Au vândut mai întâi destinaţii interne. Au urmat cele externe. Apoi, au trecut de la transportul cu autocarul la curse charter. Care este următorul pas al agenţiilor de turism din România? Investiţiile imobiliare.
Serviciile proaste din turismul românesc au enervat atât de tare agenţiile de turism, încât o parte din acestea au decis să investească în propriile lor unităţi de cazare. Sau, cel puţin, acesta este motivul invocat de către tour operatori. Totuşi, luaţi la bani mărunţi, aceştia admit că afacerea are şi o puternică componentă imobiliară. Până la a revoluţiona calitatea serviciilor autohtone, agenţiile s-au orientat bine, investind mai ales în achiziţionarea de capacităţi de cazare în Capitală. Turismul de business este singurul segment constant aducător de venituri din această industrie.
„Piaţa ne permite să investim, pentru că sunt foarte puţine unităţi de cazare care oferă servicii bune“, spune Ana-Maria Moanţă, director de marketing la Marshal. Agenţia a cumpărat anul trecut fostul hotel Batiştei şi a investit aproximativ 2,5 milioane de euro în această unitate, acum cotată cu patru stele. Hotelul ţinteşte oamenii de afaceri, şi din aprilie, când a fost deschis, până în prezent a avut o rată de ocupare de 80%. Alte zece milioane urmează a fi investite într-un hotel de 150 de camere în Capitală, în zona Dorobanţi. Moanţă consideră ca investiţia va fi recuperată în cinci ani pentru primul hotel, pentru al doilea estimarea fiind prematură.
Alin Burcea, preşedintele agenţiei Paralela 45, recunoaşte că investiţiile sale se clasează la capitolul afaceri imobiliare. „Nu e ca o investiţie în autocar, pe care azi l-ai luat şi mâine pierzi ce-ai investit dacă vrei să-l vinzi. Valoarea pământului creşte. Dacă analizez statele care au trecut la moneda euro, preţurile au crescut la orice între 10% şi 30%“, declară pentru Capital Burcea, care speră să-şi recupereze investiţiile în 10-12 ani. Agenţia deţine în prezent un aparthotel la Neptun, pentru care a investit aproximativ 2,5 milioane de euro, un hotel de 32 de camere cu sală de reuniuni la Snagov, investiţie care depăşeşte trei milioane de euro. Burcea va mai achiziţiona un hotel în Bucureşti şi va investi într-un complex turistic la Predeal, proiecte pentru care va aloca circa nouă milioane de euro.
Unii întrevăd oportunităţi şi în afara ţării. Agenţia Calibra din Cluj s-a decis să investească în Grecia, în Asprovalta Nea Vrasna. Evident, în acest caz nu a fost vorba de speculaţii imobiliare, dar preşedintele agenţiei, Martin Bikfalvi, nu exclude o asemenea abordare pe viitor. Acesta a contractat, acum cinci ani, un leasing imobiliar în vederea achiziţionării vilei din Grecia, o investiţie de 563.000 de euro, iar contractul de leasing se întinde pe 12 ani. Investiţia este în derulare, proprietarul plătind anual 30.000 de euro, iar gradul de ocupare al vilei este de 80%, mai mult de jumătate din turişti fiind români. „Nu m-am gândit să fac o afacere imobiliară. La un moment dat, dacă nu mai pot exploata cu profit zona, mă voi juca cu ideea de a vinde vila şi a transfera investiţia într-o altă zonă“, declară pentru Capital omul de afaceri, care vizează şi România pentru investiţii. „Sunt în discuţii cu un mic hotel de pe Valea Prahovei, tot pentru un leasing imobiliar. Mă interesează, de asemenea, Delta Dunarii. Bikfalvi urmăreşte să construiască un hotel de business în zona Clujului şi un altul într-o staţiune de pe lângă Cluj, cu specific balnear. „Nu aş numi «trend» investiţiile agenţiilor de turism în domeniul imobiliar. Mă gândesc că dacă pot controla totul, de la cazare, transport şi servicii, pot oferi o calitate mai bună clienţilor“, explică acesta.
Probabil că agenţiile de turism nu se vor transforma în totalitate în investitori imobiliari, chiar dacă patronii acestora sunt dezamăgiţi, parţial sau în totalitate, de piaţa pe care chiar afacerile lor sunt unii dintre principalii jucători. Însă, o parte din ce în ce mai însemnată din bani va fi alocată unor investiţii colaterale domeniului lor principal de activitate. „Valoarea imobiliară va creşte din punct de vedere financiar în continuare. Orice investiţie imobiliară este benefică pentru noi, şi atâta vreme cât avem capital şi găsim ceva în care merită să investim, o vom face“, spune Cristina Irimia, director de marketing al agenţiei J’info Tours. Compania a investit peste opt milioane de euro în Valea Arginţilor, o vilă cotată cu patru stele, din zona Şimon-Bran, în Casa de Lago, de pe malul lacului Snagov, o unitate de cazare tot de patru stele, precum şi într-un hotel şi o vilă de protocol în Bucureşti. Banii vor fi recuperaţi, după cum spun reprezentanţii companiei, în cinci-zece ani. La urma urmei, orice câştig e o afacere.