IMAS si-a respectat angajamentul fata de piata radio autohtona: dupa ce a livrat primul sondaj al noii sale cercetari de audienta radio in luna aprilie, a lansat recent si al doilea val de audiente corespunzatoare lunii octombrie. Acum se pot face comparatii ale datelor de audienta rezultate din cele doua sondaje aprilie - octombrie. Cea mai importanta observatie este ca in octombrie a scazut numarul de ascultari fata de cel din aprilie. Astfel, daca in aprilie, la nivel national, se inregistra
IMAS si-a respectat angajamentul fata de piata radio autohtona: dupa ce a livrat primul sondaj al noii sale cercetari de audienta radio in luna aprilie, a lansat recent si al doilea val de audiente corespunzatoare lunii octombrie. Acum se pot face comparatii ale datelor de audienta rezultate din cele doua sondaje aprilie – octombrie. Cea mai importanta observatie este ca in octombrie a scazut numarul de ascultari fata de cel din aprilie. Astfel, daca in aprilie, la nivel national, se inregistra o audienta neta (daily reach) de 9,98 milioane ascultatori (target all, toata saptamana), in octombrie audienta neta a fost de 9,14 milioane ascultatori. Explicatia scaderii numarului de ascultatori tine, in primul rand, de sezonalitatea consumului radio. Primavara, romanii sunt mai predispusi sa asculte programele de radio. O alta explicatie posibila este ca in octombrie se lanseaza noile grile de programe TV, asa incat atentia romanilor este acaparata de televiziuni chiar din timpul dupa-amiezelor. Scaderea audientei nete a avut loc si in mediul urban: de la 6,15 milioane ascultatori, in aprilie, la 5,61 milioane ascultatori in octombrie. In Bucuresti, numarul de ascultatori a scazut cu 158.100.
Piata bucuresteana este nervoasa
In contextul scaderii numarului de consumatori de radio, cea mai importanta crestere a cotei de piata la nivel national a avut-o Europa FM. Aceasta a crescut cu 2,1 puncte (target all, toata saptamana). si canalul Romania Actualitati si-a imbunatatit cota de piata, de la 26,9% (aprilie) la 27,6% (octombrie). In prime time (intervalul orar 7-14), Romania Actualitati nu are concurenta: 29,1% cota de piata in octombrie. Europa FM are o cota de ascultare de 14,9%. O cota de piata insemnata in prime time o au studiourile teritoriale ale Radiodifuziunii Romane, 11,3%.
Ceva mai animata este piata radio in mediul urban (target all, toata saptamana). si aici, Europa FM a castigat puncte la cota de piata. Recentul sondaj arata o cota de ascultare de 17,3%, cu 2,2 puncte mai mare decat in aprilie. Cea mai spectaculoasa cadere a inregistrat-o Radio Contact, a carui cota de piata a suferit o pierdere de 2,8 puncte: de la 9,6% in aprilie la 6,8% in octombrie. O scadere usoara a suferit-o si Radio 21: de la 6,9% la 5,6%. Un punct a pierdut si cota de piata a Pro FM-ului, in mediul urban.
si mai agitata este piata bucuresteana. Agitata si aglomerata, pentru ca aici se concentreaza grosul cheltuielilor publicitare. Spre deosebire de primul val Audiradio, IMAS a realizat in octombrie o supraesantionare pe Bucuresti, la cererea clientilor, fireste (esantion de 1.465 de persoane). si aici, Romania Actualitati detine o cota de ascultare importanta: 28,8% – target all, toata saptamana. In schimb, Europa FM nu mai are in Capitala succesul din urban: o cota de piata de 6,9%. Ierarhia cotelor de piata in Bucuresti a posturilor FM se prezinta astfel: Pro FM – 16,2%, Radio 21 – 15,1%, Radio Contact – 8,6%, Radio Romantic – 6,9% (buna cota!), Antena Bucurestilor – 5,9% si Radio Total – 4,1%.
Cota de piata in prime time pe Bucuresti a canalului Romania Actualitati a inregistrat in octombrie 32%, in timp ce Pro FM a avut o cota de ascultare de 16,2%, iar Radio 21 a atins 14,1 procente. In afara canalului Romania Actualitati si Antena Bucurestilor (6,3%), celelalte posturi ale Societatii Romane de Radiodifuziune nu se disting prin cote de audienta deosebite. De exemplu, Radio 2 (Tineret) a inregistrat o audienta neta de 7.200 de ascultatori, iar Romania Cultural de 8.400 de ascultatori in Bucuresti.
Varstele mediane ale posturilor de radio
Ati citit bine: „varsta mediana” a unui post de radio. E un indicator care se obtine prin ierarhizarea dupa varsta a tuturor ascultatorilor unui post si impartirea acestora in doua parti egale. Varsta astfel obtinuta, asa incat la stanga si la dreapta acesteia sunt tot atatia ascultatori, reprezinta varsta mediana. Conform datelor Audiradio, varsta mediana a ascultatorilor de radio din Romania este de 38 de ani. Varsta mediana a ascultatorilor Radio 21 este de 26 de ani. Pentru Pro FM, varsta mediana este de 30 de ani, iar pentru Europa FM este de 31 de ani. Acelasi indicator este de 32 de ani pentru Radio Contact si 33 de ani pentru Romania Tineret. Mult mai ridicate sunt varstele mediane ale canalelor Societatii Romane de Radiodifuziune: 51 de ani pentru Romania Actualitati, 49 de ani pentru Studiourile Teritoriale, 47 de ani pentru Antena Bucurestilor, 46 de ani pentru Antena Satelor si 65 de ani pentru Romania Cultural.
Audienta neta (daily reach**) a posturilor de radio la nivel national (octombrie 2002)
Postul Mii ascultatori
Romania Actualitati 2.840,8
Pro FM 1.009,1
Radio Contact 761,4
Europa FM 1.485,8
Radio 21 482,8
Romania Cultural 54,2
Romania Tineret 85,5
Antena Satelor 75,5
Romania Muzical 27,6
Uniplus 170,6
Romantic 96,6
Studiourile teritoriale SRR 1.696,3
BBC 799,3
Alte posturi 2.329,3
** Daily Reach reprezinta numarul mediu zilnic de persoane distincte care au ascultat cel putin 8 minute un post de radio, in luna octombrie.
Audienta neta (daily reach**) a posturilor de radio in urban (octombrie 2002)
Postul Mii ascultatori
Romania Actualitati 1.335,4
Pro FM 721,7
Radio Contact 576,2
Europa FM 1.107,7
Radio 21 420,5
Radio Total 48,7
Romania Cultural 46,6
Romania Tineret 37,4
Antena Satelor 31
Romania Muzical 20
Uniplus 141,7
Romantic 84
Studiourile teritoriale SRR 646,4
BBC 704,6
Alte posturi 1645,4
Univers urban: 10.849.595 persoane.
Esantion: 5.811 persoane cu varsta peste 12 ani.
Target: all, toata saptamana.