Agenția de Digital Marketing DWF lansează o nouă analiză despre cumpărăturile de Black Friday

Liviu Taloi, Data Analytics Director DWF

Liviu Taloi, Data Analytics Director DWF

Agenția de Digital Marketing DWF a realizat o analiză comprehensivă a performanțelor înregistrate în perioada Black Friday 2024, pe baza datelor agregate din peste 500 de conturi de magazine online și branduri din România. Coordonat de Liviu Taloi (foto), Data Analytics Director DWF, studiul relevă o creștere substanțială a volumului de vânzări online, însă cu modificări semnificative în comportamentul de cumpărare al consumatorilor.

Analiza, care a comparat perioada 8-10 noiembrie 2024 cu perioada similară din 2023 (10-12 noiembrie), evidențiază o creștere de 57% a numărului total de tranzacții, ajungând la 248.577 comenzi. Valoarea totală a vânzărilor a atins 67.567.789 RON, marcând o creștere de 32% față de anul precedent.

„Rezultatele Black Friday 2024 confirmă potențialul semnificativ de creștere al pieței de e-commerce din România. Cu toate acestea, observăm o schimbare în comportamentul consumatorilor, care își dedică mai mult timp procesului de decizie și optează pentru achiziții de valoare mai mică”, declară Mihai Vînătoru, CEO DWF.

Principalele constatări ale studiului

1. Mai multe vânzări ca în 2023. În total, site-urile din portofoliul DWF au înregistrat în cele 3 zile de Black Friday din acest an un volum de 248,577 tranzacții (total comenzi, din toate sursele de trafic). 2024 a marcat o creștere cu +57% față de 2023 din acest punct de vedere.

2. Revenue mai mare. În 2024, datele noastre arată total vânzări de 67,567,789 Ron, cu +32% mai mult față de anul anterior. Conform Euromonitor, zona de ”retail” crește în prezent în România cu aprox. 10% față de anul anterior, ceea ce înseamnă că vânzările în mediul online au o dinamică mai accelerată.

3. Comandă medie mai mică. Din faptul că nr. de comenzi a crescut cu +57% iar valoare totală cu doar +32%, este evident faptul că anul acest avem de-a face cu o valoare medie mai mică a comenzilor. Mai precis, 271 Ron în 2024, față de 324 Ron, în 2023 (date relevante statistic, normalizate prin eliminarea valorilor superioare extreme).

Comanda medie mai mică poate sugera atât presiunea majoră pe preț, pe care comercianții din România o resimt, cât și o creștere a volumului de cumpărături de impuls (valori mici).

4. Timp mai mare gândire. Se pare că oamenii s-au gândit mai mult anul acesta la cumpărăturile de Black Friday. Datele din conturi ne arată că anul acesta s-a stat în medie 8 min. și 50 sec. pe site pentru o achiziție, în timp ce anul trecut media a fost de 6 min. și 28 sec.

5. Bugete de promovare mai mari. Costurile total de publicitate plătită pe Google Ads, în cele 3 zile de Black Friday, 2024, au fost cu +28% mai mari, comparativ cu anul anterior (același set de branduri). Astfel, vineri, sâmbătă și duminică am măsurat o investiție totală de 2,449,547 Ron în Ads. La această sumă se adaugă și bugetele direcționate spre Meta Ads, TikTok Ads, LinkedIn Ads și alte platforme, pe care nu le-am agregat în studiu.

6. Cu toate acestea, cost-per-click (CPC) s-a menținut la un nivel similar cu cel de anul trecut, acest lucru fiind posibil doar pe fondul unei creșteri semnificative a volumului de căutări (impressions) în Google. Cu alte cuvinte, interesul oamenilor a fost mai mare față de anul trecut.

7. SEO a contribuit cu 22% la totalul vânzărilor de Black Friday în 2024. Rata de conversie medie din traficul SEO a fost anul acesta 2.42%, în creștere de la 2.18% (anul trecut). De asemenea, toți indicatorii de SEO au crescut comparativ cu anul trecut (număr comenzi, valoare vânzări, timp mediu petrecut pe site), în afară de valoare medie per comandă.

„Cred că este ultimul Black Friday în care un brand s-a mai putut descurca fără AI integrat în procese.

Viteza cu care se întâmplă lucrurile și cu care trebuiesc luate decizii în campanii, numărul uriaș de parametri relevanți și de semnale, fac imposibilă gestionarea campaniilor în mod competitiv doar de către un specialist, fără ajutorul masiv al unor instrumente specializate, bazate pe inteligența artificială”, adaugă Mihai Vînătoru.

Metodologie

Analiza a fost realizată pe același set de branduri pentru ambele perioade, incluzând toate site-urile din portofoliul DWF, indiferent dacă au organizat sau nu campanii speciale de Black Friday. Datele nu includ vânzările realizate acestor branduri prin eMag Marketplace.

Despre DWF: DWF este o agenție de Digital Marketing cu experiență în optimizarea prezenței online pentru branduri din diverse industrii, oferind servicii complete de marketing digital, de la SEO și Paid Advertising până la Data Analytics și Strategie Digitală.