Proiectul de lege notifică faptul că se propune introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducere a taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală.
Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege.
Potrivit documentului, atunci când persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.
Totodată, taxa nu se plăteşte atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică sau confiscate ori intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
În categoria scutirilor intră şi autovehiculele destinate competiţiilor sportive.
Taxa auto aplicabilă şi maşinilor înscrise în ţară înainte de 1 ianuarie 2007 se calculează în funcţie de emisiile de CO2, cilindree şi norma de poluare.
Pe de altă parte, la capitolul restituirii diferenţei de taxă deja achitată se arată faptul că pot solicita acest lucru cei care au plătit taxa auto mai mare între iulie 2008 şi momentul actual.
‘Atunci când taxa pe poluare pentru autovehicule achitată de către contribuabili în perioada 1 iulie 2008 şi data intrării în vigoare a prezentei legi, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr. 50/2008, este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită, pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi’, se notează în Proiect.
Tot la acest capitol se precizează că sumele se restituie la cererea contribuabilului, adresată autorităţii fiscale competente, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului.
Miercuri, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că taxa auto ar putea fi aprobată prin Ordonanţă de Urgenţă, urmând să intre în şedinţa de guvern de săptămâna viitoare.
Oficialul a adăugat că Ministerul Justiţiei va decide dacă noua formulă a taxei va putea fi aprobată prin OUG, în cazul unui vot negativ aceasta urmând să fie adoptată prin Lege şi va trebui să treacă prin Parlament.
În urmă cu aproape două luni, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, contravine dreptului comunitar.
SURSA: Agerpres