Fost președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Tu­rism (ANAT ) și general mana­ger al Eurolines Group, Dragoș Anastasiu este de părere că, pentru prima dată în ultimii ani, suficient de mulți români s-au trezit cu servicii turistice achitate din timp, dar nepuse la dispoziție, pentru că anumiți turoperatori au intrat în incapacitate de plată. Sunt de notorietate cazurile agențiilor de turism intrate în faliment, – Premium Holidays, Alibaba Tour, Tunisiana etc. „Oameni absolut ne­vinovați (fie turiști, fie agenții mai mici, revânzătoare) au fost obligați să mai plătească o dată ca să se poată repatria sau să nu fie dați afară din hoteluri“, scria pentru Capital, în urmă cu ceva timp, managerul Eurolines.  Aceasta este, de altfel, soluția rapidă pentru a beneficia de concediul ales. Ulterior, pentru recuperarea banilor, de la caz la caz (insolvență sau incapacitate de plată), suma achitată poate fi redobândită în urma despăgubirii acordate de asigurător, limita maximă fiind de 50.000 de dolari. Banii se împart între păgubiți, însă, cu cât numărul acestora este mai mare, cu atât suma recuperată este mai mică. 

Totuși, cum pot preîntâmpina tu­riștii aceste neplăceri? În urma in­formațiilor culese de la Ministerul Dez­voltării Regionale și Turismului (MDRT) și ANAT, pe lista neagră a agențiilor se află BIG Travel, Rex Travel și QueenTravel, aflate în in­solvență sau incapacitate de plată. Lista se completează cu Mamaia Services și Mamaia Internațional (ambele cu același acționariat), care organizează excursii fără licență, respectiv Virgin Tours, care a fost exclusă din ANAT acum trei luni, ca urmare a plângerilor  depuse de clienții care s-au trezit cu bilete de avion și sejururi neconfirmate, deși efectuaseră plata către agenție. La ce trebuie să fie atenți turiștii când rezervă un concediu? „Există totuși niște criterii: renumele, vechimea în piață, recomandările cli­enților, consultarea forumurilor în care se vorbește despre experiențele cu o agenție sau alta. În plus, se recomandă o vizită la fața locului, să se evalueze modul în care arată sediul, felul în care se comportă consultanții. Trebuie intrat pe site-urile agenției și evaluat cum se prezintă, trebuie ce­rută licența de turism și asigurarea de insolvență“, spunea Dragoș Anastasiu. „Iar dacă o agenție de turism acceptă să ofere discount din prețul afișat, aș recomanda aten­­ție maximă. Marjele în turism sunt mici, și cine le di­minuează și mai mult cu astfel de practici are toate șansele să intre în incapacitate de plată“, completează acesta.  

Cad licențe de turism pe capete

În 2011, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a înregistrat 900  de reclamaţii privind serviciile turistice, fiind sancționate circa 70 de agenţii cu amenzi în valoare totală de peste 250.000 lei (60.000 de euro). Deficienţele reclamate de turişti au vizat schimbarea hotelului sau a staţiunii fără acordul turistului, perceperea de taxe suplimentare pentru excursii care erau deja achitate, neachitarea de către agenţie a tuturor taxelor către furnizorul de servicii extern, perceperea de taxe suplimentare, neprevăzute în contract, cazare într-un alt hotel decât cel prevăzut în contract şi nerambursarea contravalorii, după anulare. „De luni de zile solicit ministerului (MDRT n.red) ca la fiecare emitere de licență să introducă și un aviz de la ANAT, pentru că noi îi excludem din asociație și ne trezim că aceiași oameni își reiau activitatea pe o firmă nouă“, declară Corina Martin, președintele ANAT.
Din păcate, acești jucători versatili, care continuă să înșele turiștii după ce au intrat în insolvență, nu prea pot fi opriți din a-și constitui o nouă agenție de turism. Nu se acordă licență de turism decât în cazul în care neacordarea este justificată de motive imperative de interes general, inclusiv de un interes legitim al unei terţe părţi, sau în cazul în care nu se poate prezenta documentaţia de licenţiere completă (lipsă cazier judiciar valabil aparţinând asociaţilor/acţionarilor, unic sau majoritar, după caz, managerului/administratorului agenţiei de turism sau probleme la cazierul solicitanţilor, lipsa poliţei de asigurare a agenţiei).

Potrivit răspunsului Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului acordat Capital, până în prezent, în 2012, au fost retrase un număr de 169 licenţe de turism, majoritatea din cauză că agenția nu mai funcționa la adresa înscrisă în licență. Alte cauze de ridicare a licenței au fost pentru funcţionarea fără deţinere de poliţă de asigurare valabilă şi pentru nerespectarea reglementărilor legale în vigoare, inclusiv în cazul comercializării pachetelor de servicii turistice.

80-90 de plângeri vizând agențiile de turism au fost depuse în ultimele trei săptămâni la ANAT

50.000 dolari
este limita despăgubirilor pentru dosarele de pagubă în cazul agențiilor de turism. În funcție de numărul păgubiților, turistul își recuperează banii parțial sau total

Noi (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism n.red)
îi excludem din asociaţie şi ne trezim că aceiaşi

oameni îşi reiau activitatea pe o firmă nouă.
Corina Martin, președinte, ANAT