Asociația Investitorilor pe Piața de Capital (AIPC) acuză compania Ford de obținerea unui ajutor de stat ilegal prin păstrarea sub formă de active a unor proprietăți imobiliare ce ar fi trebuit transferate către foștii acționari ai Automobile Craiova (adică statul român și minoritarii). Valoarea activelor este estimată la 10 milioane de euro.
Conform contractului de privatizare din 2007, Ford România se obliga să restrcutureze activitatea grupului de societăți Automobile Craiova prin separarea producției de automobile de celelalte activități conexe. Măsura presupunea și transferarea unor „active conexe”, preponderent bunuri imobiliare deținute în mai multe localități, către o nouă societate ai cărei acționari trebuia să fie statul român și foștii acționari minoritari ai Automobile Craiova. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, AIPC reclamă atât nerespectarea contractului de privatizare, cât și lipsa de reacție a statului român.
„Față de lipsa de reacție a Ford, Comisia Europeană a fost sesizată cu o plângere referitoare la ajutorul de stat ilegal și analizează în acest moment declanșarea unei investigații oficiale”, se arată în comunicatul AIPC. Ajutorul de stat ilegal este constituit de păstrarea în activele Ford România a proprietăților Automobile Craiova. Estimate la „cel puțin 10 milioane euro”, acestea pot crea „beneficii financiare importante” prin eventuala valorificare. Iar ajutoarele de stat sunt interzise de Comisia Europeană, fiind de reclamat și concurența ilegală față de uzinele Dacia.
„Mai importantă decât concluzia Comisiei Europene este însă reacția aproape inexistentă a statului român față de nerespectarea de către Ford a unor obligații contractuale. Deși AVAS și Guvernul României sunt în fața unei vădite nerespectări a contractului de privatizare și, finalmente, a unei încălcări a prevederilor Legii nr. 36/2008 prin care s-au stabilit condițiile privatizării, nicio măsură de sancționare a Ford nu a fost luată, în detrimentul intereselor statului român, care pare că se lasă din nou spoliat de încă o privatizare mult așteptată”, se mai arată în comunicatul AIPC. Asociația mai amintește și obligativitatea producției unui număr de 250.000 de autovehicule până la finele celui de-al patrulea an de la privatizare, număr de care Ford este încă departe.
UPDATE
Comisia Europeană discută cu Consiliul Concurenței și analizează situația, Ford spune că activele vor fi restituite, iar APIC așteaptă rezolvarea situației.
Revista Capital a contactat toate părțile din acest conflict pentru a clarifica pe cât posibil situația. În primul rând, Dumitru Beze, președintele AIPC, ne-a declarat că asociația nu poate sta deoparte atunci când este vorba de interesele acționarilor minoritari. „Legea este lege si trebuie respectată, iar dacă este nevoie ne bazăm și pe legile europene”, spune Dumitru Beze.
AIPC a înaintat plângerea referitoare la nerespectarea legii de privatizare de mai bine de două luni. Conform informațiilor, Consiliul Concurenței a fost contactat de către Comisia Europeană, iar data stabilită pentru răspuns a fost 4 mai. „Ceea ce înseamnă că ne așteptăm cât de curând la un răspuns și din partea Comisiei”, spune Beze.
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, întărește informația. „Da, s-a făcut o plângere către CE, iar noi am discutat deja cu reprezentanții europeni. Competențe referitoare la existența unui ajutor de stat au doar cei de la Comisia Europeană, noi doar le-am dat informațiile pe care ni le-au solicitat”, spune Bogdan Chirițoiu.
„Este cunoscut faptul că, pe 2 decembrie 2009, Comisia Europeană a adoptat decizia privind ajutorul de 57 de milioane de euro pentru compania Ford Craiova. În prezent, Comisia monitorizează situația, dar până la luarea unei decizii nu dorește să comenteze acest subiect”, se arată în răspunsul formulat pentru revista Capital, de către Amelia Torres, purtătoarea de cuvânt a comisarului european pentru concurență Joaquin Almunia.
Nu în ultimul rând, avem și răspunsul Ford România. „Compania Ford a luat toate măsurile posibile care sunt prevăzute în contractul de privatizare pentru finalizarea procesului de restructurare, iar obiectivul nostru este acela de a restitui toate activele conexe către Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), așa cum este stipulat în contractul de privatizare", spune Nadia Crișan, membru al Consiliului de Administrație al Ford România.
Practic, rezultă un consens între părți din care aflăm că activele conexe vor fi restituite statului român și acționarilor minoritari. De altfel, suma calculată de consultanții AIPC, de peste 10 milioane euro, nu pare a fi semnificativă pentru o companie de talia Ford (investițiile programate la Craiova se ridică la 675 milioane euro), în schimb pentru investitorii în acțiuni este.
Întrebarea rămâne, de ce au trecut trei ani de când transferul de proprietate trebuia efectuat și de ce statul român nu a mai solicitat clarificări din partea Ford (aparent, anul trecut au avut loc câteva negocieri pe această temă, însă fără niciun rezultat).
Conform datelor de la BVB, structura acționariatului Automobile Craiova anterior vânzării către Ford era formată din AVAS cu 72,4%, SIF Oltenia cu 22,06% și alți acționari cu 5,53%. Între aceștia ar trebuie să se împartă și activele conexe, respectiv proprietățile imobiliare.