În timpul războiului, porturile Izmail, Reni și Ust-Dunaisk și au triplat fluxul de marfă, motiv pentru care capacitatea de transport prin porturile Dunării ar trebui să crească la 30 de milioane de tone de marfă pe an.
Planurile de creștere a capacității de transport prin porturile Dunării au fost prezentate de șeful Agenției de Stat pentru Reconstrucția și Dezvoltarea Infrastructurii, Mustafa Nayem, în cadrul mesei rotunde „Coridoarele de export, logistică și transport”, în cadrul Conferinței pentru Reconstrucția Ucrainei (URC2023) de săptămâna trecută, a raportat serviciul de presă al agenției.
„În timpul războiului, porturile Izmail, Reni și Ust-Dunaisk și au triplat fluxul de marfă. Dunarea va rămâne un important coridor de transport pentru navele de marfă, asigurând conexiuni directe din apă cu țările UE. Scopul nostru este să atingem o capacitate de transport de 30 de milioane de tone pe an și să asigurăm posibilitatea de a intra în porturile Dunării de nave cu o capacitate de transport mai mare”, se arată în mesaj.
Modernizarea, deosebit de importantă
Agenția a reamintit că reluarea lucrărilor și modernizarea întregii rețele de porturi ucrainene este deosebit de importantă după distrugerea barajului Kakhovskaya.
În primul rând, este planificată refacerea portului Herson, transportul maritim pe râul Nipru, deminarea Mării Negre și Niprului, precum și revigorarea construcțiilor navale în sudul Ucrainei.
În luna mai, porturile maritime Reni, Izmail și Ust-Dunaysk au doborât recordul lunar de transport, manipulând 3 milioane de tone de marfă. În total, în ianuarie-mai 2023, porturile de pe Dunăre au manipulat 11.5 milioane de tone de marfă, ceea ce este un record absolut de transport pentru porturile din această regiune timp de cinci luni, potrivit UkrAgroConsult.
Ucraina vrea să crească pescajul navelor
În februarie, Ministerul Infrastructurii Ucrainei a raportat o creștere a pescajului navelor la 6,5 metri în tronsonul de la kilometrul „zero” al canalului Bâstroe al Dunării până la kilometrul 77 al bratului Chilia, iar de la kilometrul 77 la kilometrul 116 al bratului Chilia, la 7 metri. În urmă cu un an, pescajul maxim era de doar 3.9 metri.
După refacerea adâncimii pe tronsonul ucrainean al fluviului Dunărea, porturile dunărene au atins un număr record de 12 escale de nave și 90.000 de tone pe zi.
În viitorul apropiat, Ucraina va începe consultări cu Comisia Europeană, România și țările membre ale convențiilor internaționale de mediu cu privire la problema dragării părții ucrainene a Dunării, care va asigura un pescaj de trecere de 7,2 metri, la același nivel cu cel al canalului Sulina de pe partea românească.
În 2022, porturile dunărene au crescut manipularea mărfurilor la 16,5 milioane de tone de la 5,5 milioane de tone în 2021. După efectuarea lucrărilor de susținere a adâncimii declarate și a structurilor hidraulice în zonele de apă ale porturilor maritime, este planificat ca în 2023 cifra de afaceri de transport de marfă să ajungă la 23 de milioane de tone.