Inteligența artificială va înlocui locurile de muncă ale oamenilor sau le va transforma?
Experții vorbesc tot mai des despre modul în care AI va remodela locuri de muncă, cu perspective valoroase despre modul în care antreprenorii pot folosi această tehnologie pentru a stimula creșterea.
Toți cei chestionați de Entrepreneur sunt de acord că AI mai curând va îmbunătăți locurile de muncă ale oamenilor, decât să le înlocuiască.
Această perspectivă optimistă vine într-un moment în care IA este din ce în ce mai integrată în diverse sectoare, de la asistență medicală la finanțe. Cu toate acestea, experții cred că AI nu va înlocui creativitatea umană, inteligența emoțională sau gândirea strategică – calități care sunt esențiale în luarea deciziilor și în leadership.
În schimb, susțin ei, AI va servi ca instrument puternic, simplificând sarcinile de rutină și eliberând timp prețios pentru ca angajații să se concentreze asupra responsabilităților lor.
Pentru antreprenori, această schimbare oferă o oportunitate de a regândi dinamica forței de muncă, de a adopta fluxuri de lucru mai eficiente și de a promova un mediu mai eficient, în care talentul uman și inteligența artificială lucrează mână în mână pentru a stimula inovația.
Rolul AI în automatizarea sarcinilor, nu în înlocuirea oamenilor
AI va eficientiza sarcinile, dar oamenii vor rămâne o forță importantă la locul de muncă. Dominic Wellington, expert la SnapLogic recunoaște că, deși AI poate automatiza sarcini specifice în cadrul industriilor, înlocuirea completă a angajaților umani este puțin probabilă.
El citează exemple precum Klarna, care susținea că a înlocuit 700 de angajați cu inteligența artificială, dar subliniază realitatea conform căreia aproximativ 80% dintre proiectele AI nu reușesc să ofere beneficii tangibile.
Pentru Wellington, adevărul constă într-o abordare echilibrată, în care inteligența artificială îmbunătățește capacitățile umane, mai degrabă decât să le înlocuiască complet, subliniază Entrepreneur.
„Este deja capabilă să automatizeze anumite sarcini, dar foarte puține locuri de muncă sunt compuse în întregime din sarcini atât de simple”, spune el. „În majoritatea locurilor de muncă, oamenii îndeplinesc o varietate de sarcini și, chiar dacă toate ar putea fi automatizate, aportul uman va fi necesar pentru a coordona sarcinile și, mai important, pentru a evalua rezultatele”, explică el.
Potrivit lui Wellington, valoarea AI nu constă în înlocuirea locurilor de muncă, ci în îmbunătățirea acestora. Prin automatizarea anumitor segmente ale unui loc de muncă, AI poate face angajații mult mai productivi. Dar AI va trebui implementată cu atenție.
„Prin automatizarea unor părți distincte ale jobului unei persoane, instrumentele activate de inteligența artificială le pot face mai productive, chiar mult mai productive. Cheia este să vă concentrați asupra sarcinilor care vor oferi beneficii. O abordare bazată pe tehnologie va eșua aproape sigur. În schimb, este necesar un design centrat pe utilizator pentru ca utilizatorii să poată debloca toate beneficiile AI”, sfătuiește el.
Inteligență artificială ca instrument de inovare etică
Inteligență artificială remodelează industriile, creând noi sarcini, și nu înlocuind oamenii. Khyati Sundaram, CEO la Applied oferă o nouă perspectivă asupra impactului AI, concentrându-se pe considerentele sale etice și pe potențialul de creare a locurilor de muncă. Ea subliniază prezența tot mai mare a AI în industrii, fiind convinsă că e puțin probabil să înlocuiască oamenii, în viitor.
„AI joacă un rol din ce în ce mai mare în toate industriile. Dar nu trebuie să ne temem că AI va înlocui în curând oamenii la locul de muncă”, afirmă Sundaram. „Acest lucru se datorează faptului că nu suntem încă într-un loc în care AI poate sau ar trebui să fie demn de încredere pentru a lua decizii în mod independent. Modelele AI care nu sunt antrenate, monitorizate și auditate cu atenție de oameni riscă să amplifice părtinirile istorice”, afirmă ea.
„Angajarea bazată pe abilități începe cu aplicații anonime care constau în întrebări bazate pe abilități. Inteligența artificială etică poate ajuta echipele de angajare să facă acest proces mai eficient și mai obiectiv. Apoi, teste suplimentare care nu se pretează ușor utilizării ChatGPT – cum ar fi capacitatea cognitivă și teste de aptitudini – pot fi folosite pentru a filtra în continuare talentele de top. Pentru candidați, acest lucru va crea mai multe oportunități de a-și demonstra abilitățile în domeniile în care excelează. Pentru angajatori, va putea diferenția adevăratul talent de tehnologie”, spune ea.
Colaborarea este cheia
Inteligența artificială va transforma locurile de muncă prin gestionarea sarcinilor de rutină, conferind putere angajaților să se concentreze pe creativitate și inovație.
Dr. Michael Kanthan, CEO și co-fondator al TurinTech, este de acord că AI nu va înlocui locurile de muncă ale oamenilor, ci, fără îndoială, le va transforma.
El propune ca inteligența artificială să preia sarcini repetitive și care necesită mult timp, lăsând angajații să se concentreze asupra muncii cu valoare mai mare, cum ar fi strategia, creativitatea și inovația.
„Afacerile vor vedea AI preluând sarcini repetitive și care necesită mult timp, permițând angajaților să se concentreze pe activități cu valoare mai mare, cum ar fi strategie, creativitate și inovație”, explică Kanthan. „Cu toate acestea, cele mai eficiente sisteme AI vor fi cele care colaborează cu expertiza umană”, afirmă el.
În plus, întreprinderile care combină inteligența artificială cu inteligența umană (HI) prin bucle de feedback, colaborare și validare obțin rezultate mult mai bune decât cele care se bazează exclusiv pe inteligență artificială.
El subliniază că această colaborare asigură că rezultatele bazate pe inteligență artificială nu sunt doar aliniate cu obiectivele de afaceri, ci și îmbogățite cu perspective umane pe care AI nu le poate replica, cum ar fi considerente etice, viziune creativă și înțelegere contextuală.
Kanthan mai spune că întreprinderile care integrează AI în procesele de luare a deciziilor trebuie să se asigure că rezultatele AI sunt transparente și validate.
Îmbunătățirea expertizei și a înțelegerii umane
Inteligența artificială este cheia pentru a debloca potențialul experților, potrivit lui Lauren Murphy, CEO-ul The Friday Initiatives. Ea crede că inteligența artificială va îmbunătăți rolurile umane, mai degrabă decât să le înlocuiască.
„AI va continua să remodeleze operațiunile noastre și pe cele ale clienților noștri, prin maximizarea valorii datelor, automatizarea proceselor complexe de guvernare și impulsionarea inovației în serviciile noastre. Ne imaginăm ca AI va putea să devină parte integrantă în luarea deciziilor, permițând o analiză precisă”, consideră ea.