Guvernul a decis o serie de modificări în ceea ce privește ajutoarele de urgență. Una dintre cele mai importante schimbări vizează eliminarea unei obligativități. De asemenea, a fost prelungit și termenul limită pentru depunerea actelor.
Guvernul anunță modificări privind ajutoarele de urgență
Guvernul României a decis joi să modifice condițiile de acordare pentru ajutoarele de urgență destinate persoanelor și familiilor afectate de fenomenele meteorologice extreme din septembrie 2024.
Noile reglementări oferă mai multă flexibilitate în utilizarea acestor fonduri și extind opțiunile pentru achizițiile necesare gospodăriilor.
Una dintre schimbările importante privind ajutoarele de urgență este eliminarea obligativității achiziționării a trei aparate electrocasnice. În plus, a fost introdusă posibilitatea de a cumpăra sobe și instalații de încălzit, o măsură gândită să răspundă mai bine nevoilor familiilor afectate, mai ales în contextul sezonului rece.
În cazurile în care titularul ajutorului a decedat, succesorii vor putea utiliza ajutoarele de urgență, cu condiția prezentării certificatului de deces.
„A fost eliminată obligativitatea achiziționării a cel puțin 3 aparate electrocasnice și a fost completată categoria de bunuri ce pot fi achiziționate cu sobe și aparate/instalații de încălzit. În situația în care titularul ajutorului a decedat, succesorul va putea să utilizeze ajutorul de urgență și să asigure justificarea acestuia, cu prezentarea copiei certificatului de deces al titularului ajutorului”, precizează sursa citată.
Se prelungesc termenele pentru depunerea documentelor
Pentru a ușura procesul administrativ, Guvernul a prelungit termenele pentru depunerea documentelor justificative privind ajutoarele de urgență. Beneficiarii au acum timp până la 15 ianuarie 2025 să depună actele la primării, comparativ cu termenul inițial de 31 decembrie 2024.
Primăriile vor transmite documentele agențiilor teritoriale pentru plăți și inspecție socială până la 15 februarie 2025, în loc de 31 ianuarie, iar aceste agenții vor stabili eventualele sume de restituit până la 15 martie 2025, față de termenul anterior de 28 februarie. Aceste măsuri oferă persoanelor afectate mai mult timp pentru a finaliza procedurile necesare.
Măsura este luată, având în vedere solicitările primite din partea autorităților administrației publice locale, dar și din partea locuitorilor afectați de fenomenele meteorologice deosebite, mai arată sursa citată.
Ce sume vor fi acordate și cum pot fi utilizați banii
Anterior, prin Hotărârea Guvernului nr. 1145/2024, fiecare familie sau persoană singură afectată a primit un ajutor de 10.000 de lei, iar ulterior, prin Hotărârea nr. 1171/2024, gospodăriile afectate au primit suplimentar 15.000 de lei.
Aceste sume pot fi utilizate pentru achiziționarea de electrocasnice, mobilier de strictă necesitate, obiecte sanitare, materiale de construcții și combustibil pentru încălzire.