compatibile 100% cu legislatia si practica comunitara. Orice fisura in aceste organizatii poate compromite finantari in valoare de miliarde de euro. Experienta Agentiei SAPARD vorbeste de la sine. Autoritatile s-au balbait luni intregi pana sa-i dea o forma functionala. Dupa ce au inceput sa fie derulate proiectele, au aparut o serie de scandaluri, culminand cu asimilarea, la limita, a fondurilor europene destinate inca de acum patru ani agriculturii noastre. O alta agentie din sfera agricola ar putea urma acelasi traseu, dar cu rezultate mult mai grave. Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala va gestiona, de anul viitor, toate fondurile destinate agriculturii. Pana in momentul aderarii va trimite catre tarani subventiile pe care le ofera acum Ministerul Agriculturii. Din 2007, va gestiona fondurile venite de la Bruxelles, de peste un miliard de euro pe an. De functionarea in bune conditii a acestei institutii depinde nu doar soarta agricultorilor, ci si a unor unitati de procesare a cerealelor, carnii si laptelui, care se bazeaza, pana in 2007, pe subventiile statului. Practic, o mare parte a agriculturii noastre s-ar opri daca Agentia de Plati ar fi nefunctionala. „Programata” prin Legea nr. 1/2004 sa inceapa derularea subventiilor de la inceputul lui 2005, Agentia de Plati va intra in paine cu o intarziere de cel putin sase luni. „Cum anul agricol este diferit de cel calendaristic, am ales sa pornim activitatea de la 1 iulie 2005, cand se reia ciclul agricol si, implicit, incep si platile pentru agricultori”, spune Mariana Draghici, directorul general al agentiei.Sunt insa si alte cauze, mai grave, pentru intarzierea cu care intra functiune aceasta institutie. Din totalul de 260 de angajati pe care ar fi trebuit sa-i aibe agentia, in prezent lucreaza cam 60. Motivul? Guvernul a blocat, printr-o ordonanta, posturile institutiilor bugetare, cu exceptia celor care ruleaza bani europeni. Din pacate, Agentia nu ruleaza acum astfel de fonduri, dar menirea ei tocmai asta este. Ordonanta se bate deci cap in cap cu legea de organizare a agentiei. Amintita ordonanta nu va mai avea efect anul viitor, dar lipsa personalului nu poate fi repede suplinita, daca ne gandim ca trebuie organizat concurs pentru fiecare post. Pana in 2007, agentia trebuie sa numere 2.900 de angajati. De manual de proceduri, cerut de catre UE, nu poate fi vorba, nu poate fi vorba atata timp cat nu exista oameni care sa puna la punct procedurile! Deja se contureaza situatii hazlii, cu angajati ai Agentiei de Plati lucrand pentru Ministerul Agriculturii, pentru ca nu s-a efectuat transferul de sarcini intre cele doua institutii. Acreditarea este o alta piedica in calea functionarii Agentiei de Plati. La fel ca si in cazul SAPARD, altei institutii a statului ii revine sarcina acreditarii. Poate fi vorba de Curtea de Conturi sau de alta entitate, lucrurile nu sunt clare. Nu este clar nici se se intampla cu Agentia SAPARD dupa ce Agentia de Plati isi intra in atributii. Initial, oficiali ai Ministerului Agriculturii spuneau ca cele doua agentii vor fuziona, dar acum se pare ca se vor ocupa de lucruri diferite. „Suntem o Autoritate de Plata, nu de Management. Este posibil ca Agentia SAPARD sa se ocupe de gestionarea programelor de investitii, in timp ce noi ne vom ocupa doar de plati si de control”, mai spune Mariana Draghici.Potrivit aceleasi surse, pana in momentul aderarii, va fi pusa la punct o baza de date gigant, cuprinzand informatii despre fiecare fermier. Daca va deveni functionala in 2007, agentia va plati in contul bancar al fiecarui fermier subventiile de la Bruxelles. Pana atunci insa, agentia trebuie sa dovedeasca ca poate plati subventiile mai „subtiri”, venite de la bugetul de stat.

Ce rol va avea Agentia de Plati?
· Pana in 2007 va directiona subventiile de la bugetul statului pentru agricultori si industria alimentara. Termenul initial a fost 1 ianuarie 2005, dar autoritatile au amanat inceperea activitatii pana la 1 iulie 2004.
· Dupa aderare, va derula toate fondurile europene destinate agriculturii, venite de la Bruxelles, inclusiv cele destinate mecanismelor de piata. Nu se va ocupa de banii destinati dezvoltarii rurale, care vor fi directionati prin alte canale.
· Agentia trebuie sa elaboreze si sa implementeze procedurile privind aplicarea sistemului de interventie pentru produsele agricole.
· Va elibera licente de export si import pentru produsele agricole si va gestiona sistemul de garantii.
· Va controla veridicitatea cererilor de plata si modul de folosire a banilor. Specialistii agentiei trebuie sa aprobe toate cererile de plata ale fermierilor si sa-i instiinteze pe acestia cu privire la eventualele nereguli.