Ministrul turismului, Dan Matei Aghaton, si-a propus un obiectiv: vanzarea urgenta a actiunilor detinute de stat in domeniul turismului. Graba ministrului Aghaton va aduce insa pierderi actionarilor minoritari.
Actiunile detinute de actionarul majoritar (Ministerul Turismului – 54,025%) la cele 27 de societati comerciale desprinse din societatea mama Neptun-Olimp vor fi oferite la vanzare, prin licitatie cu strigare. Un prim esalon de sase societati comerciale urmeaza sa fie licitat in data de 5 iulie a.c.
Vanzarea actiunilor din turism a repus pe tapet o problema care in Romania se dezbate de cativa ani, dar pentru care inca nu se vrea sa se gaseasca o solutie: dreptul actionarilor minoritari. La Neptun-Olimp, alaturi de Ministerul Turismului actionari mai sunt SIF Transilvania, cu 39,62%, si mici actionari care si-au dobandit aceasta calitate in procesul de privatizare in masa (PPM), cu restul. Oricine va deveni actionar majoritar, in locul statului, nu se va grabi sa achizitioneze noi actiuni. Dupa licitatia organizata de minister, actiunile detinute de ceilalti actionari nu vor mai valora nimic. Tratamentul aplicat in prezent actionarilor minoritari (care au drepturi mult restranse fata de majoritari si posibilitati reduse de control asupra operatiunilor dispuse de proprietarul principal) face ca interesul pentru pachete mici de actiuni pe piata de capital sa fie scazut.
De acest lucru se teme si SIF Transilvania, care incearca sa gaseasca o solutie la fel de profitabila si pentru ceilalti actionari si care sa fie, in acelasi timp, agreata de minister.
„Singura posibilitate de vanzare eficienta, in folosul actionarilor minoritari, este cea prin licitatie alaturi de Ministerul Turismului”, apreciaza Mihai Fercala, presedintele SIF Transilvania. Ca argument, el invoca: „Avand in vedere ca pretul de pornire la licitatia cu strigare va fi de patru ori mai mare decat valoarea nominala (care este 1.000 lei – n.r.), pierderea pe care ar suferi-o SIF Transilvania ar fi circa 331 miliarde lei, deoarce, o data ajunsi majoritari, cumparatorii nu vor mai fi interesati sa cumpere si restul actiunilor la acelasi pret”. Propunerea sa a fost inaintata, la inceputul acestei luni, catre Ministerul Turismului. Acesta a fost inceputul unui lung sir de adrese si faxuri transmise in triunghi, intre Ministerul Turismului, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) si SIF Transilvania. Timp de doua saptamani, fiecare dintre cele doua autoritati ale statului (MT si CNVM) nu a facut altceva decat sa paseze problema de la una la cealalta. Initial, Ministerul Turismului isi da acordul de principiu pentru propunerea avansata de SIF, dar cere CNVM sa identifice o solutie pentru vanzarea intr-un pachet comun a actiunilor ministerului, SIF si ale PPM-istilor. Cu alte cuvinte, o derogare de la legislatia care reglementeaza piata de capital. Raspunsul CNVM este clar: „CNVM nu este investita cu competente legale, in ceea ce priveste acordarea de dispense sau derogarea de la prevederile legale, ale OUG nr. 28/2002 (orice operatiune de vanzare-cumparare… avand ca obiect valori mobiliare… emise de o societate detinuta public se va desfasura doar pe piete reglementate)”. In acelasi timp, CNVM sugereaza ca solutie emiterea unei hotarari guvernamentale in acest sens.
O zi mai tarziu, SIF Transilvania vine cu o noua varianta, pe care o transmite simultan celor doua institutii ale statului. Este vorba despre includerea in caietul de sarcini a unei conditii la care ar trebui sa se supuna potentialul cumparator. „Caietul de sarcini sa prevada explicit obligatia viitorului castigator de a initia si de a realiza efectiv o oferta publica de preluare a actiunilor SIF si PPM la acelasi pret ca cel rezultat in urma licitatiei MT, pret ce va fi avizat de CNVM ca pret de derulare a ofertei publice”, afirma Mihai Fercala. CNVM accepta propunerea SIF, dar se opune Ministerul Turismului. „Ce a sugerat CNVM este imposibil. Ministerul nu poate impune conditii viitorului cumparator, de a initia si a realiza oferta publica pentru preluarea actiunilor SIF. Ne poate da in judecata”, precizeaza Dinel Saizu, director al Directiei Privatizare din Ministerul Turismului.
Schimbul de pareri intre institutiile implicate continua si astazi. Insa pentru primele sase societati pentru care anunturile de privatizare au fost publicate, zarurile au fost aruncate. Vanzarea se va face in absenta SIF si a PPM-istilor. Saizu mai lasa o unda de speranta pentru viitoarele licitatii ale ministerului, afirmand ca „este posibil sa se ajunga la o intelegere”.
Ministerul Turismului este mereu pe langa lege
· OUG nr. 28/2002 art. 104 prevede ca divizarea unei societati detinute public va avea ca efect crearea de societati detinute public. Mai departe, la art. 105, ordonanta prevede ca „societatile detinute public sunt obligate sa se inregistreze la OEVM si sa respecte cerintele de raportare stabilite prin reglementarile CNVM si ale pietelor reglementate pe care se
tranzactioneaza valorile emise de acestea”.
· Desi Dinel Saizu, directorul Directiei de privatizare din MT, sustine ca s-au facut toate formalitatile de inregistrare, cele 25 de societati rezultate in urma divizarii SC Neptun Olimp nu apar evidentiate la Registrul actionarilor si nu sunt listate pe Rasdaq, in continuare fiind listata doar
SC Neptun-Olimp, cu capitalul social inregistrat inainte de divizare.
· Din moment ce aceste societati nu apar listate, rezulta ca ele sunt inca societati inchise. In acest caz, conform Legii nr. 137/2002, actionarii minoritari au drept de preemtiune. Acest lucru este stabilit prin art. 47 alin. 2: „Actionarii societatilor comerciale prevazute la alin. (1) pot sa isi exercite dreptul de preferinta la cumpararea actiunilor, stabilit prin actul constitutiv, in termen de maximum 15 zile de la publicarea anuntului de vanzare de catre institutia publica implicata”. Conform declaratiei lui Mihai Fercala, SIF Transilvania si-a exercitat dreptul de preemtiune. „Am tot cerut sa cumparam pachetul majoritar detinut de MT la Neptun-Olimp, dar pana in prezent nu am primit nici un raspuns”, spune Fercala.