Ajutor de înmormântare 2024. Adoptarea noii legi a pensiilor a adus o serie de modificări în ceea ce privește acordarea ajutorului de înmormântare. Iată ce trebuie să știți.
Ajutor de înmormântare 2024
Conform noii legi a pensiilor (Legea nr. 360/2023, Articolul 111), ajutorul de deces se oferă în caz de deces al:
- unei persoane asigurate;
- unui pensionar;
- unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului (până la 2 ani sau până la 7 ani pentru un copil cu handicap), cu condiția ca înainte de concediu persoana să fi fost asigurată;
- unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la momentul decesului;
- unui membru de familie al unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Cine poate primi suma de ajutor de deces?
Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care poate fi:
- soțul supraviețuitor;
- un copil al persoanei decedate;
- un părinte;
- curatorul sau tutorele;
- orice altă persoană care poate dovedi că a suportat cheltuielile de înmormântare (cu documente justificative).
Sumele acordate pentru ajutorul de deces
- Pentru decesul unei persoane asigurate sau a unui pensionar: 7.567 lei.
- Pentru decesul unui membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare: 3.784 lei.
Documentele necesare pentru a primi ajutorul de deces
Pentru a solicita ajutorul de deces, sunt necesare următoarele documente:
- Cerere completată – formularul oficial.
- Certificatul de deces al persoanei decedate.
- Actul de identitate al persoanei care solicită ajutorul.
- Documente care dovedesc relația de rudenie cu persoana decedată.
- Dovezi ale cheltuielilor de înmormântare (facturi, chitanțe).
- Act medical care indică boala care a dus la deces (pentru copiii decedați peste 18 ani).
- Adeverință care confirmă că un membru de familie între 18 și 26 de ani era înscris într-o formă de învățământ.
- Adeverință de la angajator care atestă că persoana decedată era asigurată, sau extras din REVISAL (dacă este cazul).
Procedura de acordare a ajutorului de deces
- Verificarea și aprobarea documentelor depuse.
- Plata ajutorului în termen de maximum trei zile lucrătoare după aprobarea dosarului.
- Instituția responsabilă de plata ajutorului:
- Casa de Pensii, în cazul decesului unui pensionar sau al unei persoane asigurate;
- Instituția care gestionează bugetul pentru șomaj, în cazul decesului unui șomer.
Conform Articolului 112, Alineatul 1 din noua lege a pensiilor, ajutorul de deces se acordă și în cazul în care un membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare decedează, chiar dacă acesta nu era asigurat sau pensionar în sistemul public de pensii la momentul decesului.