Agentul termic ramane fara pretul national de referinta

Eliminarea pretului national de referinta la energia termica s-ar putea lasa cu mai multe falimente in randul furnizorilor locali. Amanata vreme de 15 ani, restructurarea acestei industrii va ustura doar buzunarele romanilor dependenti de caldura statului. Gheorghe Pogea, vicepremierul PD-ist al guvernului Tariceanu, a declarat razboi agentului termic. Subventia anuala pe care statul o acorda furnizorilor de caldura depaseste cu mult ideea ajutorului social. Multe dintre pierd



Eliminarea pretului national de referinta la energia termica s-ar putea lasa cu mai multe falimente in randul furnizorilor locali. Amanata vreme de 15 ani, restructurarea acestei industrii va ustura doar buzunarele romanilor dependenti de caldura statului.



Gheorghe Pogea, vicepremierul PD-ist al guvernului Tariceanu, a declarat razboi agentului termic. Subventia anuala pe care statul o acorda furnizorilor de caldura depaseste cu mult ideea ajutorului social. Multe dintre pierderile firmelor se ascund in spatele subventiei anuale.


“Doresc sa fie un proces transparent, sa stabilim mecanismele prin care vom sprijini populatia cu venituri reduse si sa introducem din acest an un pret local de referinta la energia termica, o masura premergatoare eliminarii subventiilor din 2007”, sustine vicepremierul Gheorghe Pogea.
Astfel, pentru energia termica destinata incalzirii locuintelor, furnizata prin sisteme centralizate, populatia plateste pretul local, incluzand pretul producatorului si tariful de distributie stabilite si ajustate cu avizul Oficiului Concurentei, dar nu mai mult decat pretul national de referinta.
Nivelul pretului national de referinta se determina de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), cu avizul Oficiului Concurentei, ca medie a preturilor locale ale producatorilor care utilizeaza gaze naturale, insumate cu tarifele de distributie aferente. Diferentele dintre pretul national de referinta si pretul local mai mare sunt subventionate prin regularizare cu bugetele locale, pe seama transferurilor de la bugetul de stat prevazute in legea bugetara anuala.
“Prin instituirea pretului national de referinta s-a urmarit realizarea unui echilibru intre gradul de suportabilitate a populatiei si posibilitatile de subventionare ale bugetului statului. In ceea ce priveste dimensiunea sociala, in fundamentarea acestui pret s-a luat in considerare ponderea pe care o detine in bugetul unei familii cu venit mediu costul energiei termice”, spune Pogea.
Vicepremierul afirma ca impunerea unui pret local ar stimula eficientizarea termocentralelor, a societatilor de distributie si autoritatilor locale, pentru ca s-ar vedea diferentele de pret intre diferitii producatori.


In ultimii patru ani, la Uzina Termica de la Calafat, diferenta dintre pretul local de livrare, cu TVA, a agentului termic pentru populatie si pretul national de referinta a fost de 1,5 milioane de lei. In aceeasi perioada, in medie, diferenta dintre costul real de producere si furnizare a energiei termice si pretul local de livrare stabilit de ANRE a scazut de la 3,5 milioane lei/Gcal in 2001, la 60.600 lei/Gcal in 2005.


Reprezentantii firmelor de furnizare sustin ca pretul local de livrare stabilit de ANRE nu acopera toate costurile deoarece nu se iau in considerare prognozele de crestere a pretului combustibilului. In urma maririi pretului combustibilului pe parcursul anului, ANRE ajusteaza pretul energiei numai in conditiile in care cresterea acestuia depaseste 5%. “De aceasta crestere se tine cont numai la revizuirea de pret care are loc o data pe an. Astfel, exista un decalaj pe tot parcursul anului intre costurile operatorului de energie si pretul local de livrare”, spun acestia. Potrivit negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, bugetul de stat isi diminueaza anual ponderea subventiei acordate pana la eliminarea ei, in 2007, astfel ca municipalitatile se regasesc in situatia de a acoperi si aceasta contributie. Primariile pot, insa, sa stabileasca si un pret local de referinta, mai mare decat cel national, iar in acest caz, desi primaria isi reduce subventia pe care ar trebui sa o acorde, consumatorii finali au de achitat un tarif mai mare.


Potrivit Mediafax, primarul orasului Targu Mures, Dorin Florea, cere implicarea Ministerului Economiei in negocierea unor preturi unitare la gazele naturale livrate operatorilor din sistemul de furnizare a energiei termice. El sustine, de asemenea, ca reglementarile legale privind subventionarea de la bugetul de stat a energiei termice pentru populatie trebuie modificate si completate. Ca argument, acesta invoca faptul ca anul trecut au existat “grave inechitati in alocarea sumelor de la bugetul de stat pentru subventionarea energiei termice livrate populatiei”.

De unde vin pierderile sistemului

• Populatia plateste un pret care este stabilit in functie de puterea de cumparare, diferenta dintre acesta si costurile cu care se produce si distribuie energia termica fiind subventionat. Aceasta ajunge greu la producator, deoarece bugetul local care asigura o cota insemnata (55%) nu are banii necesari pentru a o plati la timp. Valoarea subventiilor efectiv acordate este puternic diminuata de rata inflatiei, de unde rezulta ca o parte a costurilor nu poate fi acoperita prin subventia initial prevazuta.

Sursa: Guvern



Doresc sa fie un proces transparent, sa stabilim mecanismele prin care vom sprijini populatia cu venituri reduse si sa introducem din acest an un pret local de referinta.

Gheorghe Pogea,
vicepremier