Agentiile de publicitate la judecata clientilor

Studiul AdMarket Research 2006 arata ca Leo Burnett, McCann-Erickson, NextCap, Graffiti/BBDO si Saatchi&Saatchi sunt cele mai titrate agentii in fruntea topurilor notorietatii, creativitatii si strategiei. Dupa “lupte seculare”, care au durat mai bine de... doi ani, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) a reusit sa duca la bun sfarsit un nou studiu AdMarket Research. A fost ajutata de revista Campaign, parte a grupului de presa BMG, care a acoperit financiar o

Studiul AdMarket Research 2006 arata ca Leo Burnett, McCann-Erickson, NextCap,
Graffiti/BBDO si Saatchi&Saatchi sunt cele mai titrate agentii in fruntea topurilor
notorietatii, creativitatii si strategiei.


Dupa “lupte seculare”, care au durat mai bine de… doi ani, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) a reusit sa duca la bun sfarsit un nou studiu AdMarket Research. A fost ajutata de revista Campaign, parte a grupului de presa BMG, care a acoperit financiar o parte din costurile de cercetare. O situatie hilara pentru industria noastra de publicitate: n-a reusit sa se scotoceasca in buzunare dupa cateva mii de euro, asta in timp ce reprezentantii acesteia se lauda cu cifre de afaceri de zeci de milioane de dolari pe an. Hilara si emblematica pentru o industrie carpanoasa! UAPR a fost ajutata si de firma de cercetare D&D Research, care a realizat sondajul in perioada 14 martie – 20 aprilie a.c.

Proaspatul studiu, amanuntit si riguros, “reinnoada” o traditie intrerupta anul trecut si reprezinta in fapt o radiografie a agentiilor de publicitate din Romania. Altfel spus, arata perceptia pe care o au clientii publicitari fata de fiecare agentie.

Firma cu cea mai mare notorietate (top of mind) este McCann-Erickson, urmata la mica distanta de Leo Burnett. Daca tragem linia dupa primele zece pozitii, constatam ca o singura agentie independenta, Tempo Advertising este prezenta, in rest sunt numai multinationale de “renume”, care si-au consolidat operatiunile de multi ani in tara.

Agentiile independente sunt mai creative

Topul cel mai asteptat, “cea mai creativa agentie” (sau topul orgoliilor), este dominat de Leo Burnett&Target. Clientii intervieviati o considera intr-o proportie covarsitoare (47,2%) drept cea mai creativa. Marea sa rivala, McCann, ocupa locul trei, la mare distanta. Intre cele doua multinationale se afla, nu e nici o surpriza pentru ceea ce a realizat pana acum, agentia independenta NextCap.
In top 10 creativitate, gasim sapte agentii independente (daca o consideram si pe Cohn&Jansen, care de abia a semnat colaborarea cu o retea greceasca). Prezenta celor sapte independenti in fruntea topului creativitatii confirma teoria potrivit careia in agentiile mici si medii, neafiliate, exista mai multa inspiratie si libertate de creatie decat in multinationale. Prezenta lui GMP si Cap in fata unor nume cu blazon, Grey, Publicis, Scala JWT, nu este deloc surprinzatoare.

Leo Burnett se poate lauda si cu votul “electoratului” pentru cea mai buna agentie in strategie si cunoasterea consumatorului. Iata cateva motive pentru care clientii au votat-o: pentru ca are importante branduri in protofoliu, pentru ca are un foarte bun departament de strategie, pentru ca a castigat festivalul Effie 2006 si pentru ca a realizat campanii de succes. In fruntea topului strategie & cunoasterea pietei s-au asezat mai multe multinationale decat independente. Oricum, independenta NextCap ocupa locul trei, ceea ce dovedeste ascensiunea agentiei din ultimii trei ani.
Daca ai avea un buget de publicitate aprobat de 500 de mii de euro, cu ce agentie ti-ar placea sa colaborezi? Iata o intrebare interesanta adresata clientilor! si aici au fost alese Leo Burnett (62,8%) si McCann (53,5%). Pe urmatorul loc, s-a pozitionat, surprinzator, Saatchi&Saatchi! Probabil ca “farmecul” lui Radu Florescu, seful de la Saatchi, le confera clientilor increderea ca, lucrand cu agentia sa, isi cheltuiesc cu chibzuinta banii.

AdMarket Research 2006 este o cercetare complexa, amanuntita si utila pentru profesionistii din publicitate si marketing. Fiecare agentie poate acum sa se priveasca in oglinda.