În timp ce marii retaileri tradiţionali încearcă să ofere cât mai multe produse clienţilor, în ultimul an, pe internet au apărut mai multe magazine bazate pe un model de afaceri nou: vând un singur tip de produs pe zi, la cel mai mic preţ din piaţă.

„Îmi place interacţiunea cu clienţii şi-mi place să vând“, spune Dragoş Mănac (25 de ani), care a lansat, anul trecut, Ghelir.ro, primul magazin online din România în care este vândut un singur tip de produs în fiecare zi. Mai exact, astăzi poţi să cumperi un anumit model de laptop, mâine un sistem audio, iar peste două zile, un cântar electronic. Dar, întotdeauna, stocul zilei va fi reprezentat de un singur tip de produse şi niciodată nu vei şti ce va fi la vânzare a doua zi, pentru ca surpriza şi impulsul de a cumpăra să fie maxime. „Ideea a fost simplă, am dorit să impunem un model nou de marketing pe o piaţă obosită de mii de jucători cu aceeaşi tehnică de prezentare, aceeaşi tehnică de promovare şi aceeaşi tehnică de vânzare. Am vrut să demonstrăm că se poate şi altfel, că putem crea o nişă şi putem atrage şi păstra clienţi“, explică Dragoş Mănac.

Acest model de afaceri, care a apărut pentru prima dată în anul 2004 în Statele Unite, a fost implementat în România din necesitate. Comerţul electronic autohton este în prezent dominat de mari jucători, cum ar fi eMAG.ro sau Pcfun.ro, care au la vânzare mii de produse, contracte preferenţiale cu furnizorii, şi care controlează deja o cotă importantă de piaţă. Pentru a putea face afaceri într-un domeniu în care există jucători de acest nivel, la pornirea unui nou magazin online, un antreprenor are nevoie fie de investiţii foarte mari, fie de un model de afaceri inovator, care să nu concureze direct cu liderii. Iar Dragoş Mănac a găsit la timp această formulă, de succes în SUA, care l-a ajutat să îşi crească cifra de afaceri în primele nouă luni de la lansarea magazinului. „Vânzările se ridică la 40.000-50.000 de dolari pe lună şi sunt în creştere. Au fost şi luni mai bune, cum ar fi noiembrie. Pentru 2008, sper să ajungem să vindem de un milion de dolari“, spune Dragoş Mănac, fondatorul Ghelir.ro şi al System & Network Solutions, companie specializată în dezvoltare de software şi administrarea sistemelor şi a reţelelor.

Dar concurenţa nu a întârziat să apară nici pe acest segment al pieţei. La sfârşitul anului trecut, au fost lansate mai multe afaceri online, cum ar fi zazazoo.ro, zoop.ro sau oneperday.ro, care funcţionează după principiul „un produs pe zi“. Ultimul, de altfel, ca efect al concurenţei şi al lipsei de timp a proprietarilor, deja are dificultăţi în a-şi actualiza zilnic oferta de produse.

„Am pornit un magazin online pentru că economia virtuală este într-un stadiu incipient în România şi cred că are un potenţial imens de dezvoltare. Noi vindem exclusiv produse pentru femei, cum ar fi cosmetice şi produse de îngrijire a corpului, haine şi accesorii semnate de designeri români, electronice şi electrocasnice“, spune Cătălina Rusu, fondatoarea Zazazoo.ro.

Decizia de a se adresa numai unui public feminin a avut la bază mai mulţi factori. În primul rând, acest segment este valoros, pentru că femeilor le place din ce în ce mai mult să cumpere online. În al doilea rând, constituie un target dificil şi greu de satisfăcut de către majoritatea magazinelor, care nu îi înţeleg suficient de bine nevoile şi particularităţile. Acest lucru poate aduce un avantaj faţă de concurenţă pentru magazinul care învaţă cel mai bine cum să se adreseze gustului acestui segment. Un alt factor care a decis alegerea nişei este faptul că Zazazoo.ro a apărut după Ghelir.ro şi a trebuit să aleagă un target pe care acesta nu îl ţintea în mod specific.

O diferenţă dintre cele două magazine este şi sensibilitatea clienţilor faţă de preţ. În timp ce la Ghelir.ro aceştia vor să cumpere pentru că preţul este bun, la Zazazoo.ro preţul este pe locul doi. „Nu preţul mic este neapărat motivul principal pentru care vii pe site-ul nostru. O femeie nu îşi doreşte neapărat un produs ieftin, ci unul de calitate. Într-adevăr, atunci când este vorba de produse IT&C, avem printre cele mai mici preţuri de pe piaţă“, spune Cătălina Rusu.

De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii magazinului zoop.ro, care a fost înfiinţat în luna octombrie a anului trecut. „Nu garantăm cel mai mic preţ, însă încercăm, de fiecare dată, să avem preţuri mai mici decât cele din piaţă. Astfel, pericolul de păcăleală la preţ este foarte mic, mai ales că zooperii se pot informa rapid cu privire la preţul produsului zilei pe alte site-ur“, spune Gabriel Ciordaş, fondatorul zoop.ro. O strategie care nu se bazează pe preţul cel mai mic, ci pe diferenţiere, oferă şi posibilitatea recuperării într-un timp mai scurt a investiţiei de aproximativ 30.000 de euro pentru construirea site-ului şi pentru marketarea conceptului.

«Alegem produse care ne plac, care ni se par utile sau pe care ni le sugerează clienţii prin pagina web».
Dragoş Mănac, fondator System & Network Solutions

MODEL DE BUSINESS

Primul magazin din lume care funcţionează după principiul „un singur produs pe zi“ este woot.com şi a fost lansat în Texas în anul 2004.

• Site-ul oferă la vânzare un produs pe zi, până când întregul stoc este epuizat sau până la miezul nopţii. Dacă produsul se epuizează înainte de ora 24, nu se mai oferă nimic la vânzare până începe ziua următoare, când se oferă un nou produs.

Ofertele nu se anunţă niciodată înainte, pentru că magazinul se bazează pe surprinderea clienţilor şi pe achiziţiile acestora bazate pe impuls.

• De la lansare şi până în prezent, magazinul a vândut peste 1.000.000 de produse, a ajuns la un număr de 800.000 de utilizatori înregistraţi şi la o cifră de afaceri de peste 40 de milioane de dolari pe an.

• Fondatorul s-a abătut în ultimul timp de la conceptul de un singur produs pe zi şi a lansat wine.woot.com, unde vinde în fiecare zi vinuri, brânză şi chiar ciocolată. Ulterior. a lansat shirts.woot.com, unde vinde tricouri şi cămăşi imprimate cu modele efectuate de artişti celebri.

• În septembrie anul trecut, site-ul a intrat într-un parteneriat cu Yahoo şi a lansat sellout.woot.com