Denumita in termeni de specialitate Interactive Media Advertising, aceasta forma de publicitate este o specie de marketing on-line care, alaturi de e-commerce, este unul dintre generatoarele continuei dezvoltari a Internetului. Sumele importante vehiculate astazi de site-urile de publicitate on-line arata ca interesul la scara mondiala al industriei publicitatii pentru acest tip de mediu este semnificativ. De exemplu, pe site-ul altavista.com se platesc pana la 80 USD pentru 1.000 de expuneri ale unui panou publicitar (banner). Adica pentru ca un utilizator de Internet (surfer) sa-i vada banner-ul, – dar fara sa il acceseze – cel care-si face publicitate plateste opt centi.
Alte site-uri, pentru a face marketing direct on-line si a-si aduce cat mai multi vizitatori, folosesc agenti cu forta persuasiva platiti cu sume care ating deja milioane de dolari saptamanal. Tot mai frecvent, marile agentii de media on-line cumpara spatii de publicitate pe ecranele utilizatorilor de Internet, platind sume frumusele pentru cei care vizioneaza reclame zilnic, un anumit numar de ore. In acest fel, ei garanteaza potentialilor clienti dornici de publicitate o audienta perfect masurabila.
Dar sa vedem cum se desfasoara o astfel de campanie publicitara. O companie, care considera ca o parte semnificativa a consumatorilor serviciilor sau bunurilor pe care le ofera se regaseste printre cei 350.000.000 de utilizatori ai Internetului, se adreseaza unei agentii de publicitate specializate pe Interactive Media Advertising pentru a-i face o campanie. Aceasta elaboreaza un plan de comunicare on-line care are urmatoarele etape esentiale: selectarea site-urilor cu cea mai mare probabilitate de a fi accesate de catre publicul tinta vizat, realizarea unor bannere cat mai atractive si plasarea lor pe site-urile alese. Urmeaza apoi monitorizarea in timp real a impactului campaniei.
Spre deosebire de mediile publicitare clasice, in care pentru a face analiza eficientei unei campanii trebuie verificati, prin mijloace statistice, indicii de audienta (Gross Rating Points) ai emisiunilor radio-tv, panourilor stradale sau publicatiilor pe spatiul carora a fost expus materialul publicitar, estimandu-se astfel costul transmiterii mesajului pentru fiecare consumator „atins”, in cazul publicitatii pe Internet aceste cifre nu sunt estimari, ci date exacte. In plus, ele pot fi obtinute in timp real, si pot include informatii legate de rata de click pe o anumita perioada a zilei, saptamanii sau lunii, de zona geografica in care se afla cel care a vazut bannerul, de categoria tematica in care poate fi incadrat site-ul in care a fost vazut bannerul etc. Pe baza acestor informatii bugetul unei campanii poate fi permanent optimizat prin renuntarea la expunerea pe site-urile rar vizitate si concentrarea pe cele mai solicitate.
In general, pentru plasarea bannerelor se aleg cele mai populare site-uri Internet. Acestea sunt, de regula, portaluri (ex. Yahoo.com, Altavista.com, Infoseek.com etc.). Adica site-uri prin intermediul carora poti incepe navigarea pe Internet. Ele furnizeaza o multime de servicii gratuite si de aceea sunt frecventate zilnic de foarte multi oameni.
Numarul adreselor web a crescut cu 250% intr-un an
Ce se poate spune insa, despre publicitatea on-line pe sectorul romanesc al web-ului? Previziunile sunt cat se poate de optimiste. Daca in 1999 existau pe web-ul romanesc 2.000 de domenii cumparate (2.000 de adrese web cu extensia .ro), astazi numarul acestora a ajuns la 7.000! Adica o crestere de 250%. Un alt fapt care ne determina sa fim optimisti este ca astazi toate computerele care se vand sunt „Internet Ready” – adica au modem inclus si soft de navigare preinstalat. Ofertele promotionale ale comerciantilor de computere se axeaza tot mai mult pe modem-uri si conturi Internet.
Estimari recente arata ca exista circa 300.000 de utilizatori Internet in Romania. 75% din ei sunt barbati, cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani. Este un public educat, cu studii medii si superioare. Veniturile lor sunt medii sau mari. Si, la fel ca toti surferii de pe Internet, navigheaza frecvent. Este deci un public interesant pentru companiile romanesti.
Un prim semn al initierii unei piete de advertising on-line este aparitia departamentelor de Interactive Media pe langa marile agentii de publicitate. Primul dintre ele este cel al agentiei McCann Erickson Romania. Infiintat in iulie 1998, el se numeste McCann Interactiv si a realizat o campanie publicitara Internet bazata pe o strategie complexa – campania pentru X-net.
Anul trecut, alte cateva mari agentii si-au creat departamente de Interactive Media: Ogilvy & Mather, Grey Bucuresti, D’Arcy. Recent, o agentie nou-infiintata – OQ Advertising – are in schema sa inca de la bun inceput un astfel de departament. Exista si un media shop on-line in sectorul romanesc al Internetului: www. goldenclick.ro.
Dupa cat de mare este in acest an interesul companiilor romanesti de a-si promova imaginea si pe Internet, este de asteptat ca in cel mai scurt timp, investitiile in publicitatea on-line sa creasca simtitor.