Airbus și Boeing explorează noi tehnologii și materiale avansate, având ca obiectiv construirea a până la 100 de aeronave pe lună fiecare. Pe lângă optimizarea proceselor de fabricație, giganții aviației analizează utilizarea materialelor plastice mai ușoare și a asamblării robotizate, în încercarea de a reduce costurile și de a crește eficiența.

Noile modele sunt menite să înlocuiască actualele serii Boeing 737 și Airbus A320

Deși lansarea unor modele complet noi, menite să înlocuiască actualele serii Boeing 737 și Airbus A320, este încă departe, cercetările asupra materialelor inovatoare și metodelor de fabricație avansează rapid.

„Scopul este să recomandăm cea mai bună cale de tranziţie… către următorul program de avion”, a declarat Randy Wilkerson, reprezentant Boeing în cadrul proiectului NASA HiCAM, axat pe producţia de mare capacitate, conform Reuters.

Recent, la un târg tehnologic din Paris dedicat materialelor compozite, cei doi producători au evidențiat progresul realizat în direcția dezvoltării viitoarelor aeronave și a accelerării procesului de producție.

Materiale compozite și termoplastice – viitorul structurilor aeronautice

Avioanele de linie sunt în prezent fabricate preponderent din aluminiu, dar utilizarea materialelor compozite a câștigat teren, în special în cazul modelelor de mari dimensiuni, cum ar fi Boeing 787 și Airbus A350.

Aceste materiale, datorită greutății reduse și avantajelor aerodinamice, sunt acum luate în considerare și pentru avioanele mai mici. Cu toate acestea, fabricarea structurilor din compozite termoset necesită un proces îndelungat și costisitor, bazat pe utilizarea cuptoarelor presurizate (autoclave), ceea ce limitează ritmul de producție.

„Nu există nicio îndoială că termoplasticele oferă oportunităţi pe care nu le avem cu materialele termoset”, a declarat York Roth, cercetător principal la Airbus Germania.

Pentru a răspunde cererii tot mai mari de aeronave, Airbus și Boeing analizează posibilitatea utilizării termoplasticelor, un nou tip de material compozit care poate fi modelat rapid și sudat prin metode avansate, cum ar fi ultrasunetele.

Această tehnologie ar putea elimina necesitatea niturilor și a altor elemente metalice de fixare, reducând astfel greutatea și costurile de fabricație. Mai mult, eliminarea dependenței de autoclave ar putea duce la economii semnificative de timp și energie.

Airbus
SURSA FOTO: Dreamstime

În prezent, Boeing produce aproximativ 40 de avioane pe lună

În prezent, Boeing produce aproximativ 40 de avioane pe lună, iar Airbus are ca obiectiv 75 de unități lunar. Cu toate acestea, ambii producători și-au stabilit ca țintă atingerea unui ritm de 80 de avioane pe lună, cu posibilitatea de a ajunge la 100 de unități – echivalentul unui avion de 200 de locuri construit la fiecare câteva ore. Aceasta reprezintă o provocare logistică și tehnologică majoră, având în vedere complexitatea procesului de fabricație și reglementările stricte din domeniu.

Chiar dacă materialele termoplastice promit beneficii semnificative, tranziția la noile tehnologii ridică probleme de certificare și testare. Cel mai probabil, viitoarele aeronave vor îmbina mai multe tipuri de materiale și metode de fabricație pentru a asigura atât siguranța, cât și eficiența economică.

Provocările industriei aerospațiale

Deși cercetarea și inovația avansează, industria aviației se confruntă cu obstacole semnificative, în special din cauza problemelor din lanțurile de aprovizionare și a incertitudinilor economice. Boeing, în mod special, a fost afectat de dificultăți logistice și întârzieri în livrările de componente, ceea ce complică planurile de expansiune a producției.

În plus, investițiile în noi tehnologii trebuie să fie atent calibrate, având în vedere costurile ridicate ale dezvoltării unor modele de avioane complet noi. În acest context, Boeing și Airbus adoptă o strategie de tranziție graduală, testând materiale și procese de fabricație inovatoare înainte de a anunța oficial lansarea următoarei generații de aeronave.

Industria aerospațială rămâne unul dintre cei mai importanți factori ai progresului tehnologic, iar noile inovații în producția de avioane vor influența atât costurile de operare ale companiilor aeriene, cât și experiența pasagerilor. Cu toate acestea, implementarea acestor schimbări va necesita timp, iar provocările economice și logistice vor continua să fie o piedică în calea expansiunii rapide.