LaborMed a avut la 6 luni afaceri de 16 milioane euro, similare celor din ianuarie – iunie 2008, pe fondul deprecierii leului şi a reducerii preţurilor la medicamente, potrivit directorului general, Stephen Stead, care apreciază că achiziţia Ozone va permite menţinerea profitabilităţii în acest an.

„În volum, afacerile LaborMed au fost mai mari comparativ cu primul semestru al anului trecut, dar din punct de vedere valoric am fost afectaţi de slăbirea monedei naţionale şi de reducerea preţurilor impusă de Ministerul Sănătăţii la 1 aprilie”, a declarat Stephen Stead.

Scăderea preţurilor a afectat afacerile companiei

Începând cu 1 aprilie, preţul din farmacii al medicamentelor de import a scăzut în medie cu 10%, odată cu intrarea în vigoare a ordinului Ministerului Sănătăţii pentru aprobarea normelor privind modul de calcul al preţurilor la medicamentele de uz uman. De asemenea, s-a permis distribuitorilor să cumpere produsele de la furnizori în lei.

„Noi nu facem public profitul, dar este suficient să spunem că măsura luată de Ministerul Sănătăţii a dus la reducerea cu 27% a preţurilor la medicamentele noastre şi a avut un impact negativ puternic asupra afacerii (…). În plus, noi importăm materia primă în dolari şi euro, astfel că există un impact din acest punct de vedere”, a menţionat Stead.

Portofoliul Ozone va susţine LaborMed

Stead apreciază însă că achiziţia portofoliului de produse Ozone va susţine în acest an profitabilitatea companiei. „Portofoliul Ozone ne ajută să ne menţinem profitabilitatea şi să facem faţă reducerii de preţuri la medicamente. Achiziţia va duce la dublarea cifrei de afaceri, ţinând cont că LaborMed a avut anul trecut 34 milioane euro, iar Ozone 44 milioane euro”, a explicat Stead.

Producătorul LaborMed Pharma, deţinut de fondul de investiţii Advent, a achiziţionat la sfârşitul lunii iulie portofoliu companiei Ozone Laboratories, care cuprinde peste 400 de produse farmaceutice generice OTC (fără prescripţie) şi RX (cu prescripţie), comercializate în România, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Cehia şi Slovacia, precum şi brandul Ozone şi lanţurile de distribuţie.

Deprecierea leului a generai pierderi de 3,5-5% din cifra de afaceri

Şeful LaborMed a adăugat că deprecierea monedei naţionale a generat, în primele 6 luni, pierderi financiare de 3,5-5% din cifra de afaceri.

„Cred că până la finele anului cursul de schimb nu va suferi schimbări majore, însă vom continua să ne confruntăm cu reducerea preţurilor la medicamente. Ministerul Sănătăţii va pune mai multă presiune pe companiile de generice, deşi în România valoarea genericelor este mică comparativ cu cea a medicamentelor originale, iar cheltuielile per capita sunt reduse”, este de părere Stead.

De asemenea, oficialul LaborMed a arătat că, în prezent, companiile de medicamente se confruntă cu întârzieri la recuperarea datoriilor de la farmacii şi spitale, perioada de colectare a sumelor datorate de acestea fiind între cinci şi nouă luni.

„În aceste condiţii, capitalul cu care lucrăm este blocat, iar noi, la rândul nostru, avem întârzieri la furnizorii de materie primă, astfel că apelăm la credite bancare şi la un control stric al cheltuielilor. În plus, instituţiile bancare, din cauza crizei financiare, sunt mai riguroase în acordarea de credite. Împrumuturile pentru capitalul de lucru au devenit foarte scumpe, iar finanţarea pentru achiziţii imposibilă. Deja companiille mai mici încep să fie afectate”, a explicat Stead.

În pofida condiţiilor dificile, compania nu a efectuat reduceri de personal sau salarii.

„Am încercat să creştem volumul de producţie pentru a contracara efectele negative ale pieţei, în special deprecierea şi reducerea preţurilor. Creşterea volumului de producţie duce totodată la scăderea costurilor”, a explicat oficialul LaborMed.

LaborMed se pregăteşte de export

Compania are în plan începerea exporturilor către Albania,Turcia, Polonia, Slovacia, Bulgaria, Ungaria, Serbia şi Cehia pentru şase produse fabricate în România, precum şi achiziţia de licenţe pentru producţia de medicamente.

„Am depus dosarele pentru a putea începe vânzarea celor şase produse în afara ţării, îndeplinind standardele cerute, şi de la sfârşitul anului până în 2011 sperăm să le lansăm pe pieţele respective. Noi ne dorim să devenim o companie regională, dar nu ne concentrăm pe exporturi, ci mai degrabă pe dezvoltarea pe piaţa locală”, a adăugat reprezentantul producătorului de generice.

În urma achiziţiei Ozone, LaborMed estimează că exporturile vor fi majorate de la 5% la 20% şi a anunţat că va păstra parteneriatele de producţie încheiate de această companie cu firme româneşti şi străine.

100 de angajaţi noi

Directorul LaborMed a precizat că forţa de vânzări actuală poate acoperi şi portofoliul Ozone, dar va recruta până la finele anului încă 100 de persoane pentru segmentul de OTC (medicamente fără prescripţie – n.r.) şi distribuţie. În prezent, compania are 500 de angajaţi.

LaborMed este în continuare interesată de noi achiziţii, în special de companii mici care să asigure creşterea cotei de piaţă a producătorului de generice.

În 2008, LaborMed a avut o cotă de piaţă de 1,4%.

SURSA: Mediafax