La 8:30 dimineața, cu greu găsești un loc în sălile de așteptare de la Oculus. Oamenii aşteaptă să le vină rândul la oftalmolog. Nu e o clinică de stat, ci una de la privat, unde nimic nu este gratuit. Și totuși, telefoanele sună încontinuu pentru programări. Cât de profitabil poate fi un astfel de business?
Doar de un răspuns pozitiv ar fi fost nevoie din partea soților Moraru – Ozana și Cristian – care dețin împreună clinica de oftalmologie Oculus, lider pe segmentul de oftalmologie privată, pentru ca instituția pe care o dezvoltă din 1993 să intre în portofoliul unei puternice rețele de clinici private din România. „Au încercat ei să ne explice cum e cu tortul, că decât să mânânci singur un tort mai mic, mai bine mânânci împreună cu alții o felie dintr-unul mai mare“, detaliază zâmbind Ozana Moraru.
Surse din piață spun că intenția a avut-o Centrul Medical Unirea (în prezent, Regina Maria), acum doi ani, chiar în mijlocul crizei, când tranzacții între companii aproape că nu existau. Este dovada sigură că oftalmologia se află printre puținele businessuri care au adus profit în ultimii ani, sectorul fiind evaluat de jucători la 125 milioane de euro, adică 25% din tot ce înseamnă servicii medicale private. Și unde este încă loc de creștere. Această creștere ar putea fi subliniată și prin investițiile anunțate relativ recent: turcii de la European Eye Centers au finalizat un proiect de circa 14 milioane de euro pentru deschiderea unui spital de oftalmologie în București, pentru care au planuri mari. „Scopul nostru este să aducem în România foarte mulți pacienți din Europa pentru a se trata la noi“, spunea la evenimentul de inaugurare Murat Akan, CEO al spitalului.
2.500 euro, salariul unui chirurg oftalmolog la o clinică privată
Să obții profit, chiar și fiind prezent pe o nișă profitabilă, nu este chiar așa de simplu într-o piață în care clienții sunt sensibili la numele cliniicii sau al medicului. „Cei mai mulți dintre ceilalți colegi oftalmologi care au clinică privată și-au păstrat și locul la stat. Și asta e o problemă. Nu ai cum să dezvolți un business dacă tu te împarți“, dă un detaliu Ozana Moraru.
În context, există și cazuri în care se fac anumite contracte prin care medicul este plătit „la bucată“, în funcție de numărul de operații pe care le are într-o lună. De altfel, salariul unui medic chirurg oftalmolog la o clinică renumită ajunge la 2.500 euro net, în timp ce al unui medic de consultație se apropie de 1.500 de euro. La jumătate comparativ cu salariile din Europa de Vest, dar mult mai mari față de salariul unui medic român de la stat.
Conform datelor din piață, Oculus acoperă, în prezent, 60% din tot ce înseamnă otfalmologie privată, restul fiind împărțit între cabinetele private mai mici din punctul de vedere al businessului, foarte multe concentrate în provincie, și între acele cabinete din interiorul unei clinici mari, cu specializări diverse, cum sunt MedLife, Regina Maria sau Medicover. „În vremuri bune, profitul pentru o clinică de oftalmologie poate să ajungă și la 40% din cifra de afaceri“, subliniază Moraru. Cum a reușit familia Moraru să-și păstreze poziția de lider pe acest segment? „Am fost aici 12 ore pe zi. În primii ani nu am avut concediu. Și pentru noi era ceva nou, să faci o clinică privată“, răspunde ea. Acum, businessul Oculus înseamnă un sediu compus din două clădiri, într-o zonă centrală din Capitală, cu zece medici, dintre care patru chirurgi. „Avem între 20 și 30 de operații zilnic, dar și consultații și examinări paraclinice. În total, sunt 150 de pacienți pe zi“, adaugă Moraru. Chiar și anul trecut, în care numărul operațiilor a scăzut cu 20% potrivit surselor din piaţă, a fost profitabil pentru că a eficientizat costurile. „Am redus cheltuielile care nu erau 100% utile, cheltuieli cu protocolul, am restrâns unele colaborări cu unele companii de consultanță“, dă ea un mic amănunt.
Cât despre planurile de viitor, ia în calcul o mutare a sediului principal, într-unul nou, peste doi-trei ani – „aici să lăsăm două cabinete și ceva facultativ și să ne mutăm cu partea chirurgicală și cu partea principală a clinicii într-un sediu nou, tot într-o zonă centrală. Investiția ar putea fi undeva la șase milioane de euro“. La provincie nu se gândește, deși admite că, la un momnet dat, a fost o idee să construiască o rețea în afara Capitalei. „Am avut solicitări să deschidem la Tulcea, Craiova, Constanța, Brașov. Ne-a oprit faptul că nu suntem acolo“, subliniază Ozana Moraru. Evident, să fii personal prezent în mijlocul afacerii este un alt secret al businessului Oculus.