Liderii vânzărilor de maşini importate în Romånia au înregistrat, în 2007, creşteri importante ale cifrelor de afaceri, iar profiturile obţinute au variat între cinci şi 93 de milioane de euro.

Evoluţia pieţei auto din ultimii ani a propulsat afacerile jucătorilor din domeniu către niveluri la care puţini se încumetau să spere. Prin comparaţie cu anul 2000, vånzările din 2007 au crescut de peste patru ori, atingånd un total de 366.000 de unităţi – fără să includem comerţul cu maşini de ocazie. Anul trecut a fost, de altfel, şi „cel mai bun an din istoria pieţei auto de la noi“, după cum spun oficialii Trust Motors, importatorul Peugeot. Chiar şi prin comparaţie cu 2006, vånzările din 2007 au fost mult mai bune, avånd în vedere creşterea de peste 23% a pieţei totale, anunţată de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din Romånia (APIA).

Dacă în 2006 cea mai mare cifră de afaceri din acest domeniu nu depăşea 755 de milioane de euro, la finalul anului trecut a fost depăşit pragul psihologic de un miliard de euro. Cel mai puternic importator este Porsche Romånia, avånd atåt cea mai mare cifră de afaceri, cåt şi cel mai mare profit. Şi dacă cifra de afaceri a crescut, de la un an la altul, cu peste 240 de milioane de euro, profitul a urcat de la 63 de milioane de euro la aproape 93 de milioane de euro. Aceasta fără să includem în datele financiare din 2007 şi rezultatele Porsche Inter Auto, divizie avånd în subordine activitatea de retail, care ar mai putea adăuga la cifra de afaceri a grupului circa 83 de milioane de euro, şi la profit încă 3,4 milioane.

127-19617-1.jpg

Presiunile comerciale pot afecta profitul

Primii zece importatori din Romånia, care au reuşit anul trecut să comercializeze mai bine de 60% din totalul vehiculelor de pe piaţă, au înregistrat cifre de afaceri cuprinse între 22 de milioane şi peste un miliard de euro. Toate acestea, în creştere faţă de 2006. La capitolul profit au existat însă şi reculuri. Este cazul mărcii de import numărul unu la nivelul anului trecut. În ciuda unei cifre de afaceri care a urcat de la 313,7 milioane la 429 de milioane de euro, Renault Nissan Romånia a obţinut un profit de numai 6,9 milioane de euro, cu aproape zece milioane de euro mai mic decåt în 2006. Jacques Daniel, directorul comercial al importatorului, a explicat pentru Capital că această scădere este consecinţa „creşterii bugetului alocat publicităţii, a investiţiilor în reţeaua de dealeri şi schimbarea sediului, a bugetului utilizat pentru prezenţa la SIAB 2007 şi a presiunilor comerciale“. Fără doar şi poate, toate acestea sunt cauze obiective care pot afecta puternic datele financiare ale unei companii, însă nu trebuie omis faptul că majoritatea jucătorilor din top 10 au plusat şi ei la capitolul investiţii, fără ca profitul să scadă. „În principiu, există o relaţie direct proporţională între vånzări şi profit, dar numai aceste cifre seci nu redau o imagine clară despre dinamica dezvoltării. Nimeni nu vinde maşini fără un adaos comercial, aşa că mai multe maşini våndute ar trebui să însemne profituri brute mai mari. Dar nu ai cum să îţi formezi o idee despre investiţiile pe care le-a făcut la un moment dat o anumită companie. Iar o singură investiţie în domeniu auto este de ordinul milioanelor de euro“, spune preşedintele Asociaţiei Presei Auto din Romånia (APAR), Stelian Damov. Cu toate acestea, unul dintre motivele foarte plauzibile ale diminuării profitului importatorului Renault este legat de „presiunile comerciale“. În 2007, compania a desfăşurat ample campanii de promovare a anumitor produse, ceea ce a implicat reduceri de preţuri, oferte şi stimulente la achiziţionare. „În cazul Renault-Nissan Romania este foarte posibil un efect combinat: reducerea marjei per automobil a fost necesară pentru menţinerea ţintei de vånzări, a cotei de piaţă, iar efortul financiar pentru schimbarea sediului poate fi major“, spune preşedintele APAR.

Dacă punem în balanţă şi faptul că Renault, alături de Dacia, gestionează cea mai mare reţea naţională de dealeri, este foarte posibil ca investiţiile din 2007 să îşi arate roadele în anii următori cånd, fără presiunea financiară a extinderii reţelei, sau a relocării sediului şi beneficiind de noile produse recent lansate, importatorul să obţină rezultate mult mai bune decåt cei care au amånat investiţiile pånă în ultima clipă şi vor avea de înfruntat, pe långă investiţii şi o piaţă aflată în stagnare, sau, chiar mai rău, în scădere. Cel mai mare salt al profitului a fost consemnat de importatorul Ford, Romcar SRL. Acesta a trecut, în numai un an, de la o cifră de afaceri de 24,5 milioane de euro la peste 282 de milioane de euro, iar profitul a urcat de la 3 milioane de euro la peste 13 milioane de euro. Această creştere poate fi pusă pe seama majorării vånzărilor de vehicule de la 12.800 de unităţi, în 2006, la peste 21.700 de unităţi, în 2007.

Un rezultat interesant a fost obţinut şi de AutoItalia, care a depăşit cu mult datele financiare din 2006. Cifrele consemnate au fost obţinute „în primul rånd prin creşterea volumului de autovehicule våndute, precum şi prin investiţii în activităţi conexe: after sales, leasing, extinderea reţelei“, a declarat pentru Capital Herbert Stein, preşedintele importatorului mărcilor italiene. La veniturile din 2006 au contribuit, cu circa 66%, vånzările efective, în timp ce în 2007 ponderea acestora a fost de aproximativ 87%, adaugă Stein. În clasamentul primilor zece importatori apar şi cåteva nume noi. Este vorba despre Mercedes Benz Romånia, care a preluat operaţiunile de import ale mărcii de la AutoRom, şi despre Citroën Romånia, care a înlocuit ATS. Tocmai de aceea datele despre aceste noi companii sunt incomplete.

Prognoza pentru 2008

În privinţa rezultatelor care vor fi înregistrate la finalul acestui an, majoritatea importatorilor consideră că acestea vor fi asemănătoare celor din 2007, în condiţiile în care piaţa se află în stagnare. Este chiar posibil ca unii importatori care vor apela la investiţii pentru a îşi consolida reţeaua de dealeri să raporteze profituri mai mici. De asemenea, vor începe să conteze tot mai mult în venituri activităţile conexe.

127-19616-1819_herbertstein_39_c.jpg«Cifra de afaceri din acest an se va menţine, probabil, la nivelul anului 2007. Depinde însă de evoluţia pieţei.»
Herbert Stein, preşedinte AutoItalia Group

Dacia / trei miliarde de euro in 2008

Miza pe export

Evoluţia vånzărilor singurului producător autohton, Automobile Dacia, a intrat de ceva timp pe o pantă descendentă în Romånia. Dacă în 2005, primul an în care efectul Logan a fost resimţit pe deplin, erau våndute peste 113.000 de automobile produse la Mioveni, reprezentånd 44,2% din piaţa totală, în 2006 şi 2007 cota companiei a început să scadă, întåi la 36,3%, apoi la 27,8%. În ciuda acestei scăderi, cifra de afaceri a crescut încontinuu, ajungånd anul trecut la 2,1 miliarde de euro. În acelaşi timp, profitul a depăşit, în 2006, valoarea de 106 milioane de euro, pentru ca în 2007 să se apropie de 180 de milioane de euro. Aceste creşteri au venit însă după ani buni în care Automobile Dacia a înregistrat pierderi considerabile, în special ca urmare a investiţiilor făcute în retehnologizare, dezvoltare şi personal.

127-19618-2.jpg„Cifra de afaceri a companiei va atinge, în acest an, trei miliarde de euro“, a declarat Francois Fourmont, directorul general al producătorului. Creşterea va fi asigurată în principal de exportul de maşini, colecţii CKD şi componente, pentru că vånzările mărcii sunt în continuare în scădere în Romånia, în ciuda apariţiei noii variante Logan şi a modelului Sandero. După primele opt luni din acest an, cota de piaţă a Dacia se situează, în Romånia, la numai 25,5%, cu 3,5% mai scăzută decåt în aceeaşi perioadă din 2007. Totodată, însă, exportul a crescut de la 70.000 de unităţi, în perioada ianuarie – august 2007, la peste 99.000 de unităţi, în primele opt luni din 2008. Pentru anul vitor este de aşteptat ca afacerile Dacia să crească din nou, avånd în vedere că se estimează o producţie  de 400.000 de unităţi, faţă de 250.000 în acest an.

127-19619-3.jpg

Dealerii îşi cresc businessul şi la nivel european

Ca şi în Romånia, afacerile reţelelor paneuropene de dealeri sunt în creştere. E drept că acolo nu există un ritm similar.

Avånd în vedere că între 2006 şi 2007 piaţa autoturismelor a crescut cu numai 1,1%, pånă la 15,9 milioane de vehicule, majorările cifrelor de afaceri şi ale profiturilor sunt cu atåt mai importante.

În topul dealerilor europeni, liderul detaşat atåt în privinţa numărului de unităţi våndute, cåt şi în cea a veniturilor este Porsche Holding, grupul austriac din care face parte şi Porsche Romånia. În 2007, austriecii au comercializat în Europa un număr de 437.000 de vehicule, iar cifra de afaceri a atins 11,8 miliarde de euro, în urcare cu peste 10,4% faţă de 2006. Mai mult de jumătate dintre dealerii Porsche Holding comercializează vehicule Volkswagen.

În Europa Centrală şi de Est, holdingul coordona, la nivelul anului trecut, mai mult de 360 de puncte de vånzare, iar din aprilie 2008, a devenit şi importator oficial VW în Ucraina. Planurile Porsche Holding includ, acum, deschiderea celui de al treilea dealership din China.

Pe locul doi în clasamentul vånzărilor se află UkrAVTO, cu 238.000 de unităţi, însă veniturile de numai 395 de milioane de euro nu poziţionează compania nici printre primii 25.

Inchape este ocupantul locului doi în clasamentul veniturilor, cu 7,69 miliarde de euro. Această reţea controlează dealeri din 26 de state, cele mai noi achiziţii fiind făcute în Rusia, Letonia şi Lituania.

Locul trei este ocupat tot de o companie britanică, Pendragon, cu venituri de 6,43 miliarde de euro. În acest an, Pendragon a renunţat la mulţi dealeri care vånd maşini noi, avånd în vedere scăderea drastică a marjei de profit. În locul acestora, compania se va axa pe comercializarea de vehicule second hand. Ocupanta locului patru în clasamentul veniturilor, reţeaua de dealeri Emil Frey din Elveţia, se află şi pe locul trei în topul realizat în funcţie de numărul de unităţi våndute. În 2007, această companie a avut venituri de patru miliarde de euro, corespunzătoare unor vånzări de 191.000 de vehicule. Emil Frey este cel mai puternic dealer Ford din Europa, iar în 2007, a cumpărat de la Pendragon reţeaua de comercianţi Jaguar, Land Rover şi Aston Martin din Germania, reuşind, astfel, să atingă venituri de 1,03 miliarde de euro în ţara cu cea mai mare piaţă auto de pe bătrånul continent.

127-19620-4.jpg