Desi nu face parte din elita asiguratorilor, City Insurance, compania a carui actionar majoritar este de putina vreme ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) nu este un nume nou pe piata. Ea a fost infiintata cu trei ani in urma de catre un grup de persoane fizice si a desfasurat in toata aceasta perioada mai degraba operatiuni de intermediere in asigurari decat activitati de asigurari directe. Este si motivul pentru care, intrebat despre volumul de prime brute incasate de societate in anul 2000, directorul general Nicolae Musat ofera un raspuns diplomatic: „Este un indicator nerelevant pentru noi, pentru ca am avut mai multe incasari din activitati de brokeraj. Pot sa va spun, in schimb, ca in 2000, City Insurance a inregistrat un profit brut de 11 miliarde lei”.
De ce au ales membrii ANAT varianta achizitionarii unei companii modeste de pe piata in locul infiintarii uneia noi? Raspunsul nu e greu de ghicit. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, singurul organism abilitat sa dea avizele necesare infiintarii unei companii, nu a fost inca numita de Parlament, iar actualul OSAAR (Oficiul de Supraveghere a Asigurarilor) nu are competente in acest sens.
Pachetul majoritar de actiuni al City Insurance a fost dobandit de ANAT prin participarea la majorarea capitalului social al companiei. La cele aproape 7 miliarde lei, cat reprezenta capitalul social al societatii inainte de majorare, membrii Asociatiei firmelor din turism au mai adaugat inca sapte, devenind astfel actionari majoritari cu 50,01% din actiuni.
La prima vedere, mariajul pare unul in avantajul ambelor parti. Daca ar fi existat posibilitatea infiintarii unei companii noi de asigurari, ANAT ar fi cheltuit cel putin aceeasi suma, limita minima a capitalului social conform noii legi a asigurarilor fiind de 7 miliarde lei. La aceasta s-ar fi adaugat insa alte investitii legate de formarea unui portofoliu de clienti, a unei retele teritoriale, pregatirea specialistilor etc. Nu in ultimul rand, trebuie spus ca, in felul acesta, banii dati pe primele de asigurare se intorc la actionarii societatii, pierderile fiind minime.
Pe de alta parte, supravietuind pe piata in principal datorita incasarilor din brokeraj si fiind obligata sa-si majoreze periodic, conform legii, capitalul social, City Insurance ar fi putut ajunge in situatia ca, in lipsa altei variante, sa-si inchida portile mai devreme sau mai tarziu.
Ca urmare a modificarii structurii actionariatului, s-a modificat si componenta Consiliului de administratie al societatii. Din cei cinci membri care formeaza in prezent managementul companiei, trei sunt reprezentantii conducerii ANAT, respectiv Cornel Gaina, Dorel Glavan si Marian Cojocarescu.
„Din cate stiu, declara directorul general Nicolae Musat, ANAT va cesiona in viitorul apropiat o parte din actiuni unor firme din turism, membre ale Asociatiei. Din 50,01% cat are in prezent, ANAT va ramane cu circa 15%”.
Cum s-a ajuns in situatia ca firmele de turism sa fie interesate de achizitia unei companii de asigurari? In toamna anului trecut ca urmare a aplicarii Ordinului 129/2000, agentiile de turism au fost obligate sa incheie, incepand cu 1 ianuarie 2001, polite de asigurare in beneficiul clientilor. Riscurile acoperite de aceste polite sunt cele de neplata in cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului (agentia de turism), cazuri in care societatea de asigurari va suporta cheltuielile de repatriere, precum si rambursarea sumelor achitate de turisti. Pornind de la Ordinul 129, la sfarsitul lui decembrie 2000, ANAT si OACT (Oficiul de Autorizare si Control in Turism) acreditasera deja opt companii de asigurare, numarul acestora crecand ulterior.
Nemultumirile reperezentantilor firmelor de turism au aparut insa imediat ce au fost puse in situatia de a plati prime de asigurare. „Cand acest tip de asigurari nu erau obligatorii, cotatiile de prima propuse de asiguratori erau de 0,10-0,15%. Dupa aparitia Legii, acestea sunt de 3-4%. Tinand cont de faptul ca de sase ani nu s-a inregistrat nici un incident in acest domeniu, noi le consideram fara nici un suport real”, declara la sfarsitul anului trecut Andrei Robotin, secretar general al ANAT. Abandonata o vreme, ideea infiintarii propriei societati a fost astfel repusa pe tapet de membrii ANAT.
Tatonand piata in cautarea unui asigurator pe care sa-l preia, membrii ANAT s-au lovit de o problema pe care nu o luasera in calcul pana atunci: Nici o companie de asigurari nu voia sa cedeze pachetul majoritar de actiuni ci doar procente mai mici. „Ne-au ales pe noi, spune Directorul general al City Insurance Nicolae Musat, pentru ca am acceptat sa cedam controlul societatii. Celelalte firme cu care au negociat le-au oferit maxim 30-35% din actiuni”.
Parteneriatul dintre ANAT si City Insurance nu exclude insa posibilitatea ca agentiile de turism sa incheie contracte cu alte firme de asigurari dintre cele acreditate. Cum in ANAT sunt inscrise circa 80 % din agentiile de turism de pe piata, ramane de vazut daca acestea vor opta pentru asigurarea „in familie” sau pentru una din ofertele companiilor solide de pe piata.
City Insurance
Data infiintarii – 16.03.1998
Denumirea anterioara – Class Insurance
Profit brut 1999 – 59 milioane lei
Profit brut 2000 – 11 miliarde lei
Actionariat -50,01% ANAT
-49,99% persoane fizice