Traian Basescu a acuzat zece firme de publicitate exterioara ca nu si-au achitat impozitele si taxele locale de publicitate si au instalat ilegal panouri publicitare i Capitala. Potrivit numaratorii lui Basescu, din cele 3.050 de panouri ce "acopera" Bucurestiul, circa 2.099 sunt amplasate ilegal. Cu alte cuvinte, nu au autorizatii de constructie. Primarul general a mai avansat o cifra: numai i luna octombrie 2000, cele zece firme de publicitate exterioara au pagubit bugetul local cu suma de 3,4
Traian Basescu a acuzat zece firme de publicitate exterioara ca nu si-au achitat impozitele si taxele locale de publicitate si au instalat ilegal panouri publicitare i Capitala. Potrivit numaratorii lui Basescu, din cele 3.050 de panouri ce „acopera” Bucurestiul, circa 2.099 sunt amplasate ilegal. Cu alte cuvinte, nu au autorizatii de constructie. Primarul general a mai avansat o cifra: numai i luna octombrie 2000, cele zece firme de publicitate exterioara au pagubit bugetul local cu suma de 3,4 milioane dolari, reprezentind neplata taxelor de publicitate.
Ceea ce l-a scos din sarite si l-a determinat pe Basescu sa declanseze aceasta ampla actiune (plingerea penala impotriva firmelor, demolarea panourilor ilegale etc.) a fost decizia Consiliului General al Municipiului Bucuresti (dominat de consilieri PDSR) de a oferi primariilor de sector posibilitatea de a icheia contracte i domeniul publicitatii exterioare. in aceasta situatie, gospodarul-sef si-a vazut bugetul institutiei deposedat de o sursa importanta de finantare.
Trecem peste declaratiile incendiare ale primarului general impotriva consilierilor PDSR. Din tot acest foc icrucisat (Basescu – PDSR), au cazut „la mijloc” firmele de publicitate exterioara. Am solicitat opiniile citorva firme de profil: Euromedia, Exclusiv Media, Global Media si Alma Rominia. Numai Exclusiv Media ne-a raspuns. Vlad Ruta, director general la Exclusiv Media, ne-a declarat ca firma sa si-a achitat integral taxele pe anul 2000. Valoarea totala a acestora s-a ridicat la 830.000 dolari. Vlad Ruta pune la idoiala cifra avansata de Basescu si argumenteaza: „Dupa estimarile noastre, bugetul alocat publicitatii outdoor i anul 2000 a fost de aproximativ 20 milioane de dolari pentru Rominia, de aceea cifra mentionata, de 3,4 milioane de dolari, nu mi se pare veridica.”
Pina la ichiderea editiei am aflat ca Exclusiv Media si First Media au fost scoase de pe lista firmelor acuzate de Basescu. Basescu este primul primar dimbovitean care se implica direct i publicitatea stradala. in fond, el trage ponoasele administratiilor trecute care s-au perindat la Primaria Generala. Nu cunoastem sa fi existat i ultimul deceniu o schita pusa la punct de gospodarii bucuresteni pentru o strategiei coerenta i acest domeniu. Fara o strategie clara a Primariei, panourile s-au amplasat haotic, la bunul plac al firmelor de publicitate. Numarul de licitatii organizate de Primarie pentru acordarea de locatii autorizate, i ultimii zece ani, se pot numara pe degetele de la o mina. Sa amintim ultima licitatie, transparenta si necontestata, care a avut loc pentru acordarea locatiilor din statiile RATB, i toamna anului 1998. Dar cea din urma, dubioasa si controversata, s-a desfasurat „pe sub masa” i 1999, i timpul mandatului lui Viorel Lis. Afacerea Beta Consult este de notorietate.
Agentiile n-au rezistat birocratiei din Primarie
Absenta unor licitatii care ar fi creat un cadrul concurential corect pe piata panotajului bucurestean a fost isotita, din pacate, de birocratia aparatului administratiei locale. Din aceasta cauza, cererile de autorizare, i termenul legal de 30 de zile, depuse de agentiile de publicitate au ajuns sa astepte o solutionare timp de ani de zile. Negustoreste vorbind (daca sintagma ne este permisa), ce putea sa faca o agentie care astepta o astfel de autorizatie de la Primarie, i timp ce suficienti clienti, cu bugete de ordinul milioanelor de dolari, erau gata sa investeasca i campanii publicitare pe panouri? Sa piarda oportunitatea (o avere) i asteptarea autorizatiei, clientul ducindu-se la alta firma cu panouri mai multe, sau sa construiasca repede panouri, i speranta ca mai devreme sau mai tirziu va obtine o autorizatie din partea Primariei? Oamenii de afaceri din acest domeniu au ales a doua varianta.
Goana agentiilor dupa clienti, bugetele publicitare considerabile (mai ales ale producatorilor de tigari care s-au retras de la televiziune optind pentru panotaj) si mai ales inertia administratiei locale au condus i mod natural la iflorirea panourilor ilegale.
Curatenia lui Basescu ar trebui urmata de stabilirea regimului de acordare a locatiilor publicitare. Investitiile i publicitatea exterioara vor continua sa creasca i urmatorii ani. De aceea, Primaria ar trebui sa profite din plin de aceasta oportunitate, punind un la punct un sistem transparent de acordare a locatiilor publicitare. De abia atunci razboiul lui Basescu impotriva panourilor pirat se va icheia.