Avem o relație complicată cu Uber: dragoste.. ură.. , exact ca pe Facebook atunci când cineva descrie relaţia pe care o are. Aşa încât, iubim Uber? Titlul unui recent articol despre compania americană este: "Recunoaşte. Iubeşti Uber”... Sau îl urăşti? Un alt articol recent este intitulat "Reprezintă Uber o amenințare la adresa democrației?" Aşadar, tu din ce grup faci parte?, ne întreabă portalul de ştiri american Business Insider.
După ce şi-a propulsat recent valoarea cu 1,2 miliarde de de dolari, fiind în prezent evaluată la peste 50 miliarde de dolari, compania americană Uber și CEO-ul ei, co-fondatorul Travis Kalanick inspiră cu siguranță admirație.
Compania oferă acum servicii în peste 60 de țări și aproape 300 de orașe din întreaga lume. Ei atrag, de asemenea, mai multe critici decât un film critici cu Adam Sandler.
Orientate spre sectorul public, provocările au venit spre ei în toate formele și dimensiunile – de la orașe, provincii, ţări, politicieni, avocaţi la mass-media și multe altele.
În plus față de aceste provocări, există de asemenea amenințări de piață distincte la adresa Uber, în ciuda poziției sale din dominante din America de Nord. Alianțele recent anunțate între Ola din India, Didi Kuaidi din China şi Lyft din SUA sunt un bun exemplu. Google și proiectul său în privinţa mașinii fără șofer sunt, de asemenea, potențiali concurenți, în pofida faptului că ramura companiei, Google Ventures, este mare investitor încă de la început și deţine acţiuni la Uber.
După cum spune Terence Lee, Managing Editor la Tech in Asia, Uber s-ar putea găsi în sine „într-o ambuscadă, fiind atacată din toate părțile de Google, legislatori și giganți tech din Asia care stau ascunşi în umbră."
Deci, ce se va întâmpla în cele din urmă cu Uber? Cu sute de articole publicate pe săptămână avându-i ca subiect, nu putem vorbi de o lipsă de opinii. În ciuda amenințărilor venite din piaţă şi din afara ei, există premisa că Uber va câştiga într-o formă sau alta.
Din mai multe motive:
- Piaţa care acumulează lichiditate câştigă
Companiile care îşi fac loc pe piaţă – de exemplu, eBay, Etsy, Airbnb – se confruntă cu provocări inițiale mari și oportunități pe măsură. După cum spune Simon Rothman – partener Greylock, înainte consilier al Lyft – "Piețe sunt greu de construit. Dar este chiar mai greu să le omori – și pot fi incredibil de durabile și profitabile odată ce ajung să obţină lichiditate. Dar asta este partea cea mai grea", spune el. "Prima piaţă care ajunge lichiditate câştigă."
Poate că nici o declarație nu rezumă mai bine succesul Uber de până acum în date ale pieţelor internaţionale, inclusiv în SUA: Aşadar, prima piata care obţine lichiditate este victorioasă. Lichiditatea este cel mai important lucru. Si singurul aspect care contează.
- Viteza este o armă imbatabilă în domeniul afacerilor
Această axiomă a lui Dave Girouard, CEO al Upstart și fost președinte al Google Enterprise Apps, se aplică la industria în expansiune a „ride-sharing”-ului mai mult decât în orice orice altă ramură. La urma urmei, „ride-sharing” este o industrie care nu s-a aflat pe „radar” înainte de 2011. Acum, nu doar perturbă piețele de taxi și de limuzine – o piață de 10 – 20 de miliarde de dolari în SUA -, dar și piețele auto și de transport – o piaţă de multi-trilioane de dolari în SUA. Girouard spune: "Toate celelalte fiind egale, cea mai rapidă compania de pe piaţă va câștiga. Viteza este o caracteristică definitorie – dacă nu chiar caracteristica definitorie – a unui lider în aproape orice industrie."
Pe o piață în care primul a ajunge la lichiditate, viteza este de fapt avantajul competitiv suprem. Rothman explică: "Până ajungi la lichiditate, ești vulnerabil. După aceea ai o oportunitate de dominaţie."
- Timpurile sunt în continuă schimbare
Cantecul premonitor al lui Bob Dylan, "The Times They Are A-Changin", din 1964 se aplică astăzi în privinţa transportului și a industriei de „ride-sharing” la fel de perfect cum se aplica la mișcările sociale din anii 1960. Piața de „ride-sharing” din întreaga lume este în ascensiune și în schimbare rapidă, aşa încât forțele numeroase din piață și din afara ei vin în joc cu viteza fulgerului. În plus față de încercarea rapidă de a ajunge la lichiditate, Uber folosește viteza în inovarea testărilor, reiterează și adăugă noi servicii. Exemplele includ „îmbrățișarea” oferită Carnegie Mellon și a altelora în privinţa autovehiculelor autonome, găsirea unor modalități de resurse pentru a accepta plăți în numerar din India, un parteneriat inovator cu CapitalOne, Starwood, Spotify și alții, și lansarea UberRUSH, UberEATS, UberFRESH, UberASSIST și a altor servicii.
Deci, viteza și capacitatea de a-şi dezvolta pieţele pe orizontal și extinderea liniei de producţie reprezintă un avantaj competitiv semnificativ. În vremuri ce se schimbă rapid, aşa cum sunt acestea, aceasta este o atitudine de dominaţie.