediu este de aproximativ 30%.
Pana acum portalul a fost vizitat de aproximativ 130 de persoane, cea mai mare parte din Romania si Canada, dar au fost vizitatori si din tari precum Thailanda, Brazilia, Franta sau SUA. Prima tranzactie este pe cale de a se incheia in Danemarca si consta in livrarea a zece icoane contra a aproximativ 400 de dolari.
Strategia de promovare a constat in primul rand in inscrierea in motoare de cautare si incercarea de pozitionare cat mai in fata in intentiile de cautare ale potentialilor vizitatori, dupa cat mai multe cuvinte cheie. A urmat inscrierea intr-o retea de „banner exchange”. A fost preferata una din strainatate, motivandu-se faptul ca cele din Romania sunt axate mai mult pe piata interna, iar potentialii cumparatori erau in exteriorul tarii. Cei doi se pregatesc acum sa lanseze pe www.trueromanian.com, un asa-numit sistem de afiliere. Site-urile afiliate vor primi procente din ceea ce vor vinde. Chiar daca afacerea este la inceput si vanzarile se lasa asteptate, cei doi sunt inca in faza in care privesc afacerea ca pe un hobby. „Nu depindem de veniturile de pe acest site. Avem o firma, Ingenium Development, care functioneaza destul de bine. Este insa o afacere de viitor si speram ca intr-o prima faza sa ajungem la o cifra de afaceri de 100.000 de dolari anual”, incheie Cristian Bomboe.

Business start

· Investitie minima: sub 1.000 de dolari din care 600 USD va costa practic doar constructia site-ului. Un computer conectat la Internet este indispensabil. Este necesara achizitionarea unui domeniu de Internet. Unul.ro costa 60 USD, cele .com se inchiriaza si costa in jur de 100 USD pe an. Trebuie apelat apoi la serviciile unei firme de hosting pe serverul careia sa fie postat site-ul. Tariful pentru acest serviciu este de 9 USD pe an.

· Resurse umane: este un business care nu necesita practic alocarea de resurse umane. Poate fi gestionat doar de o singura persoana, iar aceasta poate fi chiar proprietarul afacerii.

· Sistemul de plata pentru vanzari in strainatate trebuie sa se bazeze pe plati prin intermediul cardurilor bancare sau al cecurilor electronice. Pentru asta trebuie sa apelati la serviciile unui provider specializat care sa „intermedieze” tranzactiile. Contractul cu acesta se face online, si inscrierea costa in jur de 50 de dolari. Ulterior, providerul va opri un procent din fiecare tranzactie.

· Context de piata: in Romania sunt multe astfel de site-uri care pacatuiesc insa fie prin lipsa unor sisteme de plata compatibile cu dorintele cetatenilor occidentali, fie prin partea de design care este deficitara. In anul 2001 piata de comert electronic din Romania era estimata la doua milioane euro, cartile si magazinele IT fiind cele mai cautate.

Cum vad analistii viitorul acestei afaceri

Puncte bune    
· Orientarea magazinului catre comertul cu obiecte de artizanat. Pe langa romanii din strainatate care sunt in cautarea acestei marfi, numarul strainilor care vin in Romania este in crestere. Acestia doresc ulterior achizitionarea de obiecte de artizanat din tara pe care au vizitat-o.
· Orientarea exclusiv catre piata externa si faptul ca nu consuma resurse cu promovarea pe piata autohtona. Romanii care vor artizanat stiu de unde sa il procure.

Sfaturi
· Pana acum si-au axat promovarea doar pe canalele traditionale. Multi se rezuma numai la aceste canale. Trebuie sa fie mai inventivi la acest capitol. Sugestii: promovarea pe site-uri de turism sau alte site-uri de obiecte artizanale din alte tari, care sunt accesate de publicul pe care acestia il vizeaza, apelarea la companii romanesti de publicitate pe Internet care dispun de soft de afisare a banner-elor numai IP celui care acceseaza site-ul respectiv este din strainatate (pentru a accesa segmentul de romani din diaspora), extinderea vanzarilor si prin intermediul site-urilor de licitatie gen eBay.com care sunt asaltate de potentiali cumparatori de artizanat.

· Practicarea de preturi mai bine gandite. Nu are sens sa mergi pe o marja unica la fiecare produs, sunt produse pe care le poti achizitiona ieftin si pentru care poti merge cu marja mult mai mare. O sugestie ar fi practicarea de preturi diferite in functie de tara in care se fac vanzarile. Pe de alta parte, daca ai numai produse ieftine, trebuie sa faci foarte multe tranzactii pentru a inregistra venituri bune. Insemna ca trebuie sa atragi multi clienti, deci costuri de promovare ridicate.r
r
• Sa isi diversifice portofoliul si cu produse de nisa, de genul celor scumpe, de colectie. Vanzarea acestora poate asigura o parte importanta a cifrei de afaceri.