Fie că vorbim despre spații în malluri sau în cadrul târgurilor de sărbători, produsele de patiserie făcute ”ca la mama acasa” și-au câștigat adepții, ba mai mult, de la an la an, se observă o trecere de la cele făcute industrial către cele fabricate de micii întreprinzători. ”Deși se spune despre români că ar fi tradiționaliști când aleg bucatele de sărbători, trebuie urmărit cum a crescut interesul pentru cupcakes și trufe în cazul cadourilor corporate, respectiv torturi și tarte, în cazul cadourilor alese pentru prieteni sau familie”, spune Dana Toma, o tânără antreprenoare care produce dulciuri pentru cei prea ocupați sau prea puțin îndemânatici într- ale bucătăriei.
”În zilele noastre, consumatorul caută rafinament, gust autentic, inovație și ingrediente naturale, iar clientul Dulce by Dana Toma caută o ieșire din anonimat prin prăjiturile pe care le oferă sau le consumă”, spune antreprenoarea. Potrivit acesteia, sărbătorile aduc o creștere semnificativă a business-ului, în luna decembrie, comparativ cu restul anului, veniturile înregistrând o majorare cu 40%.
Nu doar numărul clienţilor unor astfel de antreprenori creşte în această perioadă. Patronii de restaurante sunt la fel de câștigați ca și cei care își desfășoară afaceri de o anvergură mai mică. Dacă ar fi să-i întrebăm despre notele de plată în lunile decembrie, răspunsurile sunt numai de bine. ”În ultima perioadă, numărul clienților a crescut cu 30% și ne așteptăm ca acest trend să se mențină pe întreaga perioadă a sărbătorilor. Nota de plată a avut un avans modic, pentru că ne dorim să avem prețuri cât mai competitive pentru zona în care se află restaurantul nostru”, spune Nicoleta Ilie, managerul restaurantului Lett’s 35, situat în zona Dorobanți. ”Mulți oameni simt nevoia să se răsfețe și să servească o masă îmbelșugată, fie că vorbim despre prânz sau cină, masă care să aibă alături o nelipsită sticlă de vin”, completează managerul.
Saloanele de înfrumusețare, cele mai câștigate
Și cum răsfățul vine la pachet cu îngrijirea personală, saloanele de înfrumusețare sunt pline până la refuz. Doar norocoșii mai găsesc o fereastră în lipsa unei programării prealabile. Pentru astfel de business-uri, decembrie este accea lună în care clienții fac un tur complet al serviciilor pe care le oferă saloanele. Iar acest lucru se traduce prin încasări mai mari. ”Clientele vor altceva decât în restul lunilor, sunt dispuse să cheltuiască mai mult pe tratamente de înfrumusețare, alegându-le pe cele mai sofisticate, precum tratamente cu aur, ciocolată, caviar, dar optând și pentru machiaje de seară și coafuri sofisticate”, spune Liza Pintileasca, proprietara salonului HairWellness din Capitală.
”O pondere interesantă în creșterea vânzărilor în această perioadă a anului o reprezintă vânzarea voucherelor cadou. Mulți clienți, chiar și din zona corporate au stabilit un buget per cupon- cadou, iar noi, de suma stabilită, le oferim celor care le primesc servicii de înfrumusețare”, adaugă Liza Pintileasca.
Tot ca opțiune de cadou în această perioadă o reprezintă și florile (în special coronițele de brad), iar cei care se ocupă de aranjamente se declară mulțumiți de luna decembrie și ale sale sărbători. Petalia este un atelier floral care a intrat pe piață în urmă cu un an, poziționându-se ca o alternativă pentru cadourile clasice. ”Știm cu toții că în România florile reprezintă un lux, de aceea în perioade de sărbători această afacere înregistrează profit, clienții investind în aranjamente florale cu un design aparte, personalizate”, spune Carmen Baboian, proprietara atelierului care menționează că sfârșitul de an a dus la o creștere de 40% a veniturilor față de lunile anterioare.