Sloganul "Vara asta nu vezi Marea Neagra!", apartinand promotiei Connex, a fost retras la cererea ministrului Turismului. Motivul: "Sloganul aduce grave prejudicii operatorilor privati si autoritatilor publice care au facut investitii in structurile turistice de pe litoral." Dan Matei Agathon a amenintat Connex cu actionarea in judecata, in cazul in care n-ar fi oprit promotia. Mai mult, uzand de o moneda "nationalista", tocita de politicienii lipsiti de imaginatie, Agathon a insinuat (este eloc
Sloganul „Vara asta nu vezi Marea Neagra!”, apartinand promotiei Connex, a fost retras la cererea ministrului Turismului. Motivul: „Sloganul aduce grave prejudicii operatorilor privati si autoritatilor publice care au facut investitii in structurile turistice de pe litoral.” Dan Matei Agathon a amenintat Connex cu actionarea in judecata, in cazul in care n-ar fi oprit promotia. Mai mult, uzand de o moneda „nationalista”, tocita de politicienii lipsiti de imaginatie, Agathon a insinuat (este elocventa sintagma din comunicat, „ministrul refuza sa creada…”) ca sloganul ar face parte dintr-o campanie antiromaneasca. La o asemenea insinuare, Connex ar fi trebuit sa se simta jignit. Poate s-a simtit, dar a inghitit umilinta. Reprezentantii companiei au refuzat sa ofere vreo declaratie, in afara unui comunicat anemic.
Umilinta provine din faptul ca este greu de imaginat ca o asemenea campanie este antiromaneasca daca ne gandim la numarul de manifestari cu caracter social-cultural pe care Connex le-a sponsorizat de la infiintare si pana acum. Toate sponsorizarile s-au facut pentru romani, pentru Romania. (De exemplu, Festivalul Smithsonian, in care a fost promovata imaginea Romaniei in SUA, a fost sponsorizat de Connex. Dar acea sponsorizare a fost facuta pe vremea regimului Constantinescu, poate de aceea a uitat Agathon). Ministrul a uitat si de numarul de actiuni organizate de Connex pe Litoral, actiuni care au atras numerosi turisti. Dar si acestea tin de domeniul trecutului.
Oprirea sloganului, care ar fi adus prejudicii Litoralului romanesc, loc unde amploiatii ministrului au dat anul acesta cu matura si au mai vopsit vreo cativa pereti, nu a fost de ajuns pentru Agathon. El a profitat la maxim de slabiciunile sloganului si a cerut operatorului de telefonie mobila ca in oferta promotionala sa fie introduse si destinatii pe litoralul romanesc. A cerut si Connex s-a conformat. A doua umilinta inghitita. Este pentru prima data cand o oficialitate a statului intervine intr-un program de marketing al unei companii private. Fireste, este dreptul lui Dan Matei Agathon, in calitate de ministru de resort, sa apere imaginea ofertei turistice autohtone, desi i-ar fi fost imposibil sa demonstreze cum acest slogan i-a indepartat pe romani de Neptun sau Mamaia.
Un slogan pe muchie de cutit
Sloganul este perfect justificat in contextul promotiei (desi macheta de presa contine informatii inghesuite, greu de citit). Connex acorda o excursie in Insulele Maldive si zece in Antalya, dar sloganul este construit prin ricoseu, tocmai pentru a trezi interesul cititorului. Toti romanii sunt obisnuiti sa mearga vara pe Litoralul romanesc. Dar Connex le ofera mai mult – a fost mesajul promotiei. Autorul sloganului (agentia DArcy) a riscat perfect justificabil din punct de vedere profesional: in loc sa spuna ca in vara asta vezi Antalya, a formulat incisiv, ca in vara asta nu vezi Marea Neagra (Litoralul romanesc – in mintea lui Agathon), numai pentru a le trezi curiozitatea potentialilor consumatori, pentru a-i scoate din obisnuinta.
Faptul ca reprezentantii operatorului au acceptat conditiile ministrului, includerea de oferte romanesti, dovedeste ca ei si-au recunoscut vina de a fi optat pentru un slogan riscant intr-o societate in care „se sufera” mult (si aiurea) pe altarul valorilor nationale. De fapt, celor de la Connex le place riscul, au dovedit acest lucru si prin alte campanii pe muchie de cutit („taie oferta!”, de exemplu, in care se taia cu drujba un „simbol” drag romanilor „verzi”: leul.)
„Consider ca situatia cu care ne confruntam risca sa creeze un precedent periculos pe piata publicitatii din Romania, si anume lansarea unei campanii fara o testare prealabila a mesajului ce urmeaza a fi comunicat. Este de inteles reactia Ministerului Turismului, care trebuie sa apere imaginea tarii, insa nu cred ca aceasta campanie ar trebui retrasa fara o masurare a impactului sau asupra publicului.”
Radu Florescu, presedintele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania