Mai intai le-a venit ideea unui site specializat in informatii comerciale. O chestie banala acum, insa in 1997 o astfel de idee era de-a dreptul revolutionara pentru Romania. Ideea afacerii era sa gaseasca firme dispuse sa isi puna, contra cost, ofertele pe un site Internet. Aceasta a fost ideea cu care s-au lansat in afaceri trei tineri de 20 de ani – Bianca Vlaston, Florin Serbanescu si Vlad Tocae. „In 1997, totul era la inceput in ceea ce priveste Internetul. Nici noi nu stiam prea multe. Mergeam cu oferte la clienti care habar nu aveau ce este aia Internet. Asa ca o data cu ofertele noastre trebuia sa le facem scheme si sa le explicam ce inseamna Internet. Am avut clienti care si-au platit aparitia pe acest site, dar care nu au intrat niciodata sa vada cum arata aceasta”, ne spune Bianca Vlaston.
Cei trei si-au infiintat o firma si au conceput o structura a acesteia cu trei angajati permanenti, care erau chiar ei, si inca vreo patru-cinci colaboratori care umblau dupa clienti. Acestia erau platiti, bineinteles, in functie de contractele pe care le aduceau. Si treaba a inceput sa se miste. „Va dati seama cata munca de convingere trebuia sa ducem cu un client caruia ii explicam despre avantajele Internetului, iar el nici macar nu stia ce este aia. Trebuia sa fim foarte atenti la oferta de pret, pentru ca daca ceream prea mult riscam sa fim dati afara de catre potentialul client. Ceream zece dolari pentru aparitia unei sigle si 35 de dolari pentru un banner”, ne spune Vlad Tocae.
Pana in 1999, afacerea s-a mentinut, totusi, la un nivel de supravietuire, si datorita unei viziuni idilice pe care cei trei o aveau despre ceea ce inseamna afaceri. „Credeam ca Internetul are un mare viitor, si ca atare, in ofertele noastre nu ne interesa profitul, ci doar acoperirea costurilor. In acest fel, credeam ca ne mentinem cativa ani pe piata, si cum fusesem printre primii in acest domeniu, o data cu cresterea ponderii Internetului, toata lumea ne va remarca. Si o data cu asta va creste si afacerea noastra”, ne explica Bianca Vlaston razand. Chiar daca ei sustin ca succesul lor nu a decurs de aici, au reusit acest lucru. Treptat, piata s-a maturizat, si o data cu aceasta, au aparut si primele oferte mai consistente de design web. Firme cu care mai lucrasera in primii doi ani de activitate le-au cerut sa le proiecteze site-urile. O data cu aceste oferte, bineinteles ca si ei au inceput sa creasca.
Daca pana in 1999 pe proiectarea unui site obtineau cel mult 100 de dolari, acum pretul unui site de complexitate medie este de aproximativ 1.500 de dolari. Si tot este putin daca ne gandim ca pentru asa ceva in Occident ai fi platit 8-10.000 de dolari. Acum firma lor are o cifra de afaceri de peste 3.000 de dolari lunar, au proiectat cateva zeci de site-uri si au obtinut premii la cateva concursuri de web design. Site-ul firmei Romstal, conceput de ei, a fost considerat cel mai bun site B2C la Festivalul Internetics de anul acesta, unde au mai primit premiul pentru cea mai buna campanie de advertising on-line. Pe de alta parte, International Association of Web Masters and Designers le-a acordat Premiul Golden Web Award 2001 – 2002, pentru site-urile www.cerf.ro si www.romnet.ro. Avand ceva vechime pe piata, acum inteleg, deja, altfel modul in care se fac afacerile in acest domeniu. Au inteles ca simpla cunoastere a modului in care functioneaza un calculator nu este de ajuns pentru a avea succes in afaceri. Aveau nevoie de strategie si de imagine. Asa ca au trecut la reorganizarea firmei. Acum Vlad se ocupa de vanzari si de vanzarea proiectelor, Bianca de imagine si comunicare, iar Florin de tot ce inseamna solutii tehnice. „Am inteles ca proiectarea propriu-zisa a site-ului nu este altceva decat ultima etapa la care trebuie sa te gandesti. Trebuie mai intai sa stim totul despre firma respectiva, despre ceea ce vrea clientul sa faca cu acel site. Apoi este problema actualizarii site-ului. Le-am explicat clientilor ca este mult mai eficient, si din punctul de vedere al costurilor si al timpului, ca aceasta operatiune sa o faca ei. Asa ca am construit un program Quick Web Builder care usureaza aceasta operatiune. Practic, fiecarui client ii oferi o aplicatie personalizata a acestui program”, a incheiat Florin Serbanescu.