Fondul European pentru Agricultură pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) este un instrument de finanţare creat de Uniunea Europeană pentru a sprijini ţările membre în implementarea Politicii Agricole Comune. Începând de anul acesta şi până în 2013, România poate atrage finanţări de aproape opt miliarde de euro. În primul an vor fi alocate peste 740 de milioane de euro, în 2008 – aproximativ un miliard de euro, în 2009 – 1,3 miliarde de euro şi circa 1,2 miliarde de euro anual din 2010 până în 2013. Separat, prin intermediul Fondului European pentru Pescuit sunt alocate pentru următorii şapte ani peste 230 de milioane de euro.

Unde depui proiectul şi de unde primeşti banii?

Principalele instituţii implicate în implementarea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 sunt:

• Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale – Direcţia Generală Dezvoltare Rurală care îndeplineşte funcţia de Autoritate de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 (PNDR) şi asigură gestionarea corespunzătoare a fondurilor comunitare, stabilind priorităţile şi măsurile concrete de acţiune;

• Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP), ca organism de plată, pentru toate măsurile din PNDR, cu excepţia celor destinate zonelor defavorizate;

• Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură, ca organism de plată, pentru zonele defavorizate (plăţi directe);

• Proiectele de investiţii se depun la cele 42 de oficii judeţene de plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit.

Cum se alocă fondurile pe axele prioritare?

AXA I „Creşterea competitivităţii sectorului agricol şi silvic“- 45% din totalul fondurilor UE, reprezentând suma de 3.246.064.583 euro;

AXA II „Îmbunătăţirea mediului şi a zonelor rurale“ 25% din fondurile UE, în sumă de 1.805.375.185 euro;

AXA III „Calitatea vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale“ – 30% din fondurile europene, totalizând suma de 2.046.598.320 euro;

AXA IV „LEADER“ va primi 2,5% din sumele alocate celorlalte domenii, adică 123.462.653 euro.

Ce se poate finanţa?

Fondurile nerambursabile europene vor fi acordate pentru următoarele tipuri de investiţii private:

• modernizarea exploataţiilor agricole (Axa I);
• creşterea valorii economice a pădurilor (Axa I);
• creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi silvice (Axa I);
• îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea şi adaptarea agriculturii şi silviculturii (Axa I);
• diversificarea activităţilor nonagricole (Axa III);
• sprijin pentru crearea şi dezvoltarea microîntreprinderilor cu scopul de a promova spiritul întreprinzător (Axa III);
• încurajarea activităţilor turistice (Axa III);
• servicii de bază pentru economia şi populaţia rurală (Axa III).

Cine poate obţine finanţare nerambursabilă?

Beneficiarii eligibili pentru proiectele de investiţii se vor încadra, în general, în una din următoarele categorii:

Persoană Fizică Autorizată/ Asociaţie Familială (PFA/AF)
AVANTAJE: procedură simplă,
contabilitate simplificată, impozitare mică.
DEZAVANTAJE: nu se pot face angajări/pot lucra doar membrii asociaţiei familiale, persoana trebuie să aibă studii în domeniul în care se face autorizarea activităţii, limitarea eventualelor extinderi etc.

Asociaţii în domeniu cu statut juridic, grupuri de producători şi cooperative
AVANTAJE
: investiţii cu acoperire mare, întărirea comunităţii, posibilitatea accesării şi altor subvenţii pentru dezvoltarea asocierii şi grupării fermierilor, împărţirea riscului.
DEZAVANTAJE: procedură de înfiinţare mai complexă.

Microîntreprinderi şi IMM:

• microîntreprinderi: maximum nouă angajaţi şi două milioane de euro cifră de afaceri;
• întreprinderi mici: 10-49 salariaţi, sub zece milioane de euro cifră de afaceri;
• întreprinderi mijlocii: 50-249 angajaţi, sub 50 milioane de euro cifră de afaceri.
AVANTAJE: relaţii facile cu alte entităţi (furnizori, prestatori, clienţi); bonitate financiară crescută; posibilitate mai mare de extindere a activităţii; se pot face angajări.
DEZAVANTAJE: rigori fiscale crescute; procedură de autorizare mai complexă şi costuri mai mari.

Care sunt paşii pentru obţinerea finanţării?

Identificarea investiţiei

• Pentru a putea obţine fonduri nerambursabile trebuie mai întâi să identificaţi domeniul în care doriţi să investiţi.
• După identificarea acestuia, având o idee de investiţie sau dorinţa de a realiza un proiect în spaţiul rural, potenţialul beneficiar se adresează la Direcţiile judeţene pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Oficiile Judeţene de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit sau la Centrele Regionale de Plaţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit.
• La aceste instituţii potenţialul beneficiar va primi materiale informative, date despre eligibilitatea investiţiei preconizate, precum şi documentaţia detaliată despre modul în care trebuie întocmit proiectul.

Pregătirea proiectului

• Alcătuirea documentaţiei necesare obţinerii finanţării nerambursabile.
• Cel mai important aspect este viabilitatea proiectului.
• Solicitantul trebuie să poată asigura cofinanţarea privată.

Depunerea proiectului

• Odată finalizată întocmirea proiectului, solicitantul va depune proiectul la sediul Oficiului Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit unde se află amplasată investiţia. Aici va fi verificat, în faţa solicitantului, dacă este conform din punct de vedere al documentelor.
• Ultimul pas îl constituie evaluarea viabilităţii economico-financiare a proiectului.
• În urma acestei evaluări beneficiarul va fi informat dacă proiectul este sau nu eligibil.