miliarde lei. Consiliul Concurentei nu a primit notificarea ajutorului, dar nici nu s-a autosesizat. Nici amenintarea cu amanarea aderarii nu determina autoritatile sa aplice legea. Ministrul Finantelor, Ionut Popescu, si ministrul Economiei, Codrut Seres, au emis, la finele lunii aprilie, un Ordin comun, prin care datoriile a 11 companii din minerit catre bugetul statului, aferente anului trecut, erau scutite la plata. Valoarea totala a obligatiilor scutite era de 4.171 de miliarde de lei. La i
miliarde lei. Consiliul Concurentei nu a primit notificarea ajutorului, dar nici nu s-a autosesizat. Nici amenintarea cu amanarea aderarii nu determina autoritatile sa aplice legea. Ministrul Finantelor, Ionut Popescu, si ministrul Economiei, Codrut Seres, au emis, la finele lunii aprilie, un Ordin comun, prin care datoriile a 11 companii din minerit catre bugetul statului, aferente anului trecut, erau scutite la plata. Valoarea totala a obligatiilor scutite era de 4.171 de miliarde de lei. La inceputul lunii mai, din nou, prin Ordin comun al ministrului finantelor si al ministrului transporturilor, au fost scutite de la plata obligatiile pe care CFR, CFR Calatori si Metrorex le aveau catre stat. Acestea datorau bugetului, inainte ca obligatiile sa fie sterse, peste 4.000 de miliarde de lei.Aceste ajutoare de stat nu au fost notificate, asa cum am putut afla de la Consiliul Concurentei, nici de catre Ministerul Economiei, nici de catre Ministerul Finantelor, nici de catre Ministerul Transporturilor, asa cum spune legea. Ministerele se justifica, afirmand ca documentatia necesara in vederea notificarii este foarte vasta si ca nu se poate pune problema notificarii „din scurt“ a ajutoarelor. De la Ministerul Economiei am fost informati ca „societatile din minerit au elaborat documentele necesare in vederea notificarii, pe care le-au depus la Di-rectia de Integrare a ministerului“. „Acum, reprezentantii acestei directii raspund intrebarilor ce le sunt adresate de Consiliul Concurentei“, ne-a informat Biroul de Presa al Ministerului Economiei.Pe de alta parte, Consiliul Concurentei spune ca asteapta notificarile din partea ministerelor implicate, explicand ca nu are de ce sa se autosesizeze acum, pentru ca o poate face oricand, chiar si dupa ce ajutorul a fost acordat, caz in care societatile care au beneficiat de ajutor de stat vor fi obligate sa returneze banii.Ceea ce nu spune Consiliul Concurentei este ca are obligatia de a monitoriza activitatea institutiilor publice centrale si ca una dintre clauzele de salvgardare ce poate fi activata se refera la „consolidarea fara intarziere a implementarii legislatiei in domeniul ajutorului de stat“. Cu alte cuvinte, Consiliul Concurentei, pentru a dovedi Comisiei Europene ca si-a consolidat capacitatea institutionala de reactie, ar fi trebuit ca, imediat ce ordinele apareau in Monitorul Oficial, sa se autosesizeze. Mai ales ca reprezentantii Consiliului Concurentei se lauda ca au capacitatea de a analiza ex-ante legislatia. Un argument in plus in favoarea autosesizarii este si faptul ca cele doua scutiri „colective“ au fost prevazute inca din Legea bugetului pe anul trecut, cu alte cuvinte, toata lumea stia de ele si ar fi trebuit notificata insasi intentia de a scuti, in limitele unui plafon aprobat prin Legea bugetului, obligatiile acelor companii catre buget. „Daca analizam cu atentie toate aceste date, putem spune ca nu exista o pregatire institutionala corespunzatoare“, spune Dragos Pislaru, analist economic, Grupul de Economie Aplicata. „Nu trebuie sa plecam de la premisa ca autoritatile au procedat asa cu rea intentie, ci de la aceea ca ele nu si-au coordonat miscarile si nu au comunicat intre ele“, mai explica Dragos Pislaru.Pe de alta parte, Dragos Negrescu, analist economic in cadrul Delegatiei Comisiei Europene, nu exclude posibilitatea activarii clauzei de salvgardare din cauza nerespectarii procedurilor legale in acest caz. „Invocarea sau nu a clauzei nu depinde, insa, de un singur caz“, mai explica Negrescu.