Dupa numeroase investitii i promovare si reclama, care n-au avut succesul scontat, compania Walmark Rominia SRL a decis sa studieze obiceiurile populatiei privind consumul de vitamine si sa afle opinia farmacistilor despre produsele comercializate pe piata si despre canalele de distributie a acestora. Pentru a se putea reliefa diferentele regionale, cercetarea s-a realizat pe un esantion format din 255 de farmacii din Bucuresti, Cluj, Iasi si Timisoara.
„Rezultatele au fost graitoare: suntem un popor sarac si prea putin preocupat de sanatate”, afirma Monica Buculei, Marketing Manager la IEBA Rominia. Chiar si pentru cei care constientizeaza necesitatea administrarii de vitamine, factorul determinant este pretul. Solicitantii prefera produsele locale doar pentru ca sunt mai ieftine, compozitia, forma, marca, efectele, reactiile adverse sau numele fabricantului fiind informatii ignorate de majoritatea celor care intra i farmacii. Acesta este motivul pentru care companiile internationale itimpina mari probleme privind stabilitatea lor pe piata romineasca.
Studiile au scos i evidenta si faptul ca nu exista o autoeducatie a consumului, decizia de cumparare fiind influentata de medic, farmacist sau chiar de prieteni. S-a constatat, de asemenea, lipsa preventiei si faptul ca cei mai multi recurg la vitamine din proprie initiativa doar i perioadele de convalescenta. Cu exceptia Clujului, i celelalte localitati cuprinse i esantion respondentii au declarat ca evita sa apeleze la aceste produse i lipsa unei recomandari medicale, pentru ca igrasa.
Moldovenii ignora informatiile
Pe zone geografice, conform declaratiei farmacistilor, cele mai bine vindute produse sunt: i Bucuresti – Supradyn (Hoffman La Roche), i Cluj – Eurovita si Ascovit (Europharm), i Timisoara – Vitamina C (Sicomed), iar i Iasi – 9 Vita (China), Pikovit (KRKA) si Magne B6 (Sanofi). in ceea ce priveste volumul total al vinzarilor, Supradyn a fost mentionat pe primul loc de 39% din cele 255 de farmacii cuprinse i esantion.
in Capitala, conceptul de viata sanatoasa este asimilat cu o alimentatie bogata i vitamine si mai putin cu achizitionarea din farmacii a acestor produse. Bucurestenii privesc cu neicredere medicina naturista. Preventia este inexistenta, iar vitaminele se administreaza numai i cazul i care le recomanda doctorul sau farmacistul. Se constata, de asemenea, teama de a le consuma, din diverse motive: dau pofta de mincare exagerata, ajuta organismul numai daca se recurge la un tratament idelungat, isa pot aparea efecte nedorite etc. Media de virsta a celor preocupati de o viata sanatoasa este de 35 de ani, iar persoana care cumpara vitamine i familie este mama.
Problemele sociale influenteaza negativ comportamentul consumatorului din Iasi. Oamenii din aceasta zona sunt preocupati de asigurarea hranei zilnice fara a tine cont de repercusiunile lipsei de vitamine. Recomandarile specialistilor sunt rar luate i considerare, medicina naturista fiind considerata aici un mod firesc de viata. Conform studiului, ignorarea canalelor de informatie este o caracteristica a acestei parti a Moldovei. Persoanele intervievate i cadrul focus-grupurilor nu s-au aratat interesate de consumul de vitamine, desi nu aveau argumente impotriva acestuia. in schimb, au acuzat companiile producatoare sau importatoare ca nu organizeaza programe de educatie i zona lor, precizind ca promovarea prin mass- media este nerelevanta pentru ei.
Clujenii sunt preocupati de sanatatea familiei. Chiar daca nu cumpara vitamine i mod frecvent, sunt extrem de bine informati i legatura cu noutatile din farmacii. Un factor principal de influenta i decizia de cumparare este sfatul prietenilor. Consumatorii din aceasta zona se orienteaza catre marci de notorietate si sunt deschisi sugestiilor. Foarte important este faptul ca parintii cunosc importanta vitaminelor pentru copii si stiu sa faca diferenta itre acestea si cele care se administreaza adultilor, datorita faptului ca au forma, culoare si gust aparte.
L