Al doilea atac în competiţia fiscală: reducerea CAS

Ţările europene continuă să se lupte cu arme fiscale pentru a atrage investitori. După ce în anii trecuţi a redus impozitele pe venit şi pe profit, România va continua relaxarea fiscală şi în 2008, diminuând cu 6% contribuţiile sociale. Paşi similari au mai făcut Cehia şi Slovenia. Urmează Franţa. Sumele reţinute de stat atât de la salariaţi, cât şi de la firme în contul contribuţiilor sociale vor scădea, pe parcursul anului viitor cu şase la sută. Ceea ce î

Ţările europene continuă să se lupte cu arme fiscale pentru a atrage investitori. După ce în anii trecuţi a redus impozitele pe venit şi pe profit, România va continua relaxarea fiscală şi în 2008, diminuând cu 6% contribuţiile sociale. Paşi similari au mai făcut Cehia şi Slovenia. Urmează Franţa.

Sumele reţinute de stat atât de la salariaţi, cât şi de la firme în contul contribuţiilor sociale vor scădea, pe parcursul anului viitor cu şase la sută. Ceea ce înseamnă o reducere considerabilă, în condiţiile în care, de la un nivel de 45,5%, se va ajunge la 39,5% într-un singur an. Măsura ar trebui să facă din România un punct mai atractiv pe harta ţărilor interesante din punct de vedere fiscal pentru investitori şi să mai scoată la lumină o parte din locurile de muncă plătite la negru, chiar cu preţul reducerii încasărilor la bugetul de stat.

Rămâne de văzut însă care va fi impactul real, dat fiind că impozitele pe muncă erau printre cele mai ridicate din regiune. În plus, decizii similare au fost luate şi în alte ţări, pentru a creşte numărul de locuri de muncă. În schimb, o parte din ţările din Europa Centrală şi de Est admise în UE în 2004 s-au văzut nevoite să recurgă la majorări ale contribuţiilor sociale pentru a finanţa deficitele bugetare din ce în ce mai mari, care depăşesc limita de 3% din PIB impusă de criteriile de la Maastricht.

Franţa vrea mai mulţi angajaţi

Printre ţările în care se aşteaptă reduceri ale taxelor pe salarii în următorii ani se numără Franţa şi Cehia. În Franţa, care are unul dintre cele mai mari niveluri de impozitare din Europa, urmează să fie diminuate contribuţiile sociale. Reducerile nu sunt foarte mari, din cauză că Hexagonul trebuie să finanţeze un sistem de sănătate şi un sistem de pensii mamut, cu o pondere foarte mare a asistaţilor social, raportat la populaţia angajată. Prima măsură în sensul reducerii contribuţiilor a fost acordarea unui discount de până la 1,5 euro pentru impozitele datorate pe fiecare oră de muncă suplimentară. Astfel, veniturile la buget nu riscă să scadă, iar francezii sunt stimulaţi să muncească mai mult, în condiţiile în care săptămâna de lucru are, potrivit legii, doar 35 de ore. Planul de restructurare a finanţelor publice din Cehia vizează mutarea poverii fiscale dinspre taxele pe salariu către cele pe mediu, stimulând astfel crearea de noi locuri de muncă. Însă, în paralel, se va uniformiza baza de calcul pentru contribuţiile sociale şi impozite – la salariul brut plus contribuţii, care va compensa în parte această reducere.

Bulgaria a operat o reducere cu 6% a contribuţiilor la pensii, până la 20%, în cazul celor născuţi după 1960, respectiv 23%, în cazul salariaţilor mai în vârstă. De asemenea, este în plan reducerea cu încă trei puncte procentuale a contribuţiilor până în 2010.

Dacă ţările cu probleme de ocupare a forţei de muncă recurg la reducerea fiscalităţii, statele cu probleme legate de nivelul deficitului bugetar sunt nevoite să crească fiscalitatea.

În Ungaria, contribuţiile sociale datorate de salariat au crescut anul acesta cu încă un punct procentual, după ce au mai fost majorate cu 2% în 2006.

Gaură la contribuţiile sociale în România

În 2008, contribuţiile sociale ar trebui să scadă în România cu 6%. În ianuarie, va fi operată o primă reducere – de 2,2 puncte procentuale, urmată de încă 1,5% în iulie şi 2,3% în decembrie. La finele anului, contribuţiile sociale cumulate ale angajatorului şi ale salariatului ar trebui să ajungă la 39,5% din venitul brut, faţă de 45,5% la începutul anului. Vor scădea cotele reţinute cu asigurările de şomaj – cu 2%, cele la asigurările de sănătate – cu 0,8%, asigurările sociale – cu 2,5% şi cu 0,7% – contribuţiile la accidente de muncă.
Analiştii susţin că reducerea cotelor de impozitare va produce pierderi la buget, însă acestea nu apar în proiectul de lege elaborat de ministerul Economiei şi Finanţelor. Şi asta în ciuda faptului că pentru transferul a 2% din contribuţii de la buget către administratorii de pensii private, finanţiştii ţării au estimat o gaură la buget de circa 250 de milioane de euro. Argumentul ministerului este că pierderile vor fi compensate din sumele în plus încasate prin aplicarea contribuţiilor asupra primelor şi bonusurilor şi prin eliminarea plafoanelor maxime la CAS.

În urma reducerii contribuţiilor sociale, România ar trebui să urce câteva locuri în clasamentul celor mai atractive ţări din punct de vedere fiscal. Guvernul chiar mizează pe 95.000, locuri de muncă nou-create în 2008, în proiectul bugetului. Însă, pentru ca aceste obiective să se transforme în realitate este nevoie şi de altfel de transformări: de exemplu, reducerea birocraţiei. În acest domeniu, Bulgaria ne-a luat-o înainte, făcând posibilă depunerea declaraţiilor fiscale prin internet încă de anul trecut.